וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהיגי לבנון במירוץ אחר תמיכה עולמית

יוני מנדל

15.1.2007 / 12:48

בצל המשבר הפוליטי בלבנון, ולקראת ועידת "פריס-3", מנסים מנהיגי לבנון לגייס תמיכה בינלאומית. חרירי, סניורה וחיזבאללה חזק בתמונה

המשבר הפוליטי בלבנון אינו מרפה מן המדינה ומחאות האופוזיציה כנגד הממשלה נמשכות, אם כי כעת בעוצמה נמוכה יותר. אולי בשל כך מנצלים מנהיגי לבנון את הזמן שניתן להם והם יצאו למסע דילוגים בעולם לגיוס תמיכה.

כל זאת בצל פסגת "פריס-3" שתתקים ב-25 בינואר בחסות נשיא צרפת, ז'אק שיראק. הפסגה, בה יתגייס העולם לסייע כלכלית ללבנון, היא אולי אחת ההזדמנויות האחרונות של ההנהגה הנוכחית לצבור פופולריות. אם תקבל הממשלה הנוכחית את תמיכת אירופה והעולם הערבי, זו תהיה תשובה ניצחת למפלגות האופוזיציה הרוצות להפילה. בלבנון כבר הבינו את זה ופועלים בהתאם.

מזרח תיכון ערבי

בתוך כך יצא סעד א-דין אלחרירי, מנהיג הרוב בפרלמנט הלבנוני וראש התנועה הפוליטית זרם העתיד, לפריז שם הוא נפגש עם הנשיא שיראק. השניים דנו על ההכנות לפסגת "פריס-3" ובדרכים לסיוע כלכלי ללבנון לשיקומה לאחר המלחמה.

אל-חרירי אישר כי לבנון דבקה ב"מזרח תיכון ערבי" ולא ב"מזרח תיכון חדש". כמו כן הוא ציין שהוא מוכן לפגישה עם מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה בכל זמן.

פגישתו של אל-חרירי התקיימה במקביל למאמציו של ראש הממשלה פואד סניורה לגיוס תמיכה בעולם הערבי. במסגרת מאמצים אלו נפגש ראש ממשלת לבנון פואד סניורה בשבת עם נשיא מצרים חוסני מובארק, ואמש עם מלך ערב הסעודית שהבטיח לשלוח לוועידת "פריס-3" את שרי החוץ והאוצר של ממשלתו.

ייתכן כי פגישתו של סניורה עם המלך הסעודי תהווה פריצת דרך במשבר הקשה בלבנון, בין האופוזיציה השיעית הפרו-סורית לבין הקואליציה הנוצרית-סונית ברשותו של חרירי. זאת, בשל הפרסומים כי בימים האחרונים ביקרה גם משלחת מתנועת החיזבאללה את מלך סעודיה, וכן בשל העובדה כי בעבר הביע המלך את רצונו לתווך בין הצדדים.

ברשת אלג'זירה דווח, כי היום מבקר סניורה בעומאן, שם הוא נפגש עם הסולטן קאבוס, וכי בימים הקרובים הוא צפוי לבקר גם בכווית, איחוד האמירויות, בחריין וירדן.

עם זאת, בלבנון נראים הדברים אופטימים פחות במיוחד בשל העובדה כי מפלגות האופוזיציה השיעית שהן "לא יעזבו את הרחובות עד למילוי דרישותיה". לא ברור כמה כוח יש מאחורי ההכרזה הזאת, אבל מה שנראה סביר בהחלט הוא שהספירה לאחור לקראת ה-25 בינואר החלה. אולי אלו הם הימים האחרונים שלבנון יכולה עוד להציל את עצמה מגורל של אלימות ואי-יציבות פוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully