וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הערבים בישראל נלחמים למען הדמוקרטיה"

יוני מנדל

22.1.2007 / 16:09

מתוך כמאה דוברים המשתתפים בכנס הרצליה, רק שניים מייצגים את הציבור הערבי. היום היתה זו עאידה תומא

מי שהגיע היום לפאנל בנושא "ערביי ישראל והמדינה היהודית" בכנס הרצליה השביעי, זכה לשמוע את עאידה תומא-סלימאן, חברת ועדת המעקב העליונה של הציבור הערבי בישראל. תומא-סלימאן היתה אחת משני דוברים ערבים בכנס שמהלכו יישאו דברים כ-150 דוברים ישראלים ובינלאומיים.

את הדיון בפאנל ניהל גזבר הסוכנות היהודית בארץ ישראל חגי מרום. הוא ביקש מתומא-סלימאן להסביר את ''החזון העתידי לערבים הפלסטינים בישראל''. ה"חזון" הינו מסמך שאותו ניסחו כ-40 אינטלקטואלים ערבים-ישראלים שהופץ לפני מספר חודשים. המסמך קרא בין היתר להכרה בערבים הישראלים כבני הלאום הפלסטיני, השוואת זכויותיהם ויצירת "דמוקרטיה בהסכמה". המסמך עורר סערה כשקרא לישראל "מדינה קולוניאליסטית שגירשה, דיכאה והרגה בעם הפלסטיני".

"מדוע אתם מסתכלים עלינו כעל אויב?"

בתחילת דבריה הודתה תומא-סלימאן שהיא אינה מרגישה בנוח בלקיחת חלק בכנס. לדבריה, "אני שייכת יותר לכנס האלטרנטיבי לכנס הרצליה, המתקיים בימים אלו בחיפה". תומא הוסיפה, כי "שם נשים מפגינות למען הביטחון של המדינה – למען השלום – הביטחון של המדינה יגיע דרך שלום".

תומא-סלימאן הסבה את תשומת ליבם של הנוכחים למקום שמקבלים הערבים הישראלים בכנס: "מדוע אתם מסתכלים עלינו עדיין כאויב? מדוע אתם מדברים עלינו במושגים של איום על החברה הישראלית? מדוע אנו נמצאים במושב הבוקר יחד עם 'דע את האויב' ו'האיום הגרעיני האירני'?", שאלה תומא בכעס.

עוד אמרה, כי הערבים בישראל סובלים מקיפוח בכל תחומי החיים ודו"ח שפורסם אתמול הוכיח "ש-98% מהערבים בישראל חיים ביישובים המצויים בשליש התחתון של המצב הסוציו-אקונומי בארץ". למרות זאת, אמרה תומא-סלימאן, ממשיך המיעוט הפלסטיני בישראל להיות עמוד התווך של המדינה למען הגנה על הדמוקרטיה בישראל. לדבריה, "הערבים בישראל מציעים אלטרנטיבה אחרת לחברה הזאת, אלטרנטיבה שהיא נגד שלטון צבאי, נגד כיבוש ולמען הדמוקרטיה".

בהתייחסה לחזון שפירסמו האינטלקטואלים הערבים ביקשה תומא-סלימאן, "אל תתנפלו על החזון שפרסמנו מבלי שקראתם אותו. ייתכן שהוא קשה לקריאה לציבור היהודי אך הוא חשוב בהבנת עמדת המוצא של הערבים החיים בישראל ושל סיכויי החיים לחיות עימם, בואו נפתח בדיאלוג אמיתי" אמרה תומא-סלימן, "כי החשוב ביותר הוא שאנו מעוניינים בדמוקרטיה-הסכמתית שתבטיח לשני הצדדים את קיומם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully