וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עגל חלב: כלוא בתא צר, בלי מים ומזון

תמר נהרי

28.8.2001 / 17:44

תנאים אלו מבטיחים את הבשר הרך והלבן - ואת הסבל הלא יתואר של העגלים; באירופה יופסק גידולם עד שנת 2006; עמותת אנונימוס התלוננה נגד שלושה משקים שגידלו עגלי חלב

עמותת אנונימוס הגישה לפני ימים אחדים תלונה במשטרה כנגד שלושה משקים המגדלים עגלי חלב לבשר, בטענה שגידול העגלים נעשה בניגוד לחוק צער בעלי-חיים. עגלי החלב נחשבים לבשר יוקרתי במיוחד, הנדרש במסעדות עלית. הוא מפורסם בצבעו הבהיר יותר ורכות מרבית. הבעיה היא שהתכונות האלה מושגות באמצעות תנאי גידול אכזריים במיוחד: כליאה בתא צר, מניעת מי שתיה, בידוד ותזונה דלה הגורמת לעגלים מחלות קשה ותחושת חנק תמידית.

ב-95' פרסמה ועדת מדענים מטעם האיחוד האירופי מסמך מפורט, המצביע על הפגיעות השונות בגופם ובנפשם של עגלים המגודלים בדרך זו, וממליץ על ביטול שיטת הגידול, עקב הסבל הקיצוני הנגרם לעגלים. האיחוד האירופי קיבל את ההמלצות והחל בהטבת תנאים הדרגתית שתגיע לסופה ב-2006, שאז ייאסר לחלוטין גידולם של עגלי חלב.

ארגוני החיות מביעים חשש כבד, שאם לא יחולו האיסורים עד אז גם בארץ, ניתן להניח שהתעשיה בארץ תגדל לנוכח הביקוש לבשר עגלי החלב מצד מדינות אירופה. זאת, בדומה לשגשוג ענף פיטום האווזים, שנאסר ברבות ממדינות אירופה וכתוצאה הפכה ישראל לאחד ממוקדי תעשיית פיטום האווזים העולמית. לאחרונה הוגש בנושא האווזים בג"ץ, בשם כל ארגוני החיות בארץ, ונעשים מאמצי חקיקה לאסירת הענף בארץ.

לא פחות אכזרי מפיטום אווזים

עמותת אנונימוס בדקה את התנאים בהם מגודלים עגלי החלב בארץ. העגלים צולמו בסתר ונחשפו תנאי חיים אכזריים, שאינם נופלים בחומרתם מפיטום אווזים.

מהצילומים והבדיקה עולה, כי העגלים מיובאים לארץ מפולין כשהם בני חודש, לשני משקים במושב כפר יהושע, ולמשק נוסף במושב בצרה. הם נכלאים בתאים שגודלם אינו עולה על גודל גופו של עגל בן ארבעה חודשים, זמן הובלתם לשחיטה. כתוצאה מתנאי הכליאה הקשים, בשלבים המאוחרים של הגידול אין העגל מסוגל עוד להתגרד, לשכב בנוחות, להתמתח או ללקק את עצמו. בדרך זו נמנעת ממנו אפשרות התנועה לחלוטין, שריריו מתנוונים ובשרו נותר רך כפי שהוא נדרש במסעדות היוקרה.

תערובת הפיטום של העגלים אינה כוללת מוצקים וברזל. היעדר הברזל מבטיח את צבעו הבהיר של הבשר, וגורם לעגלים תחושת חנק תמידית ומחלות בדרכי העיכול. מניעת הברזל פוגעת בהמוגלובין, החומר המוביל את החמצן בגוף. היעדרו גורם לעגלים אנמיה קשה, המלווה בתחושת חנק. אחת התנועות האופייניות של עגלי החלב, כתוצאה מכך, היא הפניית ראשם כלפי מעלה בכל כוחם בניסיון נואש להשיג חמצן.

היעדר המוצקים אינו מאפשר להם להעלות גירה, ובכך אחראי למחלות קשות בדרכי העיכול. כדי להכריח את העגלים לגמוע את תערובת הפיטום במלואה, נמנעים מהם מי שתיה. התא הצר אינו מאפשר לעגל להגיע אל רצפת תאו ספוגת השתן, אותה הוא מנסה ללקק, בניסיון לספק לעצמו את הברזל. למרות התרופות המוזרקות לעגלים, הם סובלים משלשול כרוני, גזזת, כיבים, והרעלת דם. הבשר הבהיר המובטח אינו שונה בטעמו מבשר רגיל, אך הוא מבוקש על ידי מסעדות מטעמי יוקרה בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully