וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת ישראל מחללת שבת

אתי שכטמן ונטע שושני

21.12.2006 / 13:44

לטענת גורם בכיר ברכבת, החברה מעסיקה יהודים הבונים גשרים בשבת. ח"כ פרוש לשר מופז: נגרום להפלת הממשלה

ח"כ מאיר פרוש (יהדות התורה) פנה אתמול במכתב לשר התחבורה שאול מופז לבטל ולעכב את המכרזים שכבר יצאו ברכבת ישראל, זאת בעקבות עדות שהגיעה לידי ח"כ פרוש מבכיר ברכבת ישראל "המצוי מקצועית בנושא".

בעקבות ריבוי תאונות הרכבת הוחלט לבנות הפרדות מפלסיות שימנעו מפגשי רכבת וכבישים. בימים אלו מקימים גשרים מעל פסי הרכבת בלמעלה מארבעים מקומות ברחבי הארץ. מטרת הפרויקט - החלפה מלאה של רמזורי הרכבת, של המחסומים והשומרים.

פעילות הרכבות במדינת ישראל נמשכת 24 שעות ביממה, כשמסתיימת תנועת קווי הנוסעים הסדירים, ממשיכה תנועת רכבות המשא. על כן, כשרוצים לבנות גשר, ניתן לעשות זאת רק החל מיום שישי אחרי הצהרים ועד מוצאי שבת, כאשר אין תנועת רכבות על הפסים כלל.

כדי לפתור בעיה זו, פנתה הנהלת הרכבת אל רבנים שנתנו בידה היתר לבנות בשבת על ידי נוכרים וכך להימנע מחילול השבת. לטענת הנהלת הרכבת הבניה הכרחית, כיוון שהמצב הקיים בו יש מפגשים בין רכבות לכלי רכב, מהווה סכנת נפשות.

אולם, לטענת אותו גורם בכיר, את הגשרים לא בונים רק גויים, "מאות יהודים משתתפים בבניה ... בנוסף לפועלים עצמם יש עוד מהנדסים ומפקחים מטעם משרד התחבורה ורכבת ישראל, אשר באים למקומות הבניה לפקח ולערוך מדידות, והכל מתוך חילול שבת מדי שבוע בשבוע".

הגורם, המעיד על עצמו כמצוי היטב בפרטי הפרוייקט מדגיש, כי "החמור ביותר הוא, שמפקחי ומהנדסי הרכבת קבלו הוראה ברורה, שכאשר הם נמצאים באתר הבניה בשבת ורואים איש זר מתקרב למקום, עליהם לברוח מיד מחשש שמדובר בפקחים של משרד התמ"ת".

ישנה גם דרך אחרת

הבכיר כתב בפנייתו, שצוטטה במכתבו של ח"כ פרוש לשר מופז, כי ההפרעה לתנועת הרכבות בעת בניית הגשרים, היא רק בשל השימוש בשיטת הבניה הישנה של מקורות בטון, כיוון שהנחת קורות אלו על עמודי הבטון אורכת זמן רב.

לטענתו, כבר 25 שנה שבכל מדינות אירופה בונים גשרים בשיטה חדשה על בסיס של קורות פלדה מודולריות, אותן אפשר להרכיב בסמוך למקום המסילה, ולהניחם בשלמות מעל מפגש הרכבת והכביש במשך פחות משעה. לפעולה זו "מספיק הזמן שבין הפסקת תנועת הרכבות ביום שישי, עד לכניסת השבת, אפילו בימי החורף", מציין המקור.

"הבניה בשיטה הנהוגה כיום בישראל, תמשך עשרות שנים, כאשר בינתיים ממשיך המצב המסוכן של מפגשי המסילות עם הכבישים לגבות קורבנות. השיטה החדשה תקצר את התהליך בשנים רבות, ולכן מדובר כאן לא רק בחילולי שבת שלא לצורך, אלא גם בעניין של סכנת נפשות".

פרוש סיים את מכתבו באיום כי, "אם הממשלה אינה מונעת חילול שבת, כלומר הורסת את השבת...אנו רואים זאת גם מחובתנו לקעקע את הממשלה, לא לשתף אתה פעולה, ולגרום לנפילתה".

מרכבת ישראל נמסר לוואלה! חדשות בתגובה, כי "עבודת התשתית וההנדסה מבוצעות בעיקר בימי חול ורק במידת ההכרח נעשות גם בימי שבת בהם אין תנועת רכבות וזאת על מנת שלא להפסיק את תנועת הרכבות בימי חול ולפגוע בשירות לנוסעים. רובן של העבודות מבוצעות באמצעות חברות קבלניות המעסיקות בשבת פועלים שאינם יהודים. והיה ומתבצעות עבודות בשבת על ידי עובדי הרכבת הן נעשות באישור משרד העבודה."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully