וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

86% מהציבור: ההון משתלט על השלטון

23.1.2007 / 11:01

סקר שבדק את עמדות הציבור בעקבות פרשות השחיתות: 89% לא מרוצים מהממשל בארץ, 60%: חוסר היציבות נובע משבר מנהיגות

86% מהציבור סבורים כי קיימת סכנה מוחשית להשתלטותם של בעלי ההון על המפלגות והשלטון בישראל. כך עולה מסקר שנערך על ידי מכון "מרקט ווטש", עבור המרכז הרעיוני חינוכי של קרן [[ברל כצנלסון]]. הקרן ביקשה לבדוק את עמדות הציבור לאור חשיפת פרשות השחיתות השונות הקשורות למנהיגים בישראל.

מהסקר עולה עוד כי 35% מהנשאלים סבורים כי בפועל כבר קיימת השתלטות של בעלי הון על השלטון. היתר סבורים כי סכנת ההשתלטות קיימת ברמה כזאת או אחרת. נתון נוסף שעולה מהסקר מצביע על תופעה נוספת, לאחר ש- 89% מהנשאלים השיבו כי אינם מרוצים מתפקוד מערכות הממשל בישראל.

הסקר נערך בקרב 492 נשאלים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל. בנוסף, 60% מהנשאלים סבורים שחוסר היציבות השלטונית נעוץ במשבר מנהיגות. לעומתם, 34% טענו כי בעייתיות במבנה שיטת הממשל היא שפוגעת ביציבות הממשל. כמו כן, 43% מהנשאלים סבורים כי גורמי האכיפה, יחד עם מבקר המדינה, תורמים ליציבות הממשל. לעומתם, 31% ציינו כי הללו אינם משפיעים כלל על היציבות השלטונית, ו-16% ציינו כי הם דווקא פוגעים בה.

"להעלות את אחוז החסימה"

והפיתרון? הצעה אחת שזכתה לתמיכת 30% מהנשאלים היא העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת ל-5%. 22% מהנשאלים סבורים כי יש לחזור לשיטת הבחירה הישירה לראשות הממשלה, ואחוז זהה ציינו כי הפיתרון הראוי הוא מעבר למשטר נשיאותי, בדומה לזה שבארה"ב.

"תוצאות הסקר מדליקות נורה אדומה", אומר יגאל צחור, מנהל המרכז הרעיוני חינוכי של קרן ברל כצנלסון. לדבריו, אחוז גבוהה כל כך של ישראלים שאינם מרוצים מתפקוד המערכת השלטונית מחייב בחינה מחודשת ומיידית של המערכת ונקודות התורפה שלה. "התמהמהות נוספת תעמיד את החברה הישראלית בסכנת התמוטטות" הזהיר צחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully