וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בכנס הרצליה מנהלים שיח של שולטים"

24.1.2007 / 8:58

באירוע האלטרנטיבי לכנס הרצליה, שהתקיים אתמול בחיפה, דיברו על האזרחים הפשוטים ועל הנשיא קצב. גם טלי פחימה השתתפה

למעלה מ-200 בני אדם הגיעו אמש לסינמטק חיפה, להשתתף ב"כנס האלטרנטיבי לכנס הרצליה", אותו ארגנו "קואליציית נשים לשלום" והמרכז הפמיניסטי "אישה לאישה". בין הנוכחים – יו"ר סיעת מרצ זהבה גלאון ופעילת השמאל טלי פחימה.

הכנס נפתח דקות אחדות לאחר פירסום ההודעה על ההחלטה להגיש כתב אישום נגד הנשיא קצב באשמת אונס ועבירות מין נוספות. נבילה אספניולי, פעילה פמיניסטית מחיפה, אמרה כי "השלטון מספר לנו על כל מיני איומים, מאיראן ועד חמאס... אבל בשביל נשים רבות, האיום האמיתי הם גברים אלימים, כמו נשיא המדינה משה קצב".

עדי דגן, ממארגנות הכנס, הדגישה בשיחה עם וואלה! חדשות מה ההבדל בין כנס הרצליה המתוקשר לכנס חיפה הצנוע: "בכנס הרצליה מתקיים שיח של שולטים. זהו כנס של האליטה הפוליטית, הכלכלית והביטחונית במדינה – אותה אליטה שאחראית למחדלים הקשים בקיץ האחרון".

הכנס בחיפה, הוסיפה דגן, עוסק בהיבטים אחרים של חוסן וביטחון, שלא יעלו לדיון בהרצליה. "בהרצליה ידונו על אסטרטגיה צבאית ויתכננו את המלחמות הבאות, אבל לא ידברו על האופן בו המלחמה משפיעה על חיינו מבחינה כלכלית, חברתית ונפשית. הנפגעים האמיתיים של המלחמה בלבנון – אזרחים פשוטים בישראל ובלבנון – לא ידברו בכנס הרצליה".

המארגנות הדגישו גם את ההבדל הגיאוגרפי: כנס הרצליה מתקיים בבית מלון על חוף הים של הרצליה פיתוח, ואילו הכנס האלטרנטיבי מתקיים בחיפה, עיר ערבית-יהודית מעורבת, שספגה נזק כבד במהלך המלחמה האחרונה.

ח"כ גלאון הביעה ביקורת על ההחלטה למנות רמטכ"ל לפני שועדת וינוגרד הגישה את מסקנותיה. "המינוי הזה מזכיר, בנמהרות ובחוסר המחשבה שלו, את ההחלטה לצאת למלחמה".

גלאון אמרה עוד, כי "לא צריך לחכות לסוף דיוני הועדה בכדי לדעת שהדרג המדיני – עד לראש הממשלה – צריך ללכת הביתה. הדרג המדיני נושא באחריות למחדלים רבים, שהגדול בהם הוא המלחמה עצמה. ההחלטה לצאת למלחמה נבעה מרברבנות ושחצנות. אני נזכרת בהצהרות של תחילת המלחמה – 'ביירות תבער', 'נסראללה יזכור את השם עמיר פרץ' – ומתביישת".

גלאון תקפה את האלוף אלעזר שטרן על התבטאויותיו במהלך המלחמה, וכינתה אותו "אדם חצוף ואטום". היא הוסיפה כי "הדברים שאמר שטרן, על כך שאמהות החיילים מתבכיינות והציבור עסוק מדי בספירת גופות, מייצגות את הגישה הכללית של אנשים רבים בממשלה ובצבא".

ביטחון אינו רק צבאי

דוברת נוספת בכנס הייתה פרופ' הלן קלדיקוט, מומחית בעלת שם עולמי לענייני נשק גרעיני. קלדיקוט דיברה באמצעות video-conference מאוסטרליה, וחשפה נתונים משוערים לגבי היקף החימוש הגרעיני של ישראל.

"כאשר דנים באיום הגרעיני האירני, חשוב לזכור כי גם ישראל מחזיקה ברשותה מאגר גרעיני גדול, שאינו נתון לשום פיקוח בינלאומי", אמרה עדי דגן, ממארגנות הכנס. "האפשרות של מלחמה גרעינית במזרח התיכון היא איום מרכזי על הביטחון של כולנו".

ביטחון, הוסיפה דגן, אינו מוגבל אך ורק לתחום הצבאי. "הגיע הזמן לדבר גם על ביטחון חברתי-כלכלי; על ביטחון של נשים מפני גברים אלימים; על ביטחון בתחומי הרפואה, החינוך והרווחה. העובדה שתקציב ה'ביטחון' במדינה הוא הגדול ביותר, פוגעת בכל סוגי הביטחון האחרים – שחשובים לא פחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully