וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: ניצחון להנהגה במשאל עם

יוני מנדל

27.3.2007 / 11:40

לפי תוצאות ראשונית, 75.9% מהמצביעים תמכו בשינויים בחוקה המחזקים את השלטון, מרחיבים את סמכויותיו ומחלישים את האופוזיציה

מפרסום התוצאות הראשונות של משאל העם שנערך אתמול במצרים עולה, כי התיקונים לחוקה התקבלו. לפי שידורי הטלוויזיה במצרים, משאל העם עבר ברוב גדול של מעל ל-75%.

מהפרסומים המצרים הרשמיים עולה, כי 27% מהציבור השתתפו במשאל העם, אולם ארגוני זכויות האדם במדינה טוענים, כי רק 5% השתתפו בו. רשת אלערביה דיווחה, כי תומכי מפלגות האופוזיציה ואנשי "האחים המוסלמים" החרימו את הבחירות.

אם יתקבלו התיקונים לחוקה, משמעות הדבר שהשלטון במצרים ירחיב את סמכויותיו, על חשבון מפלגות האופוזיציה. על רקע זה התקיימו בימים האחרונים ברחבי המדינה הפגנות של תומכי האופוזיציה, במהלכן נעצרו עשרות בני אדם, רובם מתנועת [[האחים המוסלמים]]. אלפי שוטרים במדים וכן שוטרים סמויים אבטחו אתמול את המשאל.

האחים המוסלמים "מסונדלים"

תיקוני החוקה עשויים לסייע לנשיא חוסני מובארק וליורשיו להבטיח כי מוסד הנשיאות יתחזק. השינויים כוונו בעיקר נגד ארגון "האחים המוסלמים" שמאיים על יציבות המשטר, ומציג לו אלטרנטיבה דתית. לפי סעיפי החוקה החדשים תאסר הקמת מפלגה חדשה במצרים על בסיס דתי. כמו כן, לפי התיקון לחוקה תאסור על מועמדים עצמאים להתמודד לנשיאות מצרים. כך ימצאו את עצמם האחים המוסלמים "מסונדלים" משני הכיוונים: הם לא יוכלו להיבחר כרשימה דתית לפרלמנט מכאן, ואם יחליטו להתמודד כרשימה עצמאית לא יוכלו להגיש מועמדות לנשיאות מאידך.

תיקון מכריע נוסף הוא זה העוסק בחוק למניעת טרור. על פי ההצעה, לכל תחום "מניעת הטרור" תהיה עדיפות על פני חקיקה אחרת. בכך אמורות לגדול סמכויות כוחות הביטחון בפעולתם כנגד פעילי טרור, לרבות הפרת זכויות אדם בסיסיות בשם "המלחמה בטרור ובדר הציבורי". ארגוני זכויות אדם טענו, כי בסעיף זה יש פגיעה קשה בזכויות האדם, כולל במתנגדים למשטר אשר יוצאים להפגנות מחאה לא אלימות. לפי החוקה החדשה הם יצטרכו, כך נראה, להתרגל למציאות אחרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully