וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יש אלטרנטיבה לקפיטליזם

אפרים דווידי

21.1.2007 / 10:00

מסאו פאולו בברזיל ועד ניירובי בקניה, השבוע האחרון עמד בסימן אנטי גלובליזציה וניאו ליברליזם. אפרים דווידי מסביר ומתרגש

שלשום נפתחו דיוני הפורום החברתי העולמי בניירובי שבקניה. הפורום החברתי העולמי מאגד את כל התנועות הפועלות בעולם נגד הגלובליזציה ואל הכנס בבירת קניה אמורים להגיע כ- 150 אלף מוזמנים. בשבוע שעבר והרחק מניירובי, בעיר סאן סלבדור, בירת אל סלבדור שבמרכז אמריקה, התקיימו הדיונים של המפגש ה- 13 של "פורום סאו-פאולו", המאגד את כל מפלגות השמאל ברחבי אמריקה הלטינית. הדיונים נערכו ימים ספורים לאחר השבעתם של שלושה נשיאים שמאליים: הוגו צ'אבס בוונצואלה, דניאל אורטגה בניקרגואה ורפאל קוראה באקואדור. הסמיכות במפגשים היא כמובן מקרי. מה שלא מקרי הוא תוכן הדיונים בשני הפורומים, החברתי שבניירובי והפוליטי שבסאן סלבדור: התנגדות לגלובליזציה הקפיטליסטית ולמדיניות הניאו-ליברלית בכלכלה ובחברה.

תריסר מערכות בחירות ברחבי אמריקה הלטינית שנערכו אשתקד רק חיזקו את מגמת הפנייה לעבר השמאל. למרות שהכוחות הפוליטיים שנבחרו בבחירות אלה אינם מהווים מקשה אחת, השמאל זכה בבחירות בצ'ילה, ונצואלה, ברזיל וניקרגואה; לאחר הניצחונות בבוליביה, אורוגואי ואקואדור. במדינות אחרות השמאל היה לכוח פוליטי משמעותי כגון באל סלבדור, המדינה המארחת את דיוני "פורום סאו-פאולו".

הפורום שהוקם לפני 17 שנה בעיר סאו פאולו, הבירה הכלכלית של ברזיל, המאגד כמאה מפלגות ותנועות שמאל. מארגני האירוע ציינו שלא מדובר ב"הקמת אינטרנציונאל חדש", אלא במקום מפגש בו ניתן לקדם עניינים משותפים - כגון הרצון לעמוד איתנים מול האינטרסים האימפריאליסטיים של ארה"ב. בעת הקמת הפורום הדברים נראו אחרת. רוב-רובן של ממשלות האזור דגלו בניאו-ליברליזם קיצוני והתנועות החברתיות לא מצאו מענה לאתגר שממשלות אלה הציבו בפניהן. ועוד: אלה היו ימיה של נפלית ברה"מ. את ההשלכות ההרסניות של המדיניות הקפיטליסטית-קיצונית של אותן השנים ניתן למצוא כעת בכל מדינות האזור. 225 מיליון מתושבי אמריקה הלטינית (חצי מהאוכלוסייה) הם עניים. הניכוס של העושר בידיים מעטות רק גבר בשני העשורים האחרונים.

עתה, המצב הוא שונה. בדיונים שנערכו בסאן סלבדור האווירה הייתה אופטימית. כמעט 500 נציגים ממאה כוחות פוליטיים ותנועות חברתית לקחו חלק בדיונים – ביניהם מאה חברי פרלמנט מן השמאל. אחד מהאתגרים העומדים בפני חברי הפורום ושעמד במרכז הדיונים הוא: האצת שילובם הכלכלי של המדינות השונות כדי להתמודד עם השכן הצפוני. עוד דנו המשתתפים על חלופות פוליטיות, כלכליות וחברה לניאו-ליברליזם. כאשר ברור לכול, שלא קיים שמאל לטינו-אמריקאי אחד, אלא שיש הבדלים אידיאולוגיים ופוליטיים עמוקים בין הכוחות השונים. הבדלים שלא מונעים לנסות ולמצוא נקודות הסכמה לפעילות משותפת.

על מנת ללמוד על הנעשה בפורום, שליחת העיתון הצרפתי "הומינטה" שוחחה עם בלקנה פלור אמריקה בוניליה, חברת פרלמנט באל-סלבדור ומראשי החזית פרבונדו מארטי לשחרור לאומי. לדברי בוניליה הסיבה לפנייה שמאלה באמריקה הלטינית נעוצה בכישלון הדגם הניאו-ליברלי. עוד היא הדגישה כי "זהו דגם של חברה שכל תכליתו להאיץ את הצבר ההון לטובת החוגים הפיננסיים הבינלאומיים והחברות הרב-לאומיות. הוא לא מסוגל לפתור את הבעיות החבריות, הוא רק מחריף אותן; ומכיוון שהוא מעמיק את הפערים החברתיים הוא גם 'מייצר' יותר אלימות. מאז 1990 בעת הישיבה הראשונה של פורום סאו-פאולו הסברנו שזהו דגם הפוגע בזכויות היסוד של האנושות. עמדתנו לא השתנתה מאז. מה שהשתנה הוא שיותר ויותר כוחות פוליטיים ותנועות חברתיות הבינו זאת וחוללו את השינויים הפוליטיים להם אנו עדים בשנים האחרונות".

בתשובה לשאלה "האם קיימים חילוקי דעות בין הכוחות הפוליטיים החברים בפורום?" השיבה חברת הפרלמנט מאל סלבדור: "ב'פורום סאו-פאולו' חברות יותר ממאה תנועות ומפלגות שמאל, מהסוציאל-דמוקרטיה ועד לשמאל המהפכני. לכן, אין אחידות דעים בין כל משתתפי הדיונים. אילו היינו מכנסים רק אלה שחושבים בצורה דומה, היינו נכשלים ביעדים שהצבנו לעצמנו. כך, היו קמים לפחות עשרה פורומים, כל אחד כדי לתת מענה לזרם אידיאולוגי מסוים. החשיבות של הפורום שקיים, זה שהוקם בסאו-פאולו, הוא דווקא הפלורליזם. יצויין שישנן לפחות שלוש עמדות בסיסיות המשותפות לכל הכוחות הפוליטיים: אנטי-אימפריאליזם, התנגדות לניאו-ליברליזם והרצון לקדם אלטרנטיבות היכולות לתת מענה הולם לצרכי העמים. אבל טועה מי שחושב שניתן לשנות את המציאות בגלל שבכינוס זה או אחר אנו מצליחים להגיע לקונצנזוס פוליטי בין הכוחות השונים. המבחן הוא מבחן המציאות ולאו דווקא המילים". אך למודת ניסיון מן העבר הרחוק והקרוב הזהירה בוניליה: "המילה חשובה, אבל לא ניתן לבנות סוציאליזם ביום אחד. אנו לא יכולים להתגבר תוך מספר שנים על מבנה חברתי שהוא פרי התפתחות היסטורית בת 500 שנה. ולמרות הכול, אנו שביעי רצון שבעשור האחרון התקדמנו רבות. לא ניתן לעבור מן הקפיטליזם אל הסוציאליזם באמצעות הכרזות. זהו תהליך היסטורי שהחל באמריקה הלטינית רק בדור האחרון".

ד"ר אפרים דוידי הוא המנהל האקדמי של המכללה חברתית-כלכלית

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully