וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אפשר לשתות בחוכמה, גם מתחת לגיל 18"

נעה נבט

28.1.2007 / 12:18

מנכ"ל הרשות למלחמה בסמים ואלכוהול מציג גישה נאורה לטיפול בתופעת האלכוהול בקרב הנוער. ד', תלמידת י"א, מספרת שהיא כבר יודעת לצרוך אותו "במידה הנכונה"

גם את יום שישי האחרון, סביר להניח, חגגו עשרות אלפי בני נוער בישראל כשבידם בקבוק בירה. למרות האיסור על מכירת אלכוהול מתחת לגיל 18, חלקם קנו אותו במועדון, אחרים השיגו אותו בסופרמרקט, או שלחו חבר מבוגר יותר לקנות בפיצוציה. חלקם סיים את הלילה מוכה וחבול, "תודות" לאלימות השגרתית, ובמקרה הטוב הצליחו להגיע הביתה בשלום.

לפני כשנה וחצי הטילה הממשלה על הרשות למלחמה בסמים את הטיפול גם בסוגיית האלכוהול. בסקר שערכה הרשות לפני כשנה, דיווחו מחצית מבני הנוער שהם שותים אלכוהול. כחמישית מהם הודו ששתו לפחות חמישה משקאות חריפים ברצף, "בזמן קצר, רק לאחרונה".

"גילינו שהיקף התופעה חמור פי כמה משימוש בסמים", מסביר חיים מסינג, מנכ"ל הרשות. "אני משוכנע שהנוער לא יודע עד כמה זה מסוכן. הם מסתמכים על תחושות ולא מבינים מה מצבם באמת. הם מתחילים בגיל צעיר והתלות במשקה היא רק שאלה של זמן. הם אומרים לעצמם – 'אני שותה רק פעם בשבוע', אבל זה מדרון תלול".

מסינג אומר שלצריכת האלכוהול אין קשר למצב סוציו-אקונומי, והוא תלוי רק בדבר אחד – כמות המקומות בסביבת המגורים שבהם אפשר להשיג אלכוהול. "אצלנו ילד בן 12 הולך לסופר וקונה לחם, גבינה, פרילי ו-וודקה", הוא אומר, "את הקופאית לא מעניין כלום. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו למה בני הנוער זקוקים לזה".

הפתרון, לדברי מסינג, מפתיע למדי. לדעתו, הנוער ימשיך לשתות אלכוהול ולא משנה כמה הטפות ישמעו מהמבוגרים. לכן הוא מאמין שיש לתקוף את הבעיה בדרך אחרת – למזער נזקים. ”זו תופעה שאי אפשר לעצור", הוא אומר, "ומה שנשאר לנו לעשות הוא לחנך את הילדים לשתיה נכונה. אני רוצה ללמד אותם מה המשמעות של שתיית אלכוהול, מתי זה טוב ומתי זה עובר את הגבול. חשוב לי לתת לנוער אינפורמציה שאין להם היום. אני רוצה לספק להם אמצעים שיסייעו להם להבין מה מצבם".

-מה למשל?

"המשטרה קבעה שאסור לנהוג אם רמת האלכוהול בדם עולה על 0.05 מיליגרם. אבל מה בעצם זה אומר? אנחנו מכינים היום כרטיסים מיוחדים, בגודל כרטיס אשראי, שיהיה כתוב בו מה גודל מנת משקה, כמה כל אחד יכול לשתות כפונקציה של משקל גופו, ותוך כמה זמן השפעת האלכוהול מתפוגגת. אנחנו גם מבקשים לחייב אספקה חינם של נשפונים לבדיקה עצמית של רמת האלכוהול בדם.

"בנוסף, אני שואף להקמת מרכזי בריאות בדומה לאלו שקיימים בחו"ל, שילוו את הנוער לאורך השנים. הם יקבלו בהם חינוך לבריאות, החל בצחצוח שיניים ותזונה נכונה בגילאים צעירים, ועד שתייה נכונה בגילאי העשרה".

"האלכוהול לא פוגע בציונים שלי"

ד., תלמידת כיתה י"א ממרכז הארץ, מספרת שהיא וחבריה שותים אלכוהול רק במסיבות וביציאות. היא התחילה לשתות בכיתה ט', "מתוך סקרנות וכדי לגלות איך מרגישים כששיכורים". אמא שלה, היא אומרת, לא מתארת לעצמה עד כמה שתיית אלכוהול נפוצה בקרב חבריה. "לפעמים אני מרגישה חלל וצורך למלא אותו, לשכוח מהדאגות. לפעמים אני שמחה ורוצה לחגוג".

ד' היא נערה אינטליגנטית, שמבינה היטב מה ההשפעות השליליות של אלכוהול. אבל היא מבטיחה: "זה לא פוגע בציונים שלנו או בחיי החברה. אני לא שותה סתם ביום יום, כי אני משועממת, אלא רק ביציאות, וודקה ושתי בירות, כדי לקבל ראש טוב. אני חיה בתפיסה שטוב לי כעת ואני שותה במידה שנראית לי נכונה. פעם אחת שתיתי יותר מדי, והרגשתי נורא כל הלילה. אני לא אחזור על הטעות הזו שוב. אני יודעת לא למתוח את הגבול".

-איפה אתם משיגה אלכוהול?

"יש פיצוציות שבהן מוכרים אלכוהול גם לבני נוער. לפעמים כשאני יוצאת לפאבים אני נראית מספיק מבוגרת ובכלל לא מבקשים ממני תעודת זהות בכניסה".

במפתיע או שלא, ד. מסכימה עם מסינג, ואומרת שאי אפשר למנוע מבני הנוער לשתות. הטפות, היא אומרת, לא יעזרו. "ברור לי שזו לא הדרך ללמד אותנו לא לשתות. אם כבר, צריך ללמד אותנו איך לשתות חכם. לשלול את זה באופן חד משמעי נראה לי מיותר. הרי זה לא כל כך גרוע לשתות שתי בירות ביציאה".

מביאים את ההורים לתחנת המשטרה, "שיראו בעצמם"

ניצב משנה סוזי בן ברוך, ראש מחלק נוער במשטרת ישראל, חושבת אחרת. לדעתה, גם בירה אחת יכולה לערער את שיקול הדעת של הנערות הצעירות ולהביא אותן למצבים לא נעימים. "שימוש של בני נוער באלכוהול זה בעיה שקיימת כבר שנים, אבל היא הולכת ומחמירה בצורה נוראית", אומרת בן ברוך. "כתוצאה מזה אנחנו רואים המון אלימות בסופי השבוע, אם זה קטטות ואם זה נערות שמנוצלות מינית, גם בשל כך. בני נוער רבים מגיעים למועדונים שיכורים, אחרי שהצטיידו באלכוהול בבית. הם יושבים ברחובות ובגנים, ומתדלקים לפני הכניסה למועדון. לפעמים המאבטחים רואים שהם שיכורים ולא מכניסים אותם, ולעיתים זה גולש לקטטות מחוץ למועדון.

"אנחנו נכנסים לגנים הציבוריים, מביאים את הילדים למשטרה, וקוראים להורים שלהם. יש הבדל בין לספר להורים מה הילד עשה, לבין לתת להם לראות את זה במו עיניהם - את ההקאות והחבלות מקטטות. הורים מגיעים לתחנה ומוצאים את הילדה שלהם זרוקה לגמרי, ומי יודע מה היה קורה לה אם היינו משאירים אותה בגן הציבורי. כל עוד אין חוק כמו בארה"ב שאסור לשתות ברחובות, זה לא יפסיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully