וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההמלצות: להדיח את לוי, לא לקדם את פרנקו

18.2.2007 / 13:18

ועדת זיילר קבעה כי המפכ"ל קראדי וניצב פרנקו נהגו שלא כשורה במינוי נצ"מ לוי, שקיים קשר פסול עם עבריינים

ועדת החקירה להתנהלות המשטרה והפרקליטות בפרשת האחים פריניאן העבירה ביקורת חריפה על מפכ"ל המשטרה משה קראדי, שהיה בזמן התנהלות הפרשה מפקד המחוז הדרומי.

הוועדה קבעה כי בעת התרחשות פרשת הסוללות - שבמסגרתה קיבל רפ"ק רובי גלבוע מאות אלפי שקלים במזומן מחוקר ביטוח כדי להעבירם לידיו של עודד פריניאן, שהיה אמור לדאוג להחזרת מאות אלפי סוללות אב"כ גנובות לידי צה"ל - קראדי "ידע על קיומה", אך "לא התעניין בעיקריה, ולא דאג למערך של פיקוח ובקרה לחשיפת החריגה מן הנורמות".

בפרשת מינוי יורם לוי למפקד היחידה המרכזית (ימ"ר) במחוז הדרום, למרות החשד לקשרים פסולים בינו לעבריינים ממשפחת פריניאן, קבעה הוועדה כי קראדי "התעלם מכללים בסיסיים בשיקול דעת שיש להחיל במינויים במשטרה, התעלם מהסיכון שבהחדרת גורם החשוד בקשרים פסולים עם עבריינים לצומת מרכזית של פעילות משטרתית והתעלם מהבעייתיות בהתנהגותו של יורם לוי בבדיקת הפוליגרף".

המלצות מוסדיות לשינויים בעבודת המשטרה

באשר לניצב אילן פרנקו, מצאה הוועדה מסקנות דומות לאלו שמצאה נגד קראדי בכל הנוגע לנסיבות מינויו של יורם לוי למפקד הימ"ר, וכן מתחה עליו ביקורת על תפקודו כראש אגף המודיעין, בין היתר באשר לדעותיו בעניין למקומות מפגש עם מקורות, ושוטרים הרשאים להפעיל מקורות. ההמלצה בעניינו היא, לא לקדמו לתפקיד מפכ"ל המשטרה כששאלה זו תעמוד על הפרק.

הוועדה גם ממליצה להדיח מהמשטרה את נצ"מ יורם לוי ואת רפ"ק רובי גלבוע. הוועדה קבעה, כי לנוכח "פעילות שני אלה, הן בפרשת הסוללות, הן בהפעלת מקורות, הן באופי הקשרים בינם לאחים פריניאן, הן בעדויות הלא אמת שלהם בוועדה, והן בהתעלמות מכללים בסיסיים של נהלים, סדר ומשמעת, הגיעה הוועדה למסקנה, שיהיה נכון להפסיק מיד את שירותם של השניים במשטרה, ולשקול את הורדתם בדרגה".

הוועדה גם המליצה לשקול הליכים פליליים נגד ניצב אהרן סרגרוב, בשל החלטתו לסגור את תיק רצח בוחבוט בעילת "עבריין לא נודע", אף שהעבריינים היו ידועים. ביקורת נוספת מתחה הוועדה על סנ"צ אבי נבון, שהיה אחראי לתחקיר ולבדיקת הפוליגרף שנערכו ללוי טרם מינויו למפקד הימ"ר.

פרק מיוחד בדו"ח מקדישה הוועדה למסקנות והמלצות מוסדיות לשינויים בעבודת במשטרה, מח"ש והפרקליטות. הוועדה הגיעה למסקנה, שהמחדלים שנחשפו בפרשה מצביעים בבירור על ליקויים בנורמות הקיימות במשטרה, או על העדרן של נורמות.

ההמלצות המוסדיות מתייחסות לניהול חקירות, ביקורת, משך כהונה בתפקידי פיקוד, חפיפה בין מפקד יוצא לנכנס, הפעלת מקורות, פעולות בכספים, החלטות על סגירת תיקי חקירה, הסכמי עד מדינה, מינויים בכירים במשטרה באישור סגל הפיקוד הבכיר, העברת חומרים בין המשטרה לבין מח"ש, וההנחיות במח"ש בשאלה מתי לפתוח בחקירה פלילית נגד שוטרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully