וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התנהגות רעה וחמורה"

סרגיי סנדלר

11.4.2007 / 8:54

סרגי סנדלר טוען שהתוכנית החדשה למאבק ב"השתמטות" מהצבא לא תביא לעליה במספר המתגייסים - רק במספר החיילים המתאבדים


הצבא בפאניקה. לא, לא מאימת "הגרעין האיראני". גם לא מאימת מסקנות וועדת וינוגרד. לא ולא. הצבא נתקף בהלה לנוכח מספר המתגייסים לשורותיו.

רבים מן הצעירים של ימינו כבר אינם מוכנים לגבות בגופם את המדיניות שהצבא מוביל. רבים אחרים חוששים להשחית את בריאותם הגופנית והנפשית תחת גלגליה של הבירוקרטיה הצבאית האטומה. ויש גם לא מעט כאלה שיש להם דברים טובים יותר לעשות עם שנתיים או שלוש מהחיים, מאשר לשמש משרתים לקצינים ואנשי קבע תאבי כוח, ולא פעם גם זימה.

כך יצא שמספר המסיימים את השירות הסדיר בכל שנתון ירד מזמן מתחת לרף 50 האחוזים, וממשיך לצנוח עוד ועוד מדי שנה.
מצב נואש שכזה דורש צעדים נואשים. וכך נתבשרנו לאחרונה על תוכנית חדשה ומהפכנית "למאבק בהשתמטות". מעתה, כך נאמר לנו, יגביל הצבא את מתן הפטור מטעמי בריאות (פרופיל 21). פניות של חיילים לקציני בריאות נפש יועברו לידי "פורום מפקדים", והלה, אם ימצא שמדובר במתחזה, יעניק לאיש תעודת פטור עם הכיתוב "התנהגות רעה חמורה".

האמת הפשוטה היא שהעם כבר הצביע ברגליים נגד המשך גיוס החובה בישראל, וקרבות המאסף שמנהל עכשיו הצבא יכולים לכל היותר לעכב מעט את ביצוע גזר הדין. מה שכן, בהחלט עלולים עוד ליפול בקרבות הללו קורבנות.

כדאי להיזכר שמדי יום בממוצע מנסה חייל ישראלי לשים קץ לחייו. עשרות מהם גם מצליחים בכך מידי שנה. אבל לפי התוכנית החדשה למאבק בהשתמטות, חייל במצוקה נפשית שיפנה לקבלת עזרה לא יוכל לקבל אותה בזמן אמת. במקום זאת יתכנס לו פורום המפקדים, שלחבריו אין שום הכשרה רלוונטית בתחום בריאות הנפש, ויחליט אם מצוקתו אמיתית.

האלוף אלעזר שטרן, מי שיזם את התוכנית המדוברת, כבר התבטא לאחרונה לגבי מידת הרגישות שראוי בעיניו לצבא לנקוט בכל הנוגע לחיי האדם של חייליו. ואכן, לפנינו כאן יישום ישיר של משנתו בנושא. הקוראים מוזמנים לעשות את השיקול שלהם בשאלה האם בידי האיש הזה ירצו להפקיד את חיי האדם שלהם ושל ילדיהם.

ועוד עניין אחד. נאמר לנו כי הפטור מטעמי "התנהגות רעה חמורה", בניגוד לפרופיל 21 המסורתי, אמור לפגוע בזכויות מקבלי הפטור. זה פרט מעניין. במשך שנים נהגו קציני בריאות הנפש בצבא להרצות בפני יחידות צבאיות, וגם בפני מקבלי הפטור הפוטנציאליים והוריהם, על השלכותיו הנוראות של פרופיל 21 בחיים. סיפרו שעם פרופיל 21 אי אפשר למצוא עבודה ולהתקבל ללימודים, סיפרו שלא ניתן לקבל רישיון נהיגה, ואפילו לא לקבל ויזה לחו"ל.

כל קשר בין הסיפורים האלה למציאות הוא כמובן מקרי בלבד. למעשה, החוק בישראל אוסר במפורש על רוב סוגי האפליה הללו. אבל השמועות פשטו כאש בשדה קוצים, ובתי העלמין הצבאיים התמלאו במצבות לזכר מי שהעדיפו לירות לעצמם כדור בראש, ולא לפנות לקב"ן.

והנה, היום הצבא בעצם מודה שפרופיל 21 אינו פוגע בשום זכויות, ושכל האיומים היו איומי סרק. רק לא ברור לי – למה שניתן יותר אמון באיומים החדשים של הצבא מאשר בישנים?

הכותב הוא פעיל בפרופיל חדש – התנועה לאזרוח החברה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully