וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלת תם: כמה גברים חולים בסרטן השד?

נעה נבט

23.1.2007 / 14:50

התשובה: לפחות 30 בשנה האחרונה. וגם: מה הסיכוי ללקות בסרטן האשכים? והאם ידעתם שישנו "סרטן איבר המין"? לא עלינו

בכל שנה מתגלים בישראל 24 אלף מקרים חדשים של סרטן, והנתונים מראים שכל אדם שלישי עד רביעי עלול לחלות במחלה. שלושת סוגי הסרטן השכיחים ביותר אצלנו הם סרטן השד; המעי הגס; והריאות, שעליהם אנחנו שומעים בפרסומות, בכתבות ובשיחות בין חברים. מלבדם ישנם עוד כמה שנחשבים "בפרופיל גבוה", ביניהם סרטן העור; לוקמיה; וסרטן הערמונית. מאחר שהרפואה מכירה כיום ב-300 סוגי סרטן, אפשר להניח שיש כ-290 סוגים אחרים, שאנחנו מכירים פחות.

ייתכן שזה יפתיע לפחות חלק מכם, אבל גם גברים חולים בסרטן השד. השכיחות של המחלה בקרב גברים נמוכה מאוד - על כל מאה נשים שחלו בסרטן השד יהיה גבר אחד. פרופ' משה ענבר, מנהל המערך האונקולוגי בבית החולים "איכילוב", אומר שמתוך 4,000 מקרים של סרטן שד שהתגלו בשנה האחרונה, בין 30 ל-35 היו בקרב גברים.

"ההתייחסות למחלה אצל גברים זהה לזו אצל נשים, למעט הניתוח", מסביר פרופ' ענבר. "רוב הנשים עוברות שימור שד, כלומר כריתה חלקית, אבל אצל גברים זה לא קיים. לגברים לא תהיה בעיה תפקודית וגם לא בעיה אסתטית, ולכן רובם יעברו כריתת שד. חלקם, אגב, עוברים מאוחר יותר שחזור של השד שנכרת".

סיכויי ההישרדות של גברים שחלו בסרטן השד דומים לאלו של הנשים ואף טובים יותר, מפני שרוב המקרים מגיבים לטיפול הורמונלי. פרופ' ענבר אומר, שמאחר שהשד הגברי קטן, לגבר עצמו וגם לרופא המטפל קל יותר להבחין בשינויים בו ולכן האבחון מוקדם יחסית. "גברים שחלו בסרטן השד מביעים בדרך כלל יותר תמיהה מאשר מבוכה", מעיד פרופ' ענבר, "רבים מהם לא ידעו שבכלל קיימת אפשרות כזו".

ברכות: יש לך יותר סיכוי להיות ניל ארמסטרונג מלאנס

ומה לגבי סרטנים נדירים אחרים? רוכב האופניים המפורסם לאנס ארמסטרונג הוא דוגמה למי שחלה בסרטן האשכים הנדיר, החלים ממנו לגמרי וחזר לדווש בקצב. "סרטן האשכים מהווה אחוז אחד מהגידולים בקרב גברים", אומר פרופ' ענבר. "הוא מופיע בעשור השני והשלישי לחייו של הגבר, כנפיחות לא כואבת. הבשורה הטובה היא שהרוב המכריע של החולים מחלים לגמרי. עד שנות ה-70 כל החולים היו מתים, אבל בזכות טיפול תרופתי שיש היום, כולם מבריאים".

סרטן גברי אחר, נדיר לא פחות, הוא סרטן איבר המין, שנפוץ יותר כשיש עורלה, וגם אז הוא נדיר מאוד. פרופ' ענבר מעיד שראה עד היום רק שני מקרים כאלו. ולהבדיל, סרטן הלב גם הוא נדיר במיוחד. אם זה אפשרי, מוציאים את הגידול בהליך כירורגי, ואם כרוכים בכך סיכונים גדולים מדי בגלל מיקומו של הגידול, נותנים כימותרפיה מתאימה.

סרטן צוואר הרחם גם הוא נחשב נדיר מאוד, למרות שנשים רבות שמעו עליו בגלל בדיקת "הפאפ" שגיניקולוגים ממליצים להן לבצע פעם בשנה. מדי שנה מתגלים בארץ 140 מקרים חדשים, ופרופ' ענבר מעיד שבניגוד למה שאפשר היה לצפות, לא נרשמה עלייה דרמטית במספר המקרים בגלל העלייה במודעות.

בסופו של דבר, אומר פרופ' ענבר, "להיוולד גורם לסרטן". הרופאים צופים שבשנת 2025 יחלה בסרטן כל אדם שני, ו-60% מהחולים יבריאו. הסיבה לעלייה טמונה בתוחלת החיים של בני האדם, שהולכת וגדלה. "תמותת התינוקות ירדה, אנחנו מחסנים את הילדים, חיים יותר שנים, כך שטבעי שיותר אנשים יחלו בסרטן", מסכם פרופ' ענבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully