וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר אמריקאי: עשן האגזוז הורג יותר בני אדם מתאונות דרכים

18.8.2001 / 12:52

הגזים גורמים לזיהום אוויר המעלה את שיעורי המוות ממחלות לב וריאה; הפחתת הגזים בטכנולוגיה קיימת יציל חיי מיליונים ברחבי העולם; בטווח הארוך - סכנת שינויי אקלים קיצוניים


מחקר אמריקאי חדש חושף נתונים מדהימים הקובעים כי יותר בני אדם מתים בגלל זיהום האוויר שמפיץ אגזוז הרכב מאשר בתאונות דרכים. המחקר שבראשו עמדה הפרופסורית דברה לי דיוויס מאוניברסיטת "קרנגי מלון" בפיטסבורג פירסם את העובדות האלו השבוע.

הפרופסורית דיוויס, המלמדת בבית הספר למדיניות ציבורית וניהול, סיפרה כי אוזון, מרכיבי אבק, פחמן דו חמצני ומזהמים אחרים הנפלטים משריפת דלק עלולים להשפיע על האקלים בשנים הקרובות, אך הם מסכנים את הציבור כבר בימינו. "ישנם יותר מאלף מחקרים מ-20 מדינות המראים שניתן לצפות שיעור מסויים של מקרי מוות הנגרמים כתוצאה מזיהום אוויר", הסבירה דיוויס.

הפרופסורית הסבירה כי זיהום האוויר הנגרם מפחם ושריפת דלק גורם למוות כתוצאה ממחלות כמו אסטמה, מחלות לב ומחלות ריאה שונות. "אנו מקווים כי קובעי המדיניות יבינו כי החלטות בנושאי אנרגיה וטכנולוגיה הן ביסודן החלטות הנוגעות לבריאות הציבור", אמרה דיוויס.

במחקר בדקו דיוויס ועמיתיה את השפעות זיהום אוויר משריפת דלק על הבריאות ועל שיעורי מוות בארבע ערים: סאו פאולו בברזיל, מקסיקו סיטי במקסיקו, סנטיאגו בצ'ילה והעיר ניו יורק. המחקר קבע כי אימוץ טכנולוגיות קיימות המפחיתות את פליטת הגזים המזיקים, יכולה להציל את חייהם של כ-64 אלף בני אדם בערים אלו ב-20 השנים הקרובות. פעולה כזו גם תימנע כ-65 אלף מקרים של ברונכית כרונית. בפן הכלכלי, העלול לעניין יותר את קובעי המדיניות, פעולה נכונה יכולה לחסוך 37 מיליון ימי מחלה למשק.

הפרופסורית דיוויס הסבירה כי המחקר אומנם התרכז בארבע ערים בלבד, אך תוצאותיו בהחלט משליכות על ערים בעולם כולו. המחקר החדש עומד בקנה אחד עם מחקר של ארגון הבריאות העולמי הקובע כי עד 2020 ימותו כ-8 מיליון בני אדם כתוצאה מזיהום אוויר. "אנחנו לא מדברים על טכנולוגיות עתידיות כמו 'באק רוג'רס' להפחתת הזיהום. אם הטכנולוגיות הנמצאות היום בידינו יאומצו במהירות תהיה לכך השפעה מיידית על בריאות הציבור", אמרה דיוויס.

פחמן דו חמצני וגזים אחרים הנפלטים כתוצאה משריפת פחם ונפט סומנו על ידי חוקרים רבים כאחראים להתחממות כדור הארץ כתוצאה משינויים אקלימיים. חלק מהחוקרים קבעו כי תהיה לכך השפעה לטווח הארוך העלולה להביא אפילו להמסת הקרחונים, עליית מפלס הים ותופעות אקלים קיצוניות ומסוכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully