וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט העיד על דרך קבלת ההחלטות במלחמה

1.2.2007 / 17:02

ראש הממשלה העיד במשך 6 שעות בפני ועדת וינוגרד. בעדותו פירט את הליך קבלת ההחלטות והסביר מדוע צה"ל יצא במבצע לאחר שהוחלט על הפסקת אש

הסתיימה עדותו של ראש הממשלה אהוד אולמרט בפני ועדת וינוגרד, החוקרת את אירועי מלחמת לבנון השנייה שפרצה בקיץ האחרון. אולמרט העיד במשך שש שעות.

בראיון לגלי צה"ל אמר עורך הדין בני שטיינברג, כי "עדותו של ראש הממשלה בפני הוועדה היא כמו עדות בפני כל בית משפט אחר, בהליך שראש הממשלה עלול להיפגע ממנו. לכן עדותו צריכה להיות מאוד קוהרנטית וברורה".

אולמרט נדרש בעדותו לפרט את הליך קבלת ההחלטות בזמן המלחמה. אולמרט הסביר לוועדה על המבצע הקרקעי הרחב שבו החל צה"ל לאחר ההחלטה על הפסקת האש עד שזו נכנסה לתוקף.

יריביו הפוליטיים לא תקפו את אולמרט

כתבי "הארץ" אלוף בן וניר חסון:

ממידע שהגיע לידיעת מקורבים לאולמרט עולה שהשרים שאול מופז וציפי לבני, יריביו הפוליטיים, לא תקפו אותו בעדויותיהם בוועדה. לשכת ראש הממשלה סירבה להתייחס לדברים שיאמר אולמרט לוועדה, אולם מהתבטאויותיו מאז המלחמה עולים כמה מסרים:

* ישראל ניצחה במלחמת לבנון וזכתה להישגים גדולים, ובראשם הרחקת ארגון חיזבאללה מגבול הצפון, פריסת צבא לבנון ויוניפי"ל מעבר לגבול, והשמדת מערך הרקטות ארוכות הטווח של חיזבאללה בהפצצת חיל האוויר.

* ההחלטה להגיב בחריפות לחטיפת החיילים ב-12 ביולי היתה נכונה, התקבלה בשיקול דעת ונהנתה מתמיכת כל שרי הממשלה, לרבות בעלי הניסיון הביטחוני. לאורך כל המלחמה, כמעט כל ההחלטות על הרחבת פעולות צה"ל התקבלו בקונצנזוס מלא. כל ההחלטות העיקריות היו נכונות.

* מטרת ישראל לא היתה הכרעה במתקפה קרקעית, או תפיסת כל משגרי הרקטות, אלא התנעת מהלך מדיני שיאפשר מצב טוב יותר לאורך הגבול בסיום המלחמה - והיעד הזה הושג. לא היה צורך בהריסת התשתיות הלבנוניות, ודי היה בכוח שהופעל.

* חוסר הניסיון הצבאי לא הפריע לרה"מ בקבלת ההחלטות. מינוי פרץ לשר הביטחון התחייב מתוצאות הבחירות, שאילצו את אולמרט למסור תיק בכיר לעבודה, והוא חשש שמינויו לשר האוצר יבריח את משקיעים זרים.

* הדרג המדיני לא דחה אף תוכנית שהציג צה"ל. הצבא לא ביקש להפסיק את המלחמה מוקדם יותר, אלא רק ביקש זמן נוסף.

* הרחבת הפעולה ביומיים האחרונים התחייבה בגלל הסחף המדיני לרעת ישראל, שהתבטא בהרעת ההחלטה שהוגשה למועצת הביטחון. הפעלת האוגדות הביאה לתיקון ההחלטה בהתאם לאינטרסים הישראליים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully