וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פתרון המשבר עם אירן - רק צבאי"

יוני מנדל

22.1.2007 / 18:21

בפאנל שעסק באיום האירני הביעו המומחים תמימות דעים לגבי העימות הבלתי נמנע עם אירן לאור מאמציה להשיג נשק גרעיני

בפאנל שנשא את השם "אירן, מלחמת לבנון השנייה ושינוי הפרדיגמה של הסכסוך הפלסטיני-ישראלי" בכנס הרצליה, התרכזו מרבית הדוברים באיום האירני על ישראל. ארבעת הדוברים, מומחים אקדמיים וצבאיים מישראל ומארצות הברית, שטחו את הערכותיהם לגבי העימות האפשרי עם אירן. כולם העריכו שמדובר בבעיה קשה הרבה יותר מכפי שהיא מצטיירת.

דורי גולד, נשיא המכון הירושלמי לענייני ציבור ומדינה אמר שהשפעתה של אירן היא כבר מעבר לאיום הגרעיני. הוא ציין את ארגון אל-קעאדה, ניצחון החמאס, תחושת הניצחון של חיזבאללה וגורמים נוספים כמחזקים את כוחה של אירן באזור. לדבריו, מומחי המרכז העריכו כי אנו מצויים כעת בעיצומו של שינוי היסטורי במזרח התיכון. "מדובר בשינוי יסודי", אמר, "וישראל וארה"ב חייבות להעריך מחדש את צעדיהן... והאיום האירני הוא רק חלק מהבעיה".

פרופ' ברנרד לואיס מאוניברסיטת פרינסטון, המומחה האקדמי לנושאי המזרח התיכון אמר גם הוא שאכן מדובר במציאות חדשה. לדבריו, ההיסטוריה חזתה בעבר בשני ניסיונות כושלים של העולם המוסלמי להביס את הנצרות, וכעת מדובר בגל שלישי, "מאבק אחרון לניצחון". הוא הוסיף כי בשל העובדה שנשיא אירן מחמוד אחמדיניג'אד מאמין במסר המשיחי שניתן לו, "לא ניתן להתעלם מהעובדה שמלחמת גוג ומגוג מתרגשת ומגיעה עלינו עכשיו".

גם הרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון אמר שפרדיגמות השלום הקודמות קרסו ואנו נזקקים כעת לפרדיגמה חדשה. לדבריו, "אם המערב חפץ חיים ורוצה לשמר את חירותו – אין מנוס מעימות עם המשטר הג'יהאדי". יעלון הוסיף כי צריך להיות יותר פעילים. "אי אפשר להתחמק מעימות עם המשטר האירני" אמר.

"חבל שישראל לא תקפה גם את סוריה בקיץ"

את הדברים הנחרצים ביותר בפאנל אמר ג'יימס וולסי, ששימש בעבר כראש ה-CIA. וולסי הרבה להשוות בדבריו את אירן של היום לגרמניה הנאצית. הוא אמר ש"הרס ארצות הברית וישראל היא התמצית והליבה של המדינה האירנית, ולנסות להפסיק זאת הוא כמו לנסות לשכנע את היטלר לא להיות אנטישמי". לדבריו, לא תועיל התמודדות עם האיום האירני לבדו, אלא נחוצה מכה מוחצת מול כל ה"ג'יהאדיסטים" דוגמת אל-קעאדה וסוריה.

הוא אמר עוד שהוא מכה על חטא על כך ש"שישראל וארצות הברית לא ניצלו את המלחמה בלבנון על מנת לתקוף גם את סוריה". לדבריו, המחשבה שארגוני ג'יהאד מתחרים זה בזה נעדרת ביסוס היסטורי שכן "כמו שהנאצים והקומוניסטים שיתפו בסופו של דבר פעולה, כך גם יקרה עם הארגונים האסלמיים". בסיום דבריו זכה וולסי למחיאות כפיים סוערות, וחלק מהנוכחים אף קמו מכיסאותיהם והריעו לו ממושכות.

לשאלת וואלה! חדשות לגבי אפשרויות לא צבאיות לפתרון המשבר, דוגמת משא ומתן אמריקאי-אירני הגיבו משתתפי הפאנל בביטול. לדברי וולסי, מדובר באופציה שהיא כלל לא ריאלית.

פרופסור דוד מנשרי, ראש הקתדרה ללימודי אירן באוניברסיטת תל אביב, שלא השתתף בכנס אמר לוואלה! חדשות, כי הוא חושב שהבעיה היא חמורה, והנחישות של אחמדיניג'אד היא ללא הרהור נוסף. עם זאת, הוסיף, זה לא אומר שאין דרך נסיגה. "אני מאמין שצריך למצות את כל האפשרויות הקיימות בטרם מדברים אפילו על אמצעים אלימים, שסביר להניח שלא תהיה להם תמיכה בינלאומית". פרופסור מנשרי סיכם ואמר כי "כרגע, לחץ צבאי הוא לא האמצעי לשכנע את האירנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully