וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היכונו לביאת הוול מארט

אפרים דוידי

14.1.2007 / 9:56

ד"ר אפרים דוידי מזהיר מפני העתקת צורת ההעסקה של המעסיק הפרטי הגדול בארה"ב, שמתייחס לעובדים כמו לעבדים

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו סיפר פעם למשלחת אמריקאית, בעת כהונתו כשר האוצר, שהיה רוצה להפוך את מדינת ישראל לוול מארט. עבור רוב הישראלים האמירה הזו, "הפיכת ישראל לוול מארט", אינה אומרת דבר. אבל עבור האמריקאים שביקרו בישראל המסר היה ברור: שכר נמוך, איסור התארגנות של העובדים ומוצרים זולים המיוצרים בתנאים-לא-תנאים בעולם השלישי. אבל אפשר להירגע, ישראל טרם הפכה לוול מארט, היא רק בדרך לשם.

אבל גם וול מארט, המעסיק הפרטי הגדול בארה"ב (כ- 1.3 מיליון עובדים), יכול להפתיע. תאגיד הענק, רשת השיווק האמריקאית מספר אחת, החליט לשנות את צורת העסקת עובדיו. על פי מה שפורסם השבוע בעיתון החוגים הפיננסיים בארה"ב, ה"וול סטריט גו'רנאל", הנהלת וול מארט תפסיק את העסקת העובדים לפי משמרות. מעתה, כל העובדים אמורים להתייצב לתחילת המשמרת, אך במהלכה הם יכולים להישלח הביתה על ידי המנהלים - מבלי לקבל שכר עבור השעות בהן לא עבדו. אבל גם עובדים השוהים בביתם, בתום יום העבודה או ביום החופשי, יכולים להיקרא לשוב או להגיע לעבודה "כי יש לחץ של קונים".

העיתון חשף עוד, כי ההנהלה התקינה תוכנה באלפי החנויות, המדווחת מדי רבע שעה על מספר הקונים הפוקדים אותן. אם המחשב יאותת שיש צורך בתוספת כוח אדם, אז המנהל ידרוש מהעובדים להגיע לעבודה. אם המחשב ידווח על "יום חלש בעסקים", העובדים יישלחו הביתה. דבר שיגרום לאובדן הכנסות לרוב העובדים, רוב הזמן. גרוע מזה: לעובדים לא יהיו חיים פרטיים, במהלך 16 שעות ביממה הם עשויים להגיע אל מקום העבודה ללא התרעה מראש. הם אמורים להיות בכוננות מתמדת. ומה יעשו אמהות לילדים (ומאות אלפי אמהות מועסקות על ידי תאגיד ענק) עם ילדיהן? לוול מארט פתרונות.

מדיניות העסקה של וול מארט שקופה: התאגיד מנסה להרוויח עוד דולרים על חשבון העובדים. האם זה חוקי? טרם הובררה השאלה. הרשת כבר מתמודדות עם תביעות ענק במדינת קליפורניה בגין אי תשלום שכר מינימום. מדינת ניו-יורק, למשל, אסרה על וול מארט לפתוח מרכולים בשטחה.

כצפוי האיגודים המקצועיים פתחו במערכה נגד המדיניות החדשה; וגם נגד מדיניות הישנה - איסור על הקמת ועדים ואיגודים ברשת. בגרמניה הרשת סגרה את סניפיה הראשוניים בגלל דרישות העובדים להקים ועדים. בסין עממית, האיגודים המקצועיים המקומיים, החליטו והצליחו להקים ועדים במפעלי הייצור הקשורים בתאגיד. האיגודים האמריקאיים אף הקימו אתר כדי לעקוב אחר הנעשה בוול מארט, ובו עובדי הרשת הרבים "מלשינים" על מנהליהם.

אבל מאז חשיפת צורת העסקה הפוגענית החדשה של וול מארט, נודע כי חברות שיווק ענק אחרות צועדות באותה הדרך. למשל: "רדיו שאק", תאגיד השיווק של מוצרי אלקטרוניקה החביב על התיירים הישראלים המבקרים בארה"ב.

מעניין מתי מעסיקים ישראליים ינסו את מזלם ויעתיקו את צורת ההעסקה החדשה של וול מארט. מה שבטוח הוא שבמאמר הקרוב העוסק ברשת לא נכתוב עוד "עובדי וול מארט" - הם יהיו ל"עבדי וול מארט".

* הכותב הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully