וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיול שנתי בכפרים פלסטינים

יוני מנדל

22.2.2007 / 0:05

כמאה תלמידי תיכון ערבים-ישראלים יצאו במסגרת פרוייקט ייחודי לסיור בכפרים נטושים. "זהו חלק בחינוך הנוער לזהותם הפלסטינית"

יותר מ-100 תלמידי תיכון ערבים השתתפו בימים האחרונים בטיול הראשון מסוגו בכפרים הנטושים בישראל. תחת הכותרת "בחזרה אל השורשים: זהות ושייכות" יצאו התלמידים לסיור במספר כפרים נטושים באזור [[הגליל המערבי]], שאיכלסו תושבים פלסטינים טרם הקמתה של מדינת ישראל. את הטיול אירגנה "האגודה הערבית לזכויות אדם" היושבת ב[[נצרת]].

בטיול השתתפו תלמידים מיישובים ערבים בישראל, דוגמת דבוריה, נצרת, יפיע, טורעאן, כפר מנדא, טמרה וכפר ריינה. הטיול התרכז בכפר הפלסטיני הנטוש "אלראבסיה" הסמוך לעכו, בו טיילו התלמידים וקיבלו הסברים על המקום.

עו"ד סלים וואכים, שהיה ממארגני הארוע, אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית "וופא", כי "חשיבות הטיול בחינוך הנוער לערכי המולדת. מולדת שהיא חלק מתרבותנו וזהותנו הלאומית". וואכים הדגיש את פעילות המוסד בקרב בני נוער וטען, כי יש לו חלק חשוב בחינוך התרבותי של הצעירים הערבים בישראל.

ח'ליל ימני, תושב הכפר הנטוש המתגורר היום בכפר דנון, הדריך את התלמידים בסיורם וסיפר להם על הארועים שהתרחשו בו בשנת 1948 כשהיה בן 11, לרבות "כיבוש הכפר, סילוק התושבים והטבח שבוצע בפלסטינים בפתח המסגד". לדבריו, בית המשפט העליון הוציא צו לחזרת התושבים, אך ישראל מעולם לא קיימה את הצו. הוא סיפר לתלמידים על תושבי הכפר והדריך אותם בינות לבתים הנטושים.

"מקווה שגם יהודים ייצאו לסיורים"

בילאל איברהים, מנהל פרוייקט החינוך ופעילות קהילותית באגודה, אמר לוואלה! חדשות שהסיור היה חלק מפרוייקט "הפורומים לזכויות אדם". לדבריו, "בשנים האחרונות יש עליה במודעות לנושא הזהות הפלסטינית, וזוהי חלק מהרב תרבותיות של להכיר את עצמך". הוא טען, כי "בעבר היה זה פספוס שלא עשו זאת".

לדבריו, סיום הסיור הביעו התלמידים את דעתם ואמרו שיש חשיבות רבה לסיורים אלו. הם הדגישו שנושאים כאלה צריכים להילמד במסגרת תכנית הלימודים הרישמית של משרד החינוך.

"המדינה עשתה הרבה מאמצים כדי למחוק מהזיכרון הקולקטיבי את העבר הפלסטיני", אמר איברהים, "ואנחנו מנסים לשקם את הזיכרון הזה". לדבריו, אין בכך בכדי לפגוע בישראליותו, שכן "אין ניגוד בין היותי אזרח ישראל שגר כאן, לבין זהותי הפלסטינית אליה שייכים גם אבי וסבי".

איברהים אמר שהוא מקווה שבעתיד גם תלמידים יהודים יקחו חלק בסיורים מעין אלו. "בשמחה רבה", הוא אומר בהתלהבות, "אם תלמידים יהודים רוצים לשמוע את הסיפור הזה ולכבד אותו, זה בהחלט יעזור להבין את האחר. הבנה של הצד השני היא המפתח לפירון הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully