וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה קיבלה כל משפחת מפונים?

מירב ארלוזורוב

22.2.2007 / 9:51

מירב ארלוזורוב טוענת שבעוד שבאופן רשמי כל משפחה קיבלה כ 2-1.5 מיליון שקל, הרי שבפועל, העלות היתה 3.6 מיליון למשפחה - ואת זה עוד רוצים עכשיו להכפיל


היקף הפיצוי לכל משפחה שפונתה מרצועת עזה צפוי להגיע ל-1.5-2 מיליון שקל בממוצע - כך עולה מנתונים לגבי כספי הפיצוי ששילמה מינהלת ההתנתקות, מינהלת סל"ע, והכספים שעתידים להיות משולמים. בפועל, ההוצאה של המדינה על פינוי משפחה מעזה גבוהה בהרבה, ומסתכמת ב-3.6 מיליון שקל למשפחה. יש לציין כי הצעות החוק המונחות על שולחן הכנסת צפויות לייקר את היקף הפיצוי לכל משפחה בעשרות אחוזים.

מינהלת סל"ע שילמה עד כה 2.3 מיליארד שקל פיצוי ל-1,800 המשפחות המפונות מעזה. תשלומי הפיצוי עדיין לא הסתיימו, וההערכה היא כי היקף הפיצוי הכולל יגיע ל-3-3.5 מיליארד שקל. מדובר בפיצוי ממוצע של 1.5-2 מיליון שקל למשפחה.

חלקו הגדול של הפיצוי הוא עבור בית המגורים, בתוספת מענק עבור שנות החיים בעזה ודמי הסתגלות. 960 משפחות, בעלות ותק של שש שנים ויותר ברצועה, קיבלו עבור סעיפים אלה פיצוי ממוצע של 1.5 מיליון שקל למשפחה. 190 משפחות קיבלו פיצוי של 900 אלף עד מיליון שקל למשפחה, ובהן משפחות שגרו בעזה בדיור ציבורי. 200 משפחות, מרביתן בעלות בתים שלא התגוררו בפועל ברצועה, קיבלו פיצוי של יותר מחצי מיליון שקל. 270 משפחות, שגרו בעזה במעמד של שוכרים, קיבלו פיצוי מופחת. פיצוי נוסף קיבלו כמה מהמשפחות שהיו בעלות עסקים בעזה כפיצוי עבור עסקיהן - מרביתם חקלאים שקיבלו פיצוי עבור החממות.

בפועל, ההוצאה של המדינה עבור פינוי המשפחות מעזה היתה גבוהה בהרבה. נוסף על הפיצוי הישיר שקיבלו המפונים, הוציאה המדינה כספים רבים לבניית הקרווילות, רכישת קרקעות ליישובים חדשים למפונים, הכנת התשתיות ביישובים ומימון עבור שהיית המפונים בבתי מלון. לפי אומדני משרד האוצר, סך ההוצאה האזרחית של המדינה על הפינוי מעזה צפויה להסתכם בכ-6.5 מיליארד שקל. לפיכך, ההוצאה של המדינה על כל משפחה תגיע ל-3.6 מיליון שקל.

העלויות כולן הן לפי חוק פינוי-פיצוי הקיים. בכנסת מונחות עתה כמה הצעות חוק להרחבה ניכרת של היקף הפיצוי במסגרת החוק. אם יתקבלו הצעות החוק, בניסוחן המקורי, העלות של הפינוי מעזה עשויה להתייקר ב-3 מיליארד שקל ויותר - משמע, הכפלה של הפיצוי שיקבלו המפונים לידיהם, והתייקרות של 50% בהוצאה של המדינה למשפחה.

אחת מהצעות חוק אלה היא של ח"כ אמנון כהן מש"ס; הצעת החוק כוללת, בין השאר, סעיף של מתן מענק למפונים מעזה עבור פינוי המגורים הזמניים - הקרווילות. כהן מציע לשלם מענק של 20 אלף דולר או 112.5 אלף שקל לכל משפחה כהתנתקות מהקרווילה, ומסביר זאת בכך ש"מענק זה יקטין את החשש שחלק מהמשפחות יישארו באתרים הזמניים, והמדינה תתקשה לפנותן".

בא כוחם של המפונים מעזה, עו"ד יוסי פוקס, בתגובה: "עד ל-31 בינואר 2007 שילמה מינהלת סל"ע 2.25 מיליארד שקל, כאשר סכום זה כולל את הפיצוי לכ-150 בעלי עסקים מאזור התעשייה ארז ותשלום לשכירים שהתפרנסו בגוש קטיף. חלוקה של כלל הפיצוי במספר התושבים מופרכת, בהיותה כוללת עסקים, מפעלים, חממות וכו', ולא ניתן ללמוד ממנה דבר על הפיצוי הממוצע שקיבלה כל משפחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully