וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וול סטריט: ירידות שערים חדות

אסף רותם

27.2.2007 / 23:48

הירידות החדות מחקו מיליוני דולרים. מדד הנאסד"ק צנח ב-4%. טבע ירדה ב-5% ואילו אינטרנט זהב קרסה ב-14%

דרמה אדירה התחרשה הערב בוול סטריט, שעה שהמשקיעים חזו בנפילות חדות במדדים של ארה"ב, אשר מחקו מיליארדי דולרים - ורק התחזקו ככל שהערב התקדם. בסיום, צנח מדד נאסד"ק בלא פחות מ-3.9% ל-2,407 נקודות, מדד דאו ג'ונס איבד 3.3% ל-12,216 נקודות ומדד S&P500 ירד בשיעור של 3.4% ל-1,399.

במקביל, נסו המשקיעים אל עבר השקעות בטוחות יותר. בתגובה, נפלה התשואה על האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים ב-0.118% - הנפילה היומית החדה ביותר מאז ה-22 ביוני 2005, לרמה של 4.513%. החוזים על הריבית הפדרלית בארה"ב (Fed Funds futures), הנסחרים בבורסת החוזים של שיקגו ומשקפים את ציפיות השוק מהריבית הפדרלית, מעניקים כעת סיכוי של 89% לכך שהבנק הפדרלי יוריד את הריבית ב-0.25% לרמה של 5%, עד סוף אוגוסט.

מאיפה הכל התחיל? לכך יש שתי סיבות. הסיבה המיידית היא החלטת מועצת המדינה של סין להקים כוח משימה מיוחד שתפקידו יהיה להילחם בפעילות מסחר בלתי חוקית בבורסות שנגחאי ושנזן, גררה היום את המדד המשולב של שתי הבורסות, לצניחה של 9.2% - לאחר שהשלים אתמול טיפוס של 13% בשישה ימים ושבר שיא. לכך, נוספים נתוני מאקרו שחיזקו את ההערכות של הנגיד האמריקאי לשעבר, אלן גרינספאן, על כך שהכלכלה האמריקאית עשויה ליפול לתקופת מיתון. נתוני המכירות למוצרים בני קיימא בינואר הצביעו על צניחה של 7.8% לעומת צפי לירידה של 3% בלבד.


הסיבה הראשונה לנפילות, ההחלטה על הקמת כוח המשימה המיוחד בסין, עוררה חששות בשוק, כי הממשלה הסינית תהדק מעתה את הפיקוח על השקעות מקומיות בשתי הבורסות. בתגובה, צנחו שערי המניות ויחד איתן בורסות רבות נוספות באסיה. בורסות הונג קונג וסינגפור ירדו ב-1.8% וב-2.3%, בהתאמה. האווירה השלילית נמשכת גם באירופה, שם ירדו הבורסות המובילות בשיעורים של כ-3%.

הסיבה השנייה אם כן היא פנימית לארה"ב. אתמול השלים מדד S&P 500 מימוש מצטבר של 0.7% בארבעה ימים רצופים של ירידות, לאחר שטיפס בתחילת השבוע שעבר לשיא של יותר משש שנים. את האווירה בוול סטריט העכיר גרינספאן: בנאום בפני ועידת עסקים שנערך באמצעות חיבור לווייני, הוא העריך כי הכלכלה האמריקאית עשויה לגלוש למיתון עוד במהלך 2007.

גרינספאן, שדבריו בוועידה הובאו על ידי אתר האינטרנט של ה"וול סטריט ג'ורנל", ציין בתגובה לשאלות כי קיימת אפשרות שהכלכלה האמריקאית תגלוש למיתון כבר ב-2007, למרות העובדה שעל פי מרבית התחזיות הקיימות כיום בשוק, לא צפוי מיתון כזה לפני 2008. על פי גרינספאן, "הגירעון הכבד בתקציב האמריקאי הוא בבירור מקור דאגה משמעותית לכל אלו המנסים להעריך את עתיד הכלכלה בארה"ב ובשאר העולם". הוא הוסיף כי הכלכלה האמריקאית התרחבה מאז 2001, אולם כעת קיימים סימנים, המראים שמחזור צמיחה זה מתקרב לסיומו.

ירידות חדות ברוב המוחלט של המניות הישראליות

עם צניחה של 3.9% בנאסד"ק, רשמו מרבית המניות הישראליות ירידות חדות. טבע וצ'ק פוינט צנחו בכ-5.3% כל אחת ואינטרנט זהב איבדה 13.6%. פרטנר ירדה בכ-4.7%.

מי שהבליחה בעלייה חדה בין כל המניות האדומות היום, היא סינרון (ELOS), שזינקה ב-6.5% ל-26.6 דולר, לאחר הודעה על חתימת הסכם בלעדי עם פרוקטר אנד גמבל האמריקאית, לפיתוח ושיווק משותף של מכשירים לטיפולים קוסמטיים ביתיים. המכשירים, המבוססים על טכנולגיית elos של סינרון, יהיו מיועדים להחלקת קמטים, הבהרת כתמים ועוד - כולם נושאים "חמים" בימים אלה, כשרבים רוצים להיראות חלקים וצעירים.

לרשימת המניות בישראליות בוול סטריט הצטרפה היום רוזטה ג'נומיקס, לאחר שהחברה השלימה אמש גיוס של 26 מיליון דולר לפי שווי שוק של 79 מיליון דולר. שלב התמחור בהנפקה נסגר על 7 דולרים למניה - מתחת לטווח המחירים המבוקש שעמד על 8.5-7.5 דולרים. עם זאת, המניה תיקנה ביומה הראשון בכ-4.6% למחיר של 7.3 דולרים.

רוזטה הישראלית עוסקת בפיתוח כלי אבחון ומוצרים לטיפול במחלות סרטניות וזיהומיות, המבוססים על mRNA - מיקרו RNA - חלק מהחומר הגנטי (DNA) המצוי בכל תא בגוף. מנייתה צפויה להתחיל להיסחר היום בנאסד"ק תחת הסימול ROSG.

אמדוקס סיכמה על מכירת מערכת תוכנה לניהול קשרי לקוחות מסוג Amdocs CRM 6 לחברת הכבלים האירופית UPC Broadband, במסגרת עסקה המוערכת בשוק בכמה מיליוני דולרים (עסקה בהיקף של שבע ספרות). חברת UPC מספקת שירותי טלוויזיה רב ערוצית, טלפון ואינטרנט מהיר (Triple Play) ל-12 מיליון מנויים ברחבי אירופה. העסקה לא סייעה לבלום ירידה של כ-2.3% במניה, ל-34.4 דולר.

לאחר שני כשלונות בניסויים קליניים לפיתוח תרופות המבוססות על צמח החשיש, מפנה פרופ' חיים אביב, ממייסדי פארמוס את כס המנכ"ל לטובת ד"ר אלקן גמזו, המשמש כדירקטור בפארמוס בשבע השנים האחרונות. אביב יישאר כיו"ר החברה. המניה איבדה 0.6%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully