וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת ה-D: בשביל כבוד צריך לרצוח?

דפנה שפיגלמן

18.1.2007 / 11:28

בזמן שכל הכותרות עסקו בחלוץ המתפטר, דפנה שפיגלמן מפנה את תשומת הלב למשפחת אבו גאנם, ש-7 מבנותיה נרצחו בגלל "הכבוד"

הנה סיפור שבמדינה נורמלית היה מקבל חשיפה בעמוד הראשי של כל עיתון מוביל. הוא גם היה מוזכר באופן כזה או אחר בתכניות הבוקר, אח"כ היו עושים ממנו קצת צימעס בשש עם ולקינוח היו מדווחות פצצות הרייטינג במהדורה המרכזית על הטרגדיה הזו. הטרגדיה של בנות משפחת אבו גאנם מרמלה.

אבל, היי, זו בדיוק הבעיה. משפחת אבו-גאנם היא משפחה ערבית מרמלה, ולמי באמת אכפת מערבים בארץ? (חוץ מלשמאלנים ב"הארץ").

כי בעמודים המרכזיים של "הארץ" התפרסם הסיפור הזה אור ליום אתמול. אור להתפטרות חלוץ, אור לחקירת ראש הממשלה הממשמשת ובאה. ליד הכותרות החשובות 'באמת' מצאו ב"הארץ" מקום גם לטרגדיה אנושית כל-כך: "חמדה בת ה- 19 שכבה במיטה והמתינה לרוצח".

חמדה, למי ששואל את עצמו (וגם למי שלא), היא הקורבן השביעי מבנות משפחת אבו גאנם. לא מחלה ממארת קוטלת אותן, לא קרבת מגורים לאיזו אנטנה סלולרית. הבעיה של בנות משפחת אבו-גאנם היא סוג של בעיה גנטית. הן פשוט נולדו למשפחה הלא נכונה. משפחה רצחנית. משפחה שכבודה כל כך חשוב לה, עד כי כבוד האדם בה נזרק לכל הרוחות והיא מחסלת בזו אחר זו כל אחת מבנותיה שנחשדת במעשים שאינם הולמים משפחה מפוארת כל כך.

לפני כשנה נרצחה רים אבו-גאנם. לפניה נרצחו סוזן ועמירה, זינאת וסברין. כולן פגעו, באופן כזה או אחר, בכבוד משפחת אבו-גאנם שלהן. הן צחקקו עם גברים, יצאו עם גברים, שוחחו עם גברים שלא נבחרו עבורן, או עברו את העבירה החמורה מכל והתאהבו באנשים הלא נכונים.

אז למה אף אחד לא עזר לחמדה ששכבה שלשום במיטתה כשרוצח ידוע מראש נכנס וירה בה? למה אף גורם לא עצר את הרצח המטורף? ומה יהיה על אחותה הצעירה שנמצאת כעת במקלט לנשים מוכות, מקווה לא להיות הקורבן השמיני?

המשטרה משתדלת אבל קשה לה להתגבר על מסורת אלימה כל כך ששתולה עמוק בקוד הגנטי של המשפחה המסורתית הזו. קוד גנטי שמאפשר לרציחות על רקע כבוד המשפחה להתרחש ואינו מאפשר לאף אחד מהעדים או מיודעים להסגיר את הרוצחים. החברה הערבית לא עושה מספיק כדי לשנות את הנוהג הפרימיטיבי, ובנות המשפחה? הן פשוט נכנעות וחוזרות הביתה מהמקלטים, כי בית זה בית ומשפחה – גם רצחנית – היא משפחה.

אבל לא ייתכן שזה יהיה סוף הסיפור. לא יעלה על הדעת שכך תימשך הטרגדיה ולא ימצא לה פתרון. למשל פתרון שיאפשר למשטרה ולמערכת המשפטית למצוא ולהמציא את הסעיף שירשיע ברציחות את "ראש המשפחה". את האיש שלכבודו ועל כבודו שומרים כל כך. פתרון שיאפשר להם, עוד בטרם ייבשו הפרחים על קברה של חמדה, להודיע לו כי אם תיפול שערה משערות ראשן של בנות המשפחה שחיות עדיין, הוא יואשם בסיוע לרצח. הוא יואשם וייכלא ויסיים את חייו במקום הכי לא מכובד שיש. בתא כלא של רוצחים.

אולי זה פתרון נאיבי, ואולי הוא לא יעבוד. אבל מה שבטח לא עובד היא ההתעלמות ממסורת קטלנית ומכפירה. כי גם במדינה לא נורמאלית יש דברים שצריכים להיות מחוץ לסקאלת הנורמה.
כמו למשל 'רצח על רקע כבוד המשפחה'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully