וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתי סוהר: השקעה סולידית

ד"ר אפרים דווידי

24.12.2006 / 9:54

ד"ר אפרים דוידי מסביר שמכל אפיקי ההשקעה הקיימים, ענף כליאת בני אדם הוא אחד היציבים ביותר

בהתקרב סוף השנה האזרחית, קוראי העיתונים מוצפים בפניות להשקיע את כספם. לא ברור האם רוב הקוראים אכן מסוגלים להשקיע בבורסה או באפיקי השקעה נוספים. אבל ננסה באמצעות רשימה קצרה זו, לתרום תרומה צנועה למורה הנבוכים של המשקיע המחפש אפיק השקעה סולידי ובעל תשואה מובטחת: כליאת בני אדם. מכל אפיקי ההשקעה הקיימים, ענף כליאת בני אדם הוא אחד היציבים ביותר, אינו צפוי לזעזועים, אינו מושפע ממחירי האנרגיה והתשואה בו היא דומה לענף ההיי-טק. יתר-על-כן, זהו ענף בהתרחבות מתמדת ושבקרוב נכיר אותו אצלנו, בישראל, בעיר באר-שבע: בתי סוהר פרטיים.

בית הכלא הפרטי הראשון בישראל טרם הוקם, אבל על פי הנתונים שפורסמו בשבוע שעבר בארה"ב, מחירי המניות של תאגידי הכליאה עולים כפורחים. ארה"ב אף היא רשמה שיא במספר הכלואים: בסוף נובמבר 2006 נרשמו 2,2 מיליון עצירים ואסירים; או כשליש מאוכלוסיית ישראל. מדובר על גידול שנתי של 2,7 אחוז במספר האסירים והעצירים, גידול שהוא מהיר יותר מקצב גידול הטבעי של האוכלוסייה. מדובר על מיליוני אזרחים אמריקאיים שמאחורי סורג ובריח. אבל ברחבי ארה"ב כחמישה מיליון אזרחים נוספים הממתינים למשפט או ששוחררו בתנאים מגבילים. בסך הכול: אוכלוסייה של אסירים, עצירים ואסירים בפוטנציה שהקיפה דומה לאוכלוסייה של מדינת ישראל! לפני שנות דור, ב- 1971, מספר האסירים ועצירים בארה"ב לא עלה על 200 אלף. כאמור, זהו ענף בטוח ויציב להשקעה – בהתרחבות מתמדת.

אחד התאגידים הגדולים בענף: ":קורקשיונס קורפורשיון אוף אמריקה" (CCA) אף צופה גידול מהיר מאוד במספר העצירים בעקבות החלטת הממשל האמריקאי לאכוף את חוקי ההגירה ביתר שאת בגבול הארוך המפריד בין ארה"ב למקסיקו והקמת הגדר, בדומה לחומה המוקמת בשטחים, בין שתי המדינות. בחוברת שהופצה בקרב המשקיעים לפני מספר חודשים נאמר כי "הידוק הקשרים עם משטרת הגבולות ואכיפת מוגברת של החוקים לאורך הגבולות יהיו להזדמנויות עסקיות חדשות מצוינות". מנית CCA הנסחרת בבורסה של ניו-יורק רשמה השנה עליה במחיר של כ- 11 אחוזים. מי שרכש מניה של תאגיד הכליאה הפרטי לפני שנתיים בשלושים דולר, יכול עתה למוכרה ללא קושי ביותר מחמישים דולר. התאגיד מציע ברחבי ארה"ב 64 אלף "מיטות לאסירים" (זהו המונח החביב על הענף: "מיטות") ב- 65 "מרכזים" (עוד מילה חביבה: "מרכזים", למה לקרוא להם בתי כלא?). יצוין שהחברה האמריקאית שזכתה במכרז הישראלי, יחד עם משקיעים מקומיים, "אמראלד קורקשיונאל מנאג'מנט" היא דווקא מהקטנות שבענף, בידיה רק 3000 "מיטות" בשלושה בתי כלא.

גידול במספר העצירים והאסירים נרשמת גם באירופה וברוסיה. מאז שילצין הגיע לשלטון על חורבות ברה"מ, מספר האסירים רק גדל. אם כי מספרם, ביחס לאוכלוסייה נמוך מאשר בארה"ב. אוקראינה היא השיאנית האירופאית במספר האסירים: 406 אסירים על כל 100 אלף תושבים. בארה"ב נרשמו 488 אסירים על כל 100 אלף תושבים. ביתר מדינות אירופה מספר האסירים הוא נמוך הרבה יותר, באיסלנד למשל, נרשמו השנה רק 40 אסירים על כל 100 אלף תושבים. אבל בד בבד עם העמקת ההפרטה, בדומה למה שקרה בארה"ב בדור האחרון, גם באירופה גדל במהירות מספר האסירים. בעשרים השנים האחרונות, ביחס למאה אלף תושבים, מספר האסירים גדל במ- 73 ל- 90 בצרפת, מ- 87 ל- 114 בבריטניה, מ- 28 ל- 123 בהולנד ומ- 37 ל- 140 בספרד. בממוצע שליש מהאסירים באירופה הם זרים, רוב רובם מהגרים. שיעורם של השחורים בין אסירי ארה"ב הוא גבוה בהרבה. רוב-רובם של האסירים בארה"ב ובאירופה הם עניים, מובטלים או בני מיעוטים. ככל שמספרם יהיה גדול יותר וההפרטה תוסיף להתקדם, כך יעלה רווחיהן של תאגידי הכליאה.

* הכותב הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully