וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העליה לרגל למכה, חג הקורבן ומה שביניהם

יוני מנדל

29.12.2006 / 11:13

יותר ממיליארד מוסלמים ברחבי העולם יחגגו מחר את חג הקורבן. הניה כבר יצא לקיים את מצוות החאג' במכה, ואתם?

חג הקורבן, או בערבית "עיד אלאדחא" הוא המועד החשוב ביותר בלוח השנה המוסלמי. עיד אלאדחא, המכונה "החג הגדול", נחגג 60 יום בדיוק לאחר חגיגות עיד אלפיטר, המכונה "החג הקטן".

ה"קורבן" בבסיס שמו של החג הוא זה של [[אברהם אבינו]] שנתבקש על ידי אלוהים להרוג את בנו. אלא בעוד שבתנ"ך התכוון אברהם להקריב את בנו יצחק על הר המוריה בירושלים ולבסוף שלח לו אלוהים איל מן הסבך, על פי הקוראן התכוון אברהם להקריב את בנו ישמעאל על הר ערפאת בערב הסעודית ולבסוף שלח לו אללה כבש מן הסבך. הדימיון בין האמונות לא הוסיף לאהבה בין יהודים למוסלמים בעולם.

נמשיך. הכבש ששלח אללה לאברהם הוא גם אחד המוטיבים המרכזיים בטקסי חג הקורבן. למען ציון המאורע ואמונתו של אברהם שהיה מוכן להרוג את בנו בצו האלוהים, שוחטים המוסלמים ביום החג כבש. כמו בדת היהודית גם במנהגי האיסלם יש חשיבות לדאגה לקהילה, ולפיכך מחויבות משפחות ששחטו כבש לחלק עשירית מבשרו לעניי העיר.

חגיגות עיד אלאדחא נמשכות ארבעה ימים ובהם נוהגים החוגגים לבקר את משפחותיהם וידידיהם. בביקורים אוכלים ממאכלי החג, שהכבש מהווה בו מרכיב מרכזי, ומברכים זה את זה בברכת "כול עאם ואינת בח'יר" – שיתורגם "כל שנה ואתה בטוב" או פשוט – חג שמח. המהדרין יברכו "כול עאם ואינת ב-אלף ח'יר" שמשמעו - "כל שנה ואתה פי אלף בטוב".

ההכנות לחג: 7 הקפות בכעבה ושתיה מבאר הזמזם

מצווה חשובה הקשורה בחג היא זו של העליה לרגל לעיר [[מכה]] שבערב הסעודית, לתפילת ההקפות סביב ה[[כעבה]] הסמוכה להר ערפאת. מצוות העליה לרגל, המתקיימת בימים שלפני חג הקורבן, היא אחת מחמשת מצוות היסוד של האיסלם ומחויב בה כל מוסלמי לפחות פעם אחת בחייו. השנה, יחד עם מיליון וחצי מאמינים, פוקד את הכעבה גם ראש הממשלה הפלסטינית [[איסמעיל הניה]].

הכעבה נבנתה על פי המסורת המוסלמית על ידי אברהם אבינו והיא מבנה שחור מרובע בגובה 15 מטרים. דלת בגובה שני מטרים העשויה כולה זהב טהור, נמצאת בצידו הדרומי של המבנה השחור. על הקיר החיצוני הדרום-מזרחי של מבנה הכעבה נמצאת "[[האבן השחורה]]", אבן בעלת מבנה ביצה ובקוטר של 30 סנטימטרים המוקפת מסגרת כסף. על פי האמונה המוסלמית היא נפלה מהשמיים בתקופתם של אדם וחווה, ויש לה את הכוח לטהר את המתפללים מחטאיהם.

מבנה הכעבה נמצא במרכזו של מתחם תפילה מקודש המשתרע על שטח של 8,500 מטר מרובע, ובו יכולים להתפלל בו זמנית 28,000 איש. ההקפות מתבצעות בימים שלפני חג הקורבן כשהמתפללים לבושים גלימות לבנות, ומסתיימות היום, ערב תחילתו הרישמית של חג הקורבן. המתפללים מקיפים את הכעבה שבע פעמים בניגוד לכיוון השעון, ולאחר מכן לוגמים את מי "באר זמזם" שעל פי האמונה היתה הבאר בה מצאה הגר מים. התפילות והעליה לרגל למכה מסתיימות היום, ומצוות שחיטת הכבש ותחילת החגיגות יחלו מחר.

אז שיהיה לכולם חג שמח, שנה טובה ושלום, הרבה שלום. כול עאם ואינתום ב-אלף ח'יר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully