וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצלם: המסתערבים ברמאללה הרגו אזרחים

25.1.2007 / 14:01

ארגון בצלם פרסם את תחקירו על פעולת המסתערבים ברמאללה מלפני כמה שבועות. "פגיעה בלא חמושים והפרה של החוק הבינלאומי"

ארגון זכויות האדם "בצלם" פרסם היום את ממצאי התחקיר שבצע בדבר פעולת כוח המסתערבים שהשתבשה ברמאללה, ב-4 בינואר. במהלך הפעולה למעצר מבוקשים, נחשף כוח המסתערבים והחל עימות בו יידו פלסטינים אבנים ובקבוקי תבערה על המסתערבים ועל הכוחות המחלצים, שהגיבו בירי. מסוקי קרב חיפו על פעולות החילוץ בירי מקלעים. בשלב זה כבר נורתה לעבר כוחות צה"ל אש מירי חמושים פלסטינים.

בפעולה שהשתבשה נהרגו ארבעה פלסטינים מירי כוחות הביטחון, וכארבעים פלסטינים נפצעו. ארבעה מאנשי כוחות צה"ל נפצעו קל. מהתחקיר של בצלם עולה, כי ארבעת ההרוגים הפלסטינים לא היו חמושים בעת שנורו, ושלושה מהם לא השתתפו כלל בעימותים.

דיני הלחימה אוסרים על לוחמים להסתוות לאזרחים

נוכח ממצאי התחקיר, פנה בצלם לפרקליט הצבאי הראשי (פצ"ר) בדרישה לפתוח בחקירת מצ"ח. בארגון דורשים, כי במסגרת החקירה ייבדקו החשדות שההחלטה לערוך את מבצע המעצרים הייתה בלתי חוקית, וכן שבמהלך המבצע ביצעו כוחות צה"ל ירי בלתי חוקי, תוך הפרה של המשפט ההומניטרי הבינלאומי.

בנוסף, קרא בצלם לפצ"ר להוציא הנחיה חד משמעית לפיה יחדל הצבא לאלתר משימוש במסתערבים במסגרת כל פעילות המוגדרת על ידו כלחימה. דיני הלחימה כוללים איסור על "מעל", לפיו נאסר על לוחמים להסוות עצמם כאזרחים.

בצלם אומרים כי האירוע ברמאללה הוא דוגמא מובהקת לסיבות שבגללן נקבע בחוק האיסור על מעל, שכן אזרחים רבים שנהרגו ונפצעו בפעולה נקלעו לאזור לחימה משום שלא זיהו את הלוחמים המוסווים הפועלים בקרבתם. "העובדה כי הפלסטינים המשתתפים בלחימה אינם מבחינים עצמם מאזרחים, אינה משחררת את אנשי כוחות הביטחון הישראלים מהחובה לעשות כן", נכתב בדו"ח בצלם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully