וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מעטים מדי ועשירים למדי

ד"ר אפרים דוידי

17.12.2006 / 9:29

ד"ר אפרים דוידי מסביר כיצד חלוקה של חלק קטן מאוד מהון עשירי העולם יכולה להביא לשינויים מרחקי לכת ברמת החיים של מאות מיליוני בני אדם

חלוקת העושר בעולם היא פחות ופחות שיווניות, בידי מעטים מדי נמצא עושר רב מדי. כך עולה ממחקר שפורסם בשבוע שעבר על ידי אוניברסיטת האומות המאוחדות. המסקנה העיקרית של המחקר והלא-כל-כך-מפתיעה, היא שבצילה של הגלובליזציה הקפיטליסטית הפערים החברתיים בעולם מתרחבים, כולל במדינות העשירות - המאיון העשיר העליון מרכז בידיו יותר ויותר הון ורכוש. עוד עולה מן המחקר, כי מחצית העושר בעולם נמצא בידי 2 אחוז מהאוכלוסייה.

המחקר שנערך על ידי המכון הבינלאומי לחקר הפיתוח הכלכלי של המוסד להשכלה גבוהה שהוקם על ידי האומות המאוחדות, עקב אחר חלוקת העושר בעולם משנת 2000. המחקר עוסק בחלוקת הרכוש בכל יבשות והאזורים וגם בתוך המדינות עצמן. הוא בדק את כל מרכיבי העושר שבמשק הבית המצוי - כולל בעלות על נכסים, הון, בניינים, נדל"ן ואף חובות. הוא לא בדק את חלוקת ההכנסות, שנעשה בסקרים קודמים.

לדברי עורכיו "זהו המחקר המקיף ביותר שנעשה בנושא" וממנו עולה, כי בעולם אחוז אחד מהאוכלוסייה מחזיק בידיו כ- 40 אחוז מן הרכוש. 85 אחוז מן הרכוש הוא בידי העשירון העולמי העליון ומחצית אוכלוסיית העולם היא בעלת אחוז בודד אחד מן העושר.

העמקת הפערים היא תופעה ניכרת בכל מדינה, אבל היקפי העושר הם שונים. הבעלות על נכסים והעושר שבידי כל משק בית בארה"ב ובממוצע היא בשווי של כ- 700 אלף ש"ח, כ- 500 אלף ש"ח בבריטניה ורק 5 אלף ש"ח בהודו. משק הבית הממוצע באינדונזיה הוא עני כמו בהודו. על מנת להגיע אל המאיון העשיר בעולם יש לצבור רכוש של 2,3 מיליון ש"ח ויותר. במאיון העליון העולמי כ- 37 מיליון בני אדם.

העושר מרוכז בשלושה אזורים מוגדרים היטב: שליש בארה"ב (למרות שאוכלוסיית ארה"ב מהווה רק 6 אחוז מן האנושות), כמעט שלישי באירופה (15 אחוז מן האוכלוסייה העולמית) וכרבע באסיה המזרחית (בייחוד יפן ואוסטרליה). בסך הכול בידי תושבי ארה"ב, אירופה, יפן ואוסטרליה כ- 90 אחוז מן העושר בעולם. בידי תושבי אפריקה רק אחוז בודד מן העושר, בדומה לאזרחי הודו.

אבל גם במדינות הקפיטליסטיות המרכזיות קיימים ניגודים חברתיים ההולכים ומחריפים. אמנם משקי הבית במדינות אירופה וארה"ב עשירים יותר מאשר ביתר חלקי העולם, אבל משקי בית רבים חייבים סכומי כסף ניכרים (משכנתאות, הלוואות וריביות) וכך שבניכוי חובותיהם, משקי בית אלה הם לפעמים עניים - בדומה למצבם של משקי בית רבים בעולם השלישי.

אחד מעורכי המחקר מסר, כי "הפערים בבעלות על רכוש הם בלתי נתפשים. זה לא הגיוני ש- 800 מיליון בני אדם הולכים לישון מדי ערב והם רעבים. אלה החדשות הרעות. אבל החדשות הטובות הן, שהעושר הוא כל כך מרוכז בידי קבוצה כה קטנה של בעלי הון שפגיעה בהכנסותיהם או חלוקה צודקת של רכושם יכולה להביא לשינויים מרחקי לכת ולטובה ברמת החיים של מאות מיליוני בני אדם". אגב, אזרחי ישראל מהווים, על פי הסקר, 0.36 אחוז מאוכלוסיית העולם ובידיה 0.88 אחוז מן העושר.


* הכותב הוא המנהל האקדמי של המכללה החברתית-כלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully