וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפר א-סייד מציג: מסגד המריבה

יוני מנדל

15.2.2007 / 14:40

בכפר בנגב הוקם מסגד ללא היתר. העותרים טוענים שהתושבים ביקשו רישיון ולא קיבלו, אך את בית המשפט זה לא מעניין. הפיצוץ הבא?

בית משפט השלום בבאר שבע הוציא לפני שבוע ימים צו הריסה למסגד "אל-מוראביטון" ("השייכים לאדמתם") בכפר א-סייד בנגב. לפי נימוקי בית המשפט, הצו הוצא בטענה שהמבנה נבנה ללא רישיון. עם זאת, בצל המתח הדתי בישראל, לרבות החפירות בשער המוגרבים ואי מתן היתר לתפילה במסגד הגדול בבאר שבע, ייתכן כי אם ייהרס המסגד הקטן והמרוחק, הוא עשוי להצית חיכוך דתי חדש, הפעם – סמוך לבירת הנגב.

לבקשת עו"ד מוחמד סלימן, המייצג את אירגון "אל אקצה - לשמירה על המקומות הקדושים לאיסלאם" בישראל, הוחלט לדחות את צו ההריסה ב-30 יום עד לשמיעת הערעור בנושא. בינתיים, טוען סלימן, כי הבעיה העולה מן הפרשה היא לא הבניה הבלתי-חוקית, אלא העובדה שהרשויות הישראליות מסרבות להקים תכנית מתאר לכפרים ערביים, ולאחר מכן- מסרבות להנפיק להם אישורי בניה.

לדבריו, "זה אף פעם לא יכול היה לקרות ביישוב יהודי". עוד אמר סלימן, כי הדבר תקף גם לגבי בניית בתי ספר ומוסדות חברה ותרבות, וש"מדובר בניסיון של המדינה להשאיר את האוכלוסייה הערבית לא מפותחת וחסרת אמצעים". עוד הוא ציין, כי רבים מהבתים בכפר נבנו ללא רישיון בשל סירובן של הרשויות להתיר בניה בכפר, אך "הרשויות לא יכולות להרוס את כל הבתים בכפר, אז הן הורסות את המסגד הקדוש".

ככל הנראה, בצל אירועי החפירות בשער המוגרבים והזעם המוסלמי בעולם כלפי ישראל, הגיע נושא המסגד הקטן בכפר הנידח א-סייד אל הכותרות הראשיות של רשת אלג'זירה. על פי הכתבה, "המסגד נמצא בסכנת הריסה". עוד נכתב, כי באם ייהרס המסגד, המשתרע על פני שטח של 150 מטרים מרובעים, "הוא יצטרף אל שורה של מקומות הקדושים לאיסלאם, לרבות בתי קברות, שנהרסו על ידי רשויות הכיבוש הישראליות". הנימה המתלהמת נשמעת מבין השורות.

"כפר מוכר אבל ללא תכנית מתאר"

ממוסד "אל אקצה" העומד מאחורי הבניה נמסר, כי הכפר אל-סייד הוא כפר המוכר על ידי הרשויות הישראליות. עם זאת, בשיחה עם וואלה! חדשות נטען, כי "לכפר אין ולא הייתה תוכנית מתאר לבניה של מבנים או תשתיות". לדברי דובר המוסד, יש בכפר 4,000 תושבים ומסגד אחד בלבד. עם זאת, "בשל העובדה ש-4,000 איש לא יכולים להתפלל יחדיו, ובשל הלחץ שנוצר במקום, הוחלט על הקמת המסגד השני". עוד טען הדובר שכל ניסיונות ראשי הכפר להשיג רישיון-בניה עלו בתוהו, "ולכן החלטנו לבנות מסגד שני, גם ללא אישור, על מנת לאפשר לאנשים אפשרות תפילה בכפר".

דובר המוסד ציין, כי זו לא הפעם הראשונה שהמדינה הורסת מבנה תפילה בנגב, ולדבריו, "אני זוכר לפחות שלושה מקרים בשנה האחרונה בהם נהרסו מסגדים".

כעת נותרו עוד 23 יום עד שיחליט בית המשפט בבאר שבע האם להתיר את התפילה במסגד, הנמצא בתחומי הכפר א-סייד, או להודיע על הריסתו לאלתר. לא ברור האם חוקי המדינה יוכלו להתגמש על מנת לאפשר חופש פולחן בכפר, או האם תימצא פשרה אחרת שתאפשר המשך תפילה במקום וקבלת רישיון בעתיד. אם לא, ייתכן שבשם החוק היבש תוצת המחלוקת הדתית הבאה של עולם האיסלם - בלב הנגב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully