וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התנועה האיסלמית רוכבת על גבנו"

יוני מנדל

19.2.2007 / 14:06

בשבוע שעבר דווח על מאבק התנועה למנוע הרס מסגד בנגב, שאיים להפוך לפיצוץ הבא. תושבי הכפר, מצדם, טוענים שמעולם לא היה בו צורך

הכפר הבדואי א-סייד שבצפון הנגב, יצא בתוך שבוע אחד מאלמוניותו. בשבוע שעבר דיווחנו, כי בצל מהומות שער המוגרבים, מסרה התנועה האיסלמית על מסגד "אלמוראביטון" שהוקם בכפר ללא היתר, ושייהרס בהחלטת בית משפט. הדבר קיבל הדים בתקשורת הערבית העולמית, בצל האירועים בהר הבית.

עורך הדין של "מוסד אל אקצה לשמירה על המקומות הקדושים", מיסודה של הפלג הצפוני בתנועה האיסלמית (בראשות ראאד סאלח, י"מ), טען כי היעדר הרשיון נובע מכך ש"בכפר לא ניתן לקבל היתרי בניה". עוד סיפר, כי המסגד נועד למנוע את מצוקת המתפללים בכפר, בן 4,000 התושבים. לדבריהם, הרס המסגד, בצל מקרה הר הבית, עלול לגרום למתיחות נוספת ביחסי המדינה והציבור המוסלמי.

אולם, לאחר הפרסומים, עלו מהכפר קולות שונים. לדברי ועד היישוב, פרסום המקרה לא תואם איתם, אותו עורך דין כלל לא התייעץ עימם, המדינה דווקא החלה במתן היתרי בניה חוקית בכפר, והחמור מכל: מעולם לא היה בא-סייד צורך במסגד נוסף. התמונה שציירה התנועה האיסלמית לתקשורת, בשם התושבים, היתה על פי ועד היישוב - רחוקה מאוד מן המציאות.

"שימצאו יישוב אחר להיטפל אליו"

יו"ר הוועד, עזאת א-סייד, סיפר לוואלה! חדשות: "בניית המסגד הייתה בהחלטה של התנועה האיסלמית ועל אחריותם. אף אחד מעולם לא התייעץ איתנו". בעניין הצפיפות, אמר א-סייד כי "יש מסגד במרכז הכפר, המשרת נאמנה את כל תושביו. הוא לא צפוף - דווקא מועט מתפללים. הלוואי שהיה צורך בעוד מסגד, כיום רק 20-30 איש באים באמצע השבוע".

"חבל מאוד שהדברים נעשו כך", אומר א-סייד, "היינו יכולים לפעול כחוק ולסיים את העניין בצורה מכובדת. חבל מאוד שתנועה מסוימת נכנסת ליישוב ומלהיטה את הרוחות ללא צורך".

חבר ועד נוסף, איברהים א-סייד, מאשר את הדברים: "כמה חבר'ה מהתנועה האיסלמית באו לפני כמה חודשים, לא ביקשו רשות, והחלו בבניית המבנה, ללא תכנית, באופן לא בטיחותי ובלי לקבל אישור מאיש... ניתן היה לעשות את הכל בצורה מסודרת לו רק התייעצו איתנו.

"אני מרגיש שהם רוצים לעשות אינתיפאדה על הגב שלנו", אומר א-סייד. "אנחנו לא צריכים שום תנועה בשביל להילחם על זכויותינו", אמר א-סייד בכעס, "שימצאו יישוב אחר להיטפל אליו".

אל אקצה: מייצגים חלק מהתושבים

תגובת מועצת אל אקצה: "החלקה עליה נבנה המסגד היא מאדמות א-סייד ונבנתה בסיוע עשרות מהם. להבדיל מהתמונה שמציירים התושבים, אין בכפר תכנון מפורט ואי אפשר להוציא היתרי בניה... בכפר של 4,000 תושבים מסגד אחד לא מספק את צרכי הקהילה, יש צורך בשלושה... למסגד הראשון אין גישה נוחה, ובעבר נפגעו מתפללים בתאונות בדרכם אליו".

"העתירה הוגשה בשם חלק מהתושבים, לא ניתן לקבל ייפוי כוח מכל אחד ואחד... כל מטרתנו - מחיקת עוול שנוצר". ההודעה מסתיימת בהכחשה כי מדובר בניסיון פרובוקציה. לדברי המועצה, "חרטנו על דגלנו לשמר את המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים".

מתגובתו של עדנאן סעיד, שריכז את העבודות בכפר, עולה שמחצית מבוני המסגד היו תושבי א-סייד. אי לכך, לדבריו, "הטענה שהתנועה לא מייצגת את התושבים - מגוחכת". "הציבור הערבי תורם ומעודד בניית מסגדים באשר הם", כתב סעיד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully