וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תנו להם גזר, הכו בהם בנבוט

רועי כ"ץ

9.1.2007 / 10:34

רועי כ"ץ חושב שמדינה שדורשת מאזרחיה לתת לה מדי חודש מחצית משכר עמלם חייבת להסביר מה היא עושה עם הכסף

נפתח בהצהרה: העלמת מס היא עבירה חמורה ומי שמבצע אותה צריך להיענש בחומרה. אחרי שהבהרנו עד כמה אנחנו מחויבים לשלטון החוק ומקפידים בקלה כחמורה אפשר וצריך להאיר פינה חשוכה בכל הקשור לפרשת המס, אותה חוקרת המשטרה בימים אלו ברשות המסים. מבלי להיכנס לפרטי החשדות הכבדים או לסיכוי הנמוך שחוקרי המשטרה יצליחו להגיע לעומק הסחי. חייבים לשאול שאלה מהותית אחת: האם יכול להיות שנטל המס האכזרי בישראל הוא שגורם לאנשים רבים כל כך להשתמש בשיטות מתוחכמות כל כך כדי לשלם קצת פחות?

קשה להתפרנס בישראל, על זה אין ויכוח. שלל חסמים כלכליים עומדים בפני שכירים ועצמאיים, יזמים קטנים וגדולים, אנשי תעשייה ישנה ואנשי היי טק, כולם סובלים במידה זו או אחרת. עד שאזרח מצליח לשים ידו על כסף בישראל יוצאת לו הנשמה ואז מגיע האח הגדול ולוקח כמעט חצי מההכנסה ומפקיד אותה בקופת המדינה. השיטה הישראלית, בה מדי סוף חודש "מחלק" האזרח הקטן כסף למדינה בשיטת "שקל לי, שקל לכם" היא היא שעומדת מאחורי טירוף העלמת המס תחת כל עץ רענן.

מסים הם הכרח שלא יגונה, אבל גם שוד מזוין אפשר לבצע עם חיוך מנומס ומתנצל על הפנים. מדינה שדורשת מאזרחיה לתת לה מדי חודש מחצית משכר עמלם חייבת להסביר מה היא עושה עם הכסף. מי שדוחף את ידו כל כך עמוק לכיס שלנו, כדאי שינקוט שקיפות תקציבית מלאה. שנים ארוכות מביטים תושבי המדינה בתימהון כיצד נטל המס הולך ומכביד ובמקביל נורמות השלטון ורמת הניהול במגזר הציבורי הולכות מדחי אל דחי. מכאן המרחק לא רב עד שיגיד לעצמו גם הנורמטיבי שבאזרחי ישראל "אולי כדאי לחמוק מאיזה מס או שניים, אף אחד לא ירגיש ממילא".

תשלום המסים ושירות המילואים הלכו ודעכו בצוותא. רבים מאלו שהקפידו להתייצב למילואים גילו, כי יש את אלו שתמיד מגיעים, ויש את אלו שתמיד נעדרים. יש את אלו שמתייצבים ראשונים ומקבלים קדחת, ויש את אלו שמתחמקים ומקבלים בדיוק את אותה קדחת. חיילי המילואים מכירים היטב את התימהון שאוחז בהם כל פעם שהם נחשפים לחוסר היעילות הצה"לי ולזלזול בזמנם של המילואימניקים. שעות עבודה ארוכות מתבזבזות בהמתנה, ימי עבודה מתנהלים באפקטיביות ירודה ונראה כי בניגוד גמור למגזר הפרטי, בצה"ל יש תמיד זמן עודף. גם כאן, התגובה של "ישראל ישראלי" לא איחרה להגיע. פתאום החלו יותר ויותר אזרחים להשתמט משירות מילואים וגילו להפתעתם שלאף אחד לא אכפת והמחיר החברתי על ההשתמטות נמוך, אם בכלל.

כמו בהתחמקות ממילואים, כך גם בהעלמות המס גילה האזרח הקטן שהמקל אולי גדול אבל הסיכוי להיפגע נמוך. רבים למדו כיצד להערים על רשויות המס והתחכום הישראלי הצליח לשבור לא פעם גם את הממסד הממשלתי. איפה שלא עבדו הטריקים, עבדו השטיקים. לכל רו"ח גדול יש מקורב, לכל חבר מרכז יש פקיד ולכל אזרח יש לפתע כתובת. במקום לצמצם את המסים ולהכביד את האכיפה, עשתה לעצמה המדינה עבודה קלה. היא הכבידה את המסים והרשתה לדגים השמנים לחמוק דרך חורי הרשת הרחבים.

הפתרון, קל ופשוט לביצוע: יש לצמצם משמעותית את המסים על האזרחים ולהעמיק באופן שיטתי את הגבייה. הציבור צריך לראות בעיניים כי השיטות המזרח אירופיות - לפיהן תשלום מסים הוא נגזרת של קרבה לחבר המפלגה בשלטון - נעלמות מישראל. כך תרד משמעותית המוטיבציה להעלים מסים וגם צלו של הנבוט לא הזיק אף פעם לשיקול דעתו של האזרח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully