וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עליית החמאס היא תחליף לדמות האב"

יוני מנדל

21.12.2006 / 18:37

יו"ר המרכז הפלסטיני לבריאות הנפש ד"ר אל-סראג', סקר היום את התהליכים הפסיכולוגיים שהביאו לעליית האלימות והחמאס

ד"ר איאד אל-סראג', מנהל המרכז הפלסטיני לבריאות הנפש, הרצה היום באוניברסיטת תל אביב והזהיר מהתהליכים הפסיכולוגיים העוברים על ילדי הרשות הפלסטינית. "אם לא נגיע להסכם צפויה התדרדרות שלא ניתן לחזותה".

בהרצאה שנשא אל-סראג' הוא סקר את התהליכים הפסיכולוגיים המתרחשים בחברה הפלסטינית, את הסיבות הפסיכולוגיות לעליית החמאס וגם את השפעת הסכסוך על אלימות במשפחה בישראל.

בנוגע להקצנה שחלה בדור הילדים הפלסטינים אמר אל-סראג', כי בשנת 1987 קם דור "ילדי זריקת האבנים". בתוך עשר שנים בלבד, אמר אל-סראג', הפך הדור הזה לדור "ילדי המתאבדים". "אם היום", שאל אל-סראג', "מוכנים הילדים של 1987 להקריב את חייהם, תוך השתתפות בפעילות מאורגנת, מה אתם חושבים יקרה בעוד עשר שנים?".

לדבריו, אם לא יושג הסכם, תתרחש הקצנה אדירה תוך כניסה של ארגוני טרור איסלמים בינלאומיים לזירה. אי לכך, אמר אל-סראג', "השלום הוא לא צורך אלא חובה, על מנת למנוע מצב שקשה לדמיין את קיצוניותו".

הסכסוך גורם לעלייה באלימות במשפחה

גם לגבי עלייתה של תנועת החמאס מצא אל-סראג' שורשים פסיכולוגיים. לדבריו, מחקרים שנערכו בעזה גילו כי 45% מהילדים הפלסטינים נחשפו להשפלות של אבי המשפחה, בדרך זו או אחרת. "בתהליך הפסיכולוגי", אמר אל-סראג', "מחפש הילד סמל כוח אחר, בשל נפילת כוח האב בעיני הילד. בתהליך תת-הכרתי זה, הופך החייל לסמל הכוח החדש והילד מוצא את עצמו במצב של הזדהות עם הכובש".

עם זאת, ההזדהות הזו עם האוייב, טומנת בחובה אבסורד, ולוואקום הזה של חיפוש אחר כוח נכנסה לדעת אל-סראג' תנועת החמאס. למעשה,"החמאס נהפך לתחליף לדמות האב בחברה הפלסטינית וכך צריך להבין עלייתה", אמר אל-סראג'.

בהמשך הוא טען, כי הכוח שמספקת תנועת החמאס למאמיניה ברחוב הפלסטיני במצב של ייאוש הוא אולטימטיבי. "הם מבטיחים שיש מי שמגן עליך גם כשאתה מת - אלוהים", אמר אלסראג'.

בראיון לוואלה! חדשות נשאל אל-סראג' לגבי ההשלכות של המצב על החברה הישראלית. לדבריו, הסכסוך המתמשך מביא ליצירה של "אנרגיית אלימות". כל עוד אין תקווה לפתרון הסכסוך מצטברת האנרגיה הזו בקרב שני העמים. במצב זה מתהפכת האלימות ומכוונת גם כלפי החברה בה נוצרה. כך, על פי דברי אל-סראג', ניתן להבין את העליה באלימות במשפחה בתוך ישראל, את העלייה באלימות ברחוב הישראלי, וכן, את המאבקים בין פתח לחמאס ברחוב הפלסטיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully