וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום: 4 שנים למלחמה בעירק

יוני מנדל ושי אילן

18.3.2007 / 15:57

במהלך הימים האחרונים מתרבות ההפגנות נגד נוכחות ארה"ב בעירק. מחאות חובקות עולם מסידני דרך ארה"ב ועד הפיליפינים

העולם יציין היום ארבע שנים לתחילת המלחמה בעירק. המלחמה, שפרצה עם פלישת כוחות הצבא האמריקאי וכוחות הברית לעירק בתאריך 19 במרץ, גבתה עד כה מאות אלפי הרוגים. עיתון ה"גארדיאן" הבריטי ציין, שלפי ההערכות של מומחיו לא פחות מ-655 אלף אזרחים עירקים נהרגו במהלך ארבע השנים בעימותים השונים במדינה. במהלך ארבע השנים הללו נהרגו לכל הפחות 3,000 חיילים אמריקאים.

בציון השנה הרביעית להימשכות המלחמה העולם לא נותר אדיש להמשך האנרכיה במדינה, ובמוקדים רבים בו נערכות הפגנות המוניות כנגדה. אחת ההפגנות המרכזיות נערכה בקוואלה-למפור, בירת מלזיה, שם התגודדו מפגינים אל מול שגרירות ארצות הברית במדינה ודרשו את נסיגת הכוחות האמריקאים מעירק. המפגינים נשאו שלטים הקוראים "להפסיק את הכיבוש בעירק", ואת "רצח הילדים", וכן שלטים המכנים את נשיא ארצות הברית ג'ורג' בוש כ"רוצח" ו"טרוריסט".

הפגנות דומות התקיימו גם בבירת צ'ילה, סנטיאגו. המפגינים קראו לארצות הברית להסיג את כוחותיה מעירק, וביקרו את "האסטרטגיה הצבאית של בוש".

הפגנות בארה"ב: להחזיר את החיילים

יותר מאלו, עיני העולם נשואות להפגנות שאמורות להיערך במנהטן שבניו-יורק. ההפגנה המתוכננת להיום מאורגנת על ידי ארגון עמותת "האיחוד לשלום ולצדק" (United for Peace and Justice), וההפגנה המרכזית הצפויה למחר מאורגנת על ידי עמותת "קדימה" (Move On). רשת אלג'זירה מדווחת, כי במהלך ההפגנה צפויים המפגינים לשאת נרות לזכר הרוגי המלחמה. במקביל להפגנה המרכזית מחר במנהטן, יתקיימו בכל רחבי ארצות הברית הפגנות הקוראות לנשיא בוש להחזיר את החיילים הביתה.

ההפגנות בארצות הברית החלו בימים האחרונים, ואמש התקיימה הפגנה של עשרות אלפי בני אדם מול משרד הביטחון האמריקאי בוושינגטון. את ההפגנה ארגנה עמותת "תשובה" (ِAnswer) והיא יצאה מאותה נקודה בדיוק ממנה יצאו הפגנות להחזרת הכוחות האמריקאים מוייטנאם לפני 40 שנה. המפגינים נשאו שלטים שקראו "לשפוט את בוש על פשעי המלחמה". הפגנה שהתקיימה מול הבית הלבן, פוזרה במהירות על ידי המשטרה, והמשתתפים בה נעצרו על ידי כוחות הביטחון האמריקאים.

הפגנות חובקות עולם

גם באירופה התקיימו אתמול הפגנות המונים הקוראים לנסיגה אמריקאית מעירק. בהפגנה הגדולה מכולן, במדריד, השתתפו קרוב ל-400 אלף איש. כלי התקשורת בספרד מדווחים על הפגנות נוספות הצפויות בברצלונה, פמפלונה, גרנדה וסביליה.

הפגנות נוספות התקיימו ברחבי אירופה והעולם כולו. בין הערים הבולטות: באתונה ובסלוניקי שביוון, בקופנהאגן שבדנמרק, בעיר ברוג שבבלגיה, בסידני שבאוסטרליה, במנילה בירת הפיליפינים ובסיאול בירת דרום קוריאה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully