וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הסכימה להיפגש עם אירן וסוריה

שי אילן

27.2.2007 / 14:07

במסגרת ועידה אזורית שתדון בדרכים לייצב את המצב בעירק, יישבו נציגים אמריקאים עם מדינות "ציר הרשע". שינוי בקונספציית החרם?

ממשל בוש ייפגש עם נציגים סורים ואירנים במסגרת ועידה אזורית שתדון בדרכים להשיג יציבות בעירק, כך דיווח היום העיתון "וושינגטון פוסט". במשרד החוץ אמנם אומרים שאין כוונה לנהל מגעים דו צדדיים עם המדינות, אבל פרשנים אומרים שזה צעד משמעותי. בכך עתיד אולי להשתנות במשהו עיקרון החרם הדיפלומטי על אירן וסוריה, המנחה את ממשל בוש במשך שנים. מדיניות הסרוב הזו זכתה לאחרונה לביקורת אפילו מחוגים שמרניים, כולל הנרי קיסינג'ר שלאחרונה התבטא בזכות שיחות עם אירן וסוריה בעניין העירקי.

לאחרונה עושה הממשל האמריקאי מאמץ משותף עם הצבא העירקי להפסיק את האלימות, בראש ובראשונה ברחובות בגדד. אולם המבצע המשולב אינו עולה יפה והאלימות בין הפלגים המוסלמיים וקבוצות מחתרתיות בעירק אינה פוסקת. מסוקים אמריקאים מופלים תדירות בסביבות בגדד. מספר פעולות ההתאבדות אינו יורד והשבוע נראו על המסכים תמונות זוועה מפיגוע התאבדות במכללה לכלכלה ומנהל בבגדד. באותו אירוע נהרגו 40 איש ומראות של דפים בכתב יד הדבוקים לקירות מוכתמים בדם בוודאי לא משכנעים שהמאמץ האמריקאי בעל ערך כלשהו. ועידה כזאת יכולה אולי לשנות במעט את הרושם הקשה.

השיחות יתקיימו בחלק הראשון של חודש מרץ, בדרג של שגרירים. זלמי חלילזאד, שגריר ארה"ב בעירק ייצג את ארה"ב. אם השיחות יעלו יפה, תתקיים פגישה נוספת בדרג של שרי חוץ באפריל. תוכנית זו אולי מבהירה במשהו את פשר אמירתה של קונדוליזה רייס לפני יומיים, שהיא מוכנה להיפגש עם עימתה האירני.

מלבד ארה"ב, עתידות להשתתף במפגש צרפת, בריטניה, רוסיה וסין, וכן כל שכנותיה של עירק במזרח התיכון ובמפרץ הפרסי. אירן וסוריה עדיין לא אישרו את השתתפותן, אבל גם לא סירבו. קיום הוועידה מתפרסם בעיתוי של לחץ גדול על ממשל בוש מתוך הקונגרס לשנות את מדיניותו בעירק. לפי פרשנים, מקווה הממשל להראות באמצעות הוועידה שיש תמיכה בין לאומית בראש ממשלת עירק נורי אל מליקי, ובמאמצי הממשל האמריקאי שם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully