וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרום: רכישת "סרטי מפתח" בבלעדיות מחברות ההפקה בארה"ב - הסדר כובל

אמיר הלמר

15.8.2001 / 16:43

כך עולה מנימוקי הפטור מהסדר כובל שנתן הממונה לפני מספר שבועות לחברות הכבלים וחברת אב-דר של יוסי עוזרד

"לא התחרות כשלעצמה בין חברות הכבלים לחברת הלווין על רכישת תכנים היא שגרמה להאמרת מחירי התוכן, אלא המרוץ אחר הבלעדיות בתכנים אלה והפרמייה שהיו נכונים המתחרים לשלם למייג'ורס עבור חסימה בלתי חוקית של המתחרים הם שגרמו לכך" - כך עולה מנימוקי ההחלטה של הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד דרור שטרום, שאישר לפני מספר שבועות פטור מהסדר הכובל, בין חברות הכבלים לחברת אב-דר סילבר תשתיות בע"מ שבבעלות יוסי עוזרד.

החלטת הממונה איפשרה לחברות הכבלים להתחיל בשידור ערוצי סרטים בתשלום, בכפוף לכך שתימנע פגיעה בצופי ערוץ הסרטים של הכבלים (ערוץ 4), ובכפוף לכך שתתאפשר לחברת הלוויין רכישה של הערוצים בתנאים שווים לאלה של חברות הכבלים.

החלטת הממונה קבעה כי העקרונות שקבע בית הדין להגבלים העסקיים בעניין הערוצים המשותפים של הכבלים - יחולו גם על ערוצי הסרטים וזאת משום שהסרטים שמהם יופקו ערוצים, אלה נרכשו על ידי חברת תבל לשימוש משותף עם שאר חברות הכבלים ובבלעדיות.

כידוע, החליט לפני שנה בית הדין להגבלים עסקיים כי יתאפשר לחברות הכבלים להמשיך לתקופה של שנתיים להפיק את ערוץ הסרטים המשותף - ערוץ 4 (במסגרת החבילה הבסיסית) אך תינתן לחברת הלוויין זכות לרוכשו עבור מנוייה שלה.

הנימוקים פורסמו היום

החלטת הממונה קובעת גם כי העלאת הערוצים לשידור כפופה לכך שצופי ערוץ 4 שאינם יכולים או רוצים לרכוש ערוצי סרטים בתשלום נוסף - לא ייפגעו יתר על המידה. זאת, מאחר שעל פי תנאי הממונה חובה על חברות הכבלים לוודא כי רמתו של ערוץ 4 מבחינת גיל הסרטים שבו, כמות ואיכות הסרטים וכמות השידורים החוזרים - לא תרד.

בנימוקי ההחלטה שפורסמו היום עוסק הממונה בין היתר בנושא הרכישה המשותפת של תכנים על ידי חברות הכבלים, והתייחס גם לטענות הנשמעות לעתים, כאילו התחרות בין הכבלים ללוויין הביאה להאמרת מחירי התוכן הזר.

הממונה מסביר כי לא התחרות הביאה למצב זה, אלא דווקא הנסיון למנוע תחרות בהסדרי בלעדיות: "עריכת הסדר בו הבלעדיות משמשת כלי לחסימת גישה של מתחרה לתשומה חיונית הינה הסדר כובל מובהק האסור על פי דין ופגיעתו בתחרות, בפרט בענף מועט מתחרים, עשויה להיות קשה". בהחלטה נקבע עוד כי רכישת סרטי-מפתח בבלעדיות מהמייג'ורס - אולפני ההפצה הגדולים בארה"ב - כפי שנעשתה על ידי המתחרים בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית, היא הסדר כובל.

הסדר כובל מובהק

הבלעדיות לה חתרו חברות הלוויין והכבלים במרוץ ביניהן על חתימת הסכמים עם המייג'ורס - ואשר בסופו של דבר זכו בה חברות הכבלים, מהווה חסימה הגישה של מתחרה לתשומה חיונית וככזו היא בלתי חוקית אם לא אושרה על ידי בית הדין להגבלים עסקיים.

בנימוקי ההחלטה קבע הממונה כי רכישה על ידי חברת כבלים אחת של סרטים שקדמה לה הבנה עם יתר חברות הכבלים על העמדת הסרטים לשימושן ? עלולה להוות הסדר כובל וכי כאשר מדובר ברוב החברות בשוק הטלוויזיה הרב ערוצית והסרטים הנרכשים הם תכנים חשובים של המייג'ורס הנרכשים בבלעדיות ? מדובר בהסדר כובל מובהק.

בסוף קיבלו פטור

בסופו של דבר כאמור החליט הממונה לפטור את הפקת הערוצים על ידי חברת אב-דר מהטעם העיקרי שבית הדין כבר אישר, לפני כשנה, לחברות הכבלים את השימוש המשותף בסרטים שרכשה תבל.

אישור בית הדין הותנה בהעמדת התכנים לרשות הלווין בתנאים שווים על מנת שחברת הלווין תוכל לחדור לשוק שנשלט ברובו ככולו על ידי חברות הכבלים.

בהמשך להחלטת בית הדין התנה הממונה את הפטור להפקת ערוצי הסרטים בהעמדת הערוצים ללווין בתנאים שווים, בתנאים שעיקרם מניעת פגיעה בצופי ערוץ הסרטים שבחבילה הבסיסית, לתכני ערוצי הסינמה; וכן תנאים היוצרים הפרדה בין חברות הכבלים למפיקת הערוצים ? חברת אב-דר, השומרים על מעמדה העצמאי של אב-דר, כדי שלא ישמשו ערוצי הסינמה כלי להגבלת התחרות לפי שיקוליהן המסחריים של חברות הכבלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully