וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קראדי: אני בוער, אך אגיב בזמן הנכון

אתי אפללו

25.2.2007 / 19:40

כך אמר המפכ"ל המתפטר בכנס רואי חשבון. עו"ד יהושע רזניק: "הגענו להיסטריה, יש תחושה של שחיתות שלא תמיד מוצדקת"

"הנושא של השבוע האחרון בוער בעצמותי, אך אני אדבר בזמן הנכון, ובמקום הנכון,וכרגע אני מאמין שלא צריך לדבר, אלא לעשות" - במילים אלו התייחס מפכ"ל המשטרה היוצא משה קראדי לנושא שעלה לכותרות בשבוע האחרון - מסקנות ועדת זיילר והתפטרותו בעקבות מסקנות הוועדה, בכנס השנתי של לשכת רואי חשבון שנפתח במלון רויאל בים המלח הערב.

עם זאת, קראדי ציין כי חשוב "שכולנו נזכור שיש לנו 28,000 שוטרים שעומדים על משמרתם, וכעת הדבר החשוב ביותר הוא לתת להם את ההערכה הראויה להם על מנת לייצב את המשטרה בעת המשבר". קראדי הוסיף כי עבודת המשטרה מושפעת מהמציאות הישראלית, שמתנהלת לפי המצב המדיני, הביטחוני, החברתי והכלכלי.

את הכנס פתח פאנל בנושא זרועות אכיפה של עבירות כלכליות, אשר הפך להיות רלוונטי ביותר לאור הפרשות האחרונות ברשות המסים. עתליה ארד, מנהלת מחלקת חקירות ברשות לניירות ערך, ציינה כי ההחלטה לפתוח בחקירה גלויה היא חשובה ביותר, שכן "ברגע שנפתחת חקירה גלויה, הטיל שוגר, ואין נקודת חזרה".

ארד מציינת שלפני שמחליטים לפתוח בחקירה בודקים האם יש הליכים אחרים שמתאימים לחברה, במקום ההליך הפלילי, האם ניתן לפעול דרך אכיפה אזרחית, האם ניתן לתת לחברה לבדוק את עצמה ולתקן את דרכיה, בכדי להשיג את ההרתעה ורק אם אין אלטרנטיווה אחרת, ייפתח הליך פלילי.

"הציבור במצוקה ורוצה משטרה בפעולה"

לעומתה, עו"ד יהושע רזניק, לשעבר משנה לפרקליטת המדינה, מציין כי המצב בו בערב הבאתו למעצר של ראש רשות מיסים, מוקמים אולפנים ארעים של כל ערוצי הטלוויזיה מחוץ לבית משפט, מעיד על כך ש"הגענו למצב של היסטריה. יש תחושה של שחיתות עמוקה שלא תמיד מוצדקת".

לדעתו של רזניק, כאשר שופטים בדימוס נזעקים להגן על מערכת המשפט, לדוגמה חשין שבשפתו הפיוטית דיבר על גדיעת היד שתאיים על הבית, או זמיר שמדבר על גנות כאדם מסוכן, שלכל היותר ישנה בעיה של ערכים ואתיקה, אך לא של סכנה, מצביעים על היסטריה. הדבר מביא לכך שהציבור רוצה תוצאות מיידיות משום שהוא במצוקה והוא רוצה לראות שהמשטרה פועלת.

לדעת רזניק יכול להיות שמשפט רמון הוא אחת התוצאות של ההיסטריה. רזניק ציין שצריך לשמור על פרופורציות, משום שהמצב כיום מביא לפגיעה בזכויות עצורים ובזכויות חשודים ולפגיעה החמורה ביותר בחזקת החפות.

רזניק התייחס לכוח המסור בידי רשויות האכיפה, והוא מציין כי כיום קיימת בעיה כאשר כל עבירה כלכלית פשוטה מוגשת תחת חוק הלבנת הון, שמאפשרת חילוט כספים, והפעלת לחץ על החשודים, למרות שבהסדרי טיעון מוותרים בדרך כלל על ההאשמות מכח חוק הלבנת ההון. לפי רזניק נשאלת השאלה, מי יפצה את הנחקר על הנזק שנגרם לו: "צריך לשמור שהזכויות יישמרו, משום שכיום זה לא פשוט להיות נחקר, וזה לא פשוט לעמוד בפני בית משפט".

הוא מוסיף כי כאשר מדובר בנבחרי ציבור, כגון ראש הממשלה, "יש לקחת גם בחשבון, שלהביא רה"מ לדוכן העדים עם אפשרות סבירה לזיכוי, ועם אפשרות סבירה שהוא לא יוכל להמשיך לכהן בתפקידו בזמן החקירה, זו בעיה קשה, כי היועץ המשפטי לממשלה מערער על בחירת הציבור כולו".

"להחזיר הביטחון לכל אזרח וילד"

נשיא לשכת רואי החשבון ראובן שיף, התייחס לפעולות המשטרה ואמר כי "בזמן האחרון אכיפת החוק הפכה לאופציה". שיף קרא להשבת השוטרים לרחובות: "עבודת השיטור בקהילה חשובה לא פחות מהחקירות הבומבסטיות ויש להחזיר את הביטחון לכל אזרח ולכל ילד". לכך ענה קראדי שאם יש למדינה כסף להציב שוטרים ברמה המקומית, עדיף שתקצה אותו לעבודה ברמה הארצית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully