וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אז מי את, הילרי קלינטון?

שי אילן

21.1.2007 / 10:48

אשת הנשיא הראשונה להבחר למשרה ציבורית, מתמודדת על הכרטיס היקר מכולם. מהן עמדותיה ומה הסיכוי שלה לחזור לבית הלבן?

הילרי רודהאם [[קלינטון]] מתמודדת על כרטיס המועמדות הדמוקרטית לנשיאות [[ארה"ב]]. קצת מוקדם לטעמה, אבל בלית ברירה, אחרי ש[[ברק אובמה]] הכריז לפני שבוע על התמודדותו ובכך חילץ ממנה יריית פתיחה. הנה כמה עובדות על הסנטורית המפורסמת בעולם.

ביוגרפיה קצרה

קלינטון נולדה כהילרי רודהאם ב-1947 בשיקגו, למשפחה מהמעמד הבינוני. היא למדה מדע המדינה בקולג', שם הייתה גם נשיאת הסיעה הרפובליקנית. אחר כך עברה ללמוד משפטים בייל, שם פגשה את ביל קלינטון, לו נישאה ב-1975. קלינטון עבדה כפרקליטה והתמחתה בקניין רוחני וברווחה. בשנת 1980 נולדה לבני הזוג צ'לסי. אחרי שקלינטון התמנה לנשיא, עמדה הילרי בראש ועדה כושלת לרפורמה בביטוח הבריאות. נישואיה, שספגו לא מעט טלטלות במהלך השנים, ספגו מכה אנושה בעקבות הרומן של ביל עם מוניקה לווינסקי, אבל היא החליטה לשמור על שלמות המשפחה. בשנת 2000 ניצחה הילרי בבחירות לסנאט במדינת ניו יורק והייתה לגברת הראשונה היחידה שנבחרה למשרה ציבורית בארה"ב.

מהם סיכוייה של קלינטון במפלגה הדמוקרטית?

קלינטון מובילה בסקרים שבדקו את ההתמודדות הפנימית במפלגה הדמוקרטית. סקר שערכו הוושינגטון פוסט ורשת ABC ניבא לה 39 אחוזי תמיכה, הרבה יותר מהמועמד שמגיע אחריה במרוץ, ברק אובמה. ל[[ג'ון אדוארדס]], שהתמודד גם בפעם הקודמת, 12 אחוזי תמיכה וסוגר את הרשימה סגן הנשיא לשעבר, [[אל גור]] (שלא הצהיר כי יתמודד). נשים התומכות במפלגה הדמוקרטית מעניקות לה 49 אחוזי תמיכה, בעוד שרק 29 אחוזים מן הגברים בסקר זה תומכים בה.

עובדה נוספת המשחקת לטובתה של קלינטון היא עובדת היותה מכונה משומנת של גיוס כספים. אמנם אובמה אינו קוטל קנים, וגם לצדו יש גורמים כלכליים כבדי משקל, כמו המיליארדר ג'ורג' סורוס, אבל קלינטון מקושרת עד אין קץ, תוצאת היותה רעיית הנשיא לשעבר וסנטורית של מדינה עשירה. חייבים לזכור שסקרים מוקדמים מאוד מטעים. איש לא נתן ל[[ג'ון קרי]] סיכוי ב-2003 והוא נאלץ למשכן את ביתו כדי להמשיך בקמפיין. הסקרים נבאו לו תמיכה חד ספרתית. בתוך כמה חודשים, הוא עבר למקום הראשון.

מהם סיכוייה של קלינטון במרוץ לנשיאות?

הנקודה החלשה של קלינטון הייתה תמיד הפופולריות שלה מחוץ למפלגה הדמוקרטית. אם היא תתמודד מול ג'ון מקיין, שמצטייר כאחד המועמדים הרפובליקנים המובילים, הסקרים מנבאים מרוץ צמוד. למקיין בעיה הפוכה: הוא פופולרי בציבור אבל לא בתוך המפלגה שלו. בסקר "ניוזוויק", קלינטון מובילה עליו באחוז אחד – 48 מול 47. לעומת זאת, בסקר שערכו שתי המפלגות עצמן לפני עשרה ימים, מקיין מוביל ב-10 אחוזים, 53 מול 43. התמונה, אם כן, לא ברורה. האסטרטגים של קמפיין קלינטון אומרים שהפופולריות שלה נמצאת בעליה מתמדת וטיפסה ב-10 אחוז בשלושת החודשים האחרונים. קלינטון תצטרך למשוך קולות צפים, וכאלה יש רבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

מהן עמדותיה של קלינטון?

נדמה כרגע ששתי הסוגיות המכריעות ביותר לקראת הבחירות ב-2008 הן המלחמה בעירק והטרור. הרבה תלוי באופן שהיא תצטייר ביחס לשתי הסוגיות. לא בכדי ביקרה קלינטון בעירק לפני ההכרזה על המועמדות ויצאה רק בחצי פה נגד תוכנית בוש למשלוח חיילים נוספים לשם – היא מעוניינת להיתפס כבעלת עמדות מרכזיות. באופן רשמי לפחות, היא אומרת שמצד אחד היא מתנגדת להתחייבות פתוחה להשארת נוכחות אמריקאית בעירק. מצד שני, היא מתנגדת לנסיגה מיידית. ג'ון אדוארדס, למשל, תקף אותה בחריפות על כך שהיא לא יצאה נגד התוכנית במפורש.

אשר למאבק בטרור, קלינטון אומרת שאין לבלבל את הביקורת שלה על ממשל בוש בכוונה לנהוג בסלחנות במאבק הזה. כאן השאלה היא יותר תדמיתית מאשר פוליטית או מעשית. קלינטון תצטרך לעשות את הבלתי אפשרי ולשכנע שהיא מצד אחד מנהיגה חזקה שלא תוותר במלחמה בטרור, ומצד שני מנהיגה שמסוגלת לחלץ את הצבא מן הבוץ העירקי.

על מה קלינטון תותקף?

מעבר לשאלות אידיאולוגיות ופוליטיות, המערכה על הנשיאות תתנהל גם בפסים אישיים, במיוחד אם קלינטון תתמודד כאישה הראשונה בהיסטוריה על נשיאות ארה"ב, וכאדם השני המתמודד ממשפחת קלינטון. שתיים מנקודות התורפה שממשיכות לרדוף אותה:

חולשת ערכי המשפחה: בסוף כהונתו של ביל קלינטון, הציבור האמריקאי הסתייג מהמשפחה הראשונה בעקבות הבגידה והשקרים בפרשת לווינסקי. ביל כבר הודה בעבר ברומן עם ג'ניפר פלאוארס, והילרי הגנה עליו. המקרה ההוא נשכח, אבל המקרה של לווינסקי עדיין טרי בתודעה הציבורית.

פרשת ווייטווטר: פרשת כספים שהחלה בשנת 1978, כשביל היה מושל ארקנסו. הילרי השקיעה יחד עם אחרים בפרויקט נדל"ן שנכשל. כעבור שנים, נבדקו אי סדרים בניהול הכספים בפרויקט וקלינטון התבקשה להמציא מסמכים שונים. היא טענה שהיא לא מצאה אותם ונדרשו חודשים רבים עד שלבסוף הם התגלו בספרייתה. הפרשה נבדקה על ידי חוקרים עצמאיים, ביניהם קנת סטאר שגם חקר את פרשת לווינסקי. במהלך החקירה - אם כי עד היום לא הוכח קשר בין המקרים – התאבד ידידם של בני הזוג וינס פוסטר, שהיה מעורב בפרשה ושימש כסגן היועץ המשפטי בבית הלבן. לאחר מכן נפוצו שמועות רבות על רומן בינו לבין הילרי. שותפיה של קלינטון הורשעו ונשלחו לכלא. בני הזוג קלינטון לא הועמדו לדין, מחוסר הוכחות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully