וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד הדבורים הנעלמות

27.2.2007 / 15:32

ב-24 מדינות בארה"ב הכוורנים מדווחים שחצי ממאות מליוני הדבורים שלהם פשוט נעלמו. התפוגגו. אולי התאדו, ואף אחד לא יודע למה

דיוויד ברדשאו רגיל לספוג הרבה בעבודה שלו: הוא נעקץ אלפי פעמים במהלך עבודתו ככוורן. אבל את ההלם של חייו הוא חטף דווקא כשהוא הגיע, כרגיל, לערוך ביקורת בכוורות שלו, פתח אותן, וגילה שחצי מ-100 מיליון הדבורים שלו נעלמו. "מעולם לא ראיתי שום דבר דומה לזה", אמר. "כוורת אחר כוורת פשוט מתרוקנת. אין אף אחד בבית".

אבל הניו יורק טיימס מדווח, שתעלומת הדבורים הנעלמות גדולה הרבה יותר מהכוורת של ברדשאו: ב-24 מדינות ברחבי ארצות הברית כוורנים ספגו הלם דומה, כשגילו שהדבורים שלהם נעלמות, ללא כל הסבר, בקצב מפחיד. התופעה המסתורית מאיימת לא רק על ההכנסה שלהם, אלא גם על גידולים רבים מספור, אותן מפרות הדבורים.

כוורנים נאבקו במשברים תקופתיים או מקומיים כאלה ואחרים, בעבר, אבל זו הפעם הראשונה שמדובר בנגע שמתפשט על פני ארצות הברית כולה. דבורים מתעופפות מחוץ לכוורות שלהן בחיפוש אחר צוף, ופשוט לא חוזרות. ואף אחד לא יודע למה. חוקרים אומרים שהדבורים כנראה מתות בשדות, אולי בשל תשישות או איבוד כיוון. חלקם מאשימים דווקא את הקור.

ברחבי החוף המערבי נעלמו בתקופה האחרונה בין 30% ל-60% מהדבורים ללא הסבר, בעוד כמה כוורנים בחוף המזרחי ובטקסס מדווחים על 70% מהדבורים שלהם שהתפוגגו אל האוויר. כש-20% מהדבורים שלהם נעלמות בחורף, זה עדיין נורמלי, פחות או יותר. מספרים כאלה לא נראו מאז שגידול הדבורים הפך מתחביב של חצרות אחוריות לתעשייה.

בעוד המדענים נאבקים למצוא תשובות למה שהם מכנים "הפרעת התמוטטות המושבות", מגדלי הדבורים מתחילים לדאוג לתעשיית הדבורים. הביקוש לדבורים לצורך הפריית גידולים, משקדי קליפורניה דרך אבוקדו ועד קיווי, רק הולך וגדל – והם חוששים מאוד שלא יוכלו לעמוד בו. חלקם מפחדים שבמקביל להשתלטות התאגידים על התעשייה המתפתחת הזו, המשבר הנוכחי יהווה נקודת שבירה למגדלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully