וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החיידק החדש - שאלות ותשובות

ליאת ברגמן

7.3.2007 / 10:37

פרופ' מיכאל דן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון מסביר: החיידק לא אלים במיוחד, ואין סיבה להיסטריה

בעקבות התפרצותו של חיידק עמיד לאנטיביוטיקה בבתי החולים בארץ, פרופ' מיכאל דן, מנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים וולפסון בחולון, מרגיע, ועונה לשאלות וואלה! חדשות.

איך נדבקים?

ההדבקה לא שונה מכל חיידק אחר של בית חולים, או חיידק שהחולה עצמו מביא, כי כשהוא במצב טבעי במעיים הוא לא מזיק.

הקלבסיאלה-פנאומוניה הוא חיידק מעיים, ולבתי החולים מגיעים נשאים של החיידק. הבעיה מתחילה כאשר החיידק חודר למערכות אחרות, לדם, לשתן לריאות ואז הוא גורם לזיהום.

החיידק יכול לעבור בין החולים המאושפזים באמצעות ציוד משותף, על ידי הצוות הרפואי, במיוחד אם לא מקפידים על חיטוי הידיים בין חולה לחולה.

יש חוסר הבנה - לא מדובר באירוע יוצא דופן, כי אנחנו כל הזמן מתמודדים עם חיידקים שגורמים לזיהומים בחולים מאושפזים. ככל שההחולה מאושפז יותר זמן, ומקבל יותר אנטיביוטיקה יש יותר סיכוי שיידבק "חיידקי בית חולים".

מה הסימפטומים? איך מזהים?

אין משהו יוצא דופן. הסימפטומים הם סימפטומים של זיהום והם תלויים במקום של החיידק- אם החיידק חדר לדם, הסימפטומים יהיו של אלח דם, אם הזיהום חדר לשתן, תורגש דלקת בדרכי השתן, ודלקת ריאות אם החיידק חדר לריאות.

מה הסיכוי שהחיידק יצא מבתי החולים וידביק את הציבור?

הסיכוי שואף לאפס מכוון שהחיידקים האלו בסך הכל לא תוקפים אנשים בריאים. אין סיבה שהחיידק הזה יופיע פתאום אצל אדם בריא, ויחדור מהמעיים למקום אחר בגוף. הסיכוי להתפרצות הוא נמוך.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

יש טעם שמי שמרגיש בסימפטומים יבוא להיבדק?

אין טעם להיסטריה, מהטעם שהסיכוי שהחיידק יצא את המעיים ויגרום לזיהום הוא מאוד נמוך. האנטיביוטיקה, במיוחד בקרב חולים מונשמים ביחידות לטיפול נמרץ, היא זו שהופכת את החיידק לעמיד יותר, ולכן מי שאינו מטופל באנטיביוטיקה, או לא שוהה לצד חולים בבתי החולים לא חשוף לסכנה.

האם החיידק הזה אלים במיוחד?

מדי פעם מופיע זן חדש של חיידק. הוא לא יותר אלים פשוט קשה יותר לטפל בו. לשמחתנו למרות שאפשרויות הטיפול יותר מצומצמות, אנחנו מוצאים פתרון בתקווה שלא נגיע למצב שבו לא תהיה אף אנטיביוטיקה.

הדבר לא שונה, בין אם מדובר בחיידק כזה או אחר, יותר עמיד או פחות עמיד. יש כאלו שהם יותר אלימים ויש פחות. החיידק הזה הוא חיידק עם אלימות ידועה, לא יוצאת דופן ולא גבוהה יותר מחיידקים אחרים מהמשפחה הזו שמוצאם מהמעיים.

בחלק גדול מהמקרים מה שקובע את התוצאה של המחלה זה לא החיידק כמו מצבו הבסיסי של החולה. חולה צעיר ובריא לא יפגע מהחיידק באופן שבו אדם חולה ומבוגר יפגע ממנו.

אילו אמצעי בטיחות ננקטים על ידי בתי החולים?

אמצעי הזהירות שצריכים להינקט הם אותם אמצעי זהירות, ובעיקר בתחום של פעילות מונעת. צריך להקפיד על רחצת ידיים בעיקר במלחקות כמו טיפול נמרץ ואנחנו עושים את זה כל העת. לא משנה במה החולה נדבק, הוא יכול למות מחיידק עמיד או לא עמיד. זה לא קל כי בכל התפרצת המודעות לרחיצת הידיים וחיטוי בין חולה לחולה עולה, ועם הזמן הדברים מתמוססים ואנשים פחות מקפידים. תפקידנו הוא לדאוג לערנות גבוהה בנושא המניעה. הבעיה היא שלא תמיד יש תקציב לעגלות ניקוי כאלו, עימן עוברים הרופאים מחולה לחולה.

זה אירוע אחד בשרשרת אירועים שאנחנו מורגלים אליהם היטב. קיימים חיידקי בית חולים, הפוגעים בחולים מאושפזים. בשל חשיפת היתר לאנטיביוטיקה בבית חולים החיידקים יותר עמידים באופן טבעי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully