וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברק ורעם

עו"ד נורית אמיתי

15.12.2006 / 1:03

כולם היו משוכנעים שברק יחסל את החיסולים. נורית אמיתי טוענת שיש סיבה שדווקא ההחלטה האחרונה של הנשיא היוצא אינה חד משמעית, אבל כן קובעת גבולות

מורי ורבי, הפרופ' אהרון ברק

עוד לא יבשה הדיו מעל החלטתך אתמול לעניין החיסולים הממוקדים וכבר נורתה הירייה שאחרי, זו שחיסלה את 'הצדיק' מוחמד רמחה, מפקד גדודי חללי אל אקצה של הפתח בשכם ויחד עימו פעיל נוסף.

מה שבטוח הוא שבעת שכבודו רשם את ההחלטה, תוכנן הסיכול הנ''ל - וזאת מבלי שנבחן בקודים החדשים שקבע בית המשפט העליון ואשר מהיום והלאה יחייבו את המתנגדים, כמו גם את המתכננים והמוציאים לפועל.

ההחלטה הזו באה יומיים אחרי שאותו בית משפט קבע שהמדינה אינה חסינה מתביעות פיצויים של פלסטינים, בשל נזקי גוף או רכוש שנגרמו להם באירועים ''לא מלחמתיים''.

ואחרי כוס הרותחין הזו, שעוררה סערה פוליטית בכנסת, בעיקר בקרב הימין שזעם ושבחי השמאל שצידד; באה ההחלטה הפשרנית של אתמול וסגרה את הקדנציה שלך עם נחת בקרב מבקריך.

מהדורות החדשות, מזה יומיים, מכינות אותנו להחלטה. אמרו שהיא תהיה מפתיעה, פוליטית ולא שיפוטית. יש שפינטזו שיחוסלו החיסולים, תוך שהם נתלים בתרגום לאנגלית של ההחלטה. והיו שהימרו נכון: החלטה שתרצה את הרוב ותשאיר את חותמך כמפשר, בקרב כמה שיותר אנשים.

אין זה סוד שהסיכול הממוקד מבוקר בקרב ארגוני זכויות אדם בקהילה הישראלית והבינלאומית. עם זאת, ארצות הברית ברוב המקרים ובעיקר אחרי פיגועי ה-11 בספטמבר, מצדדת בזכותה של ישראל להשתמש בסיכולים ממוקדים. היא גם נקטה בטקטיקה דומה נגד בכירי ופעילי ארגון אל קאעדה.

התומכים בסיכולים ממוקדים טוענים שהשימוש בהם מצמצם את הטרור, פוגע באיכות ההנהגה, גורם לאובדן ידע וניסיון שהצטבר בידי בכירי המחבלים ומהנדסי הטרור כשהתוצאה ברורה: הפחתה באיכות הפיגועים וחשיפת התארגנויות. כנגד, עולה בדרך כלל הטענה של מעגל הדמים והעליה במוטיבציה לנקמה.

בסופו של דבר, ההחלטה שניתנה על ידי כבודו הינה החלטה שיפוטית מובהקת. החלטה שהוכיחה, כי בית המשפט בתוך עמו חי, יודע ומודע לסכנות מבית ומחוץ.

עם זאת, אין להתעלם מהקשר שבין ההחלטה מיום ג' לזו של אתמול, שלמעשה השלימה את היריעה, בסדר הפוך אמנם, והוכיחה שגם למלחמה צודקת יש מחיר, שמדינה דמוקרטית הנאבקת על קיומה צריכה לשלם.

ואכן היה שווה לחכות, שהרי בסופו של יום הענקת לגיטימציה למשפט חכמינו: 'הקם להורגך השכם להורגו' והכל בסד של ארבע רצועות בלימה ברורות; בכל הנוגע לערך החיים בעיקר של אלו החפים מפשע.

הענקת לנו כמדינה דמוקרטית, גם בתנאים של דמוקרטיה מתגוננת, קודי פעולה ברורים, סבירים ומידתיים.

מעתה, צה"ל יאלץ להכפיף עצמו לא רק להוראות המפקדים ואישורי מערכת הביטחון. הוא יחויב בבדיקה מול 4 קריטריונים מצטברים: מידע מבוסס לגבי מעורבות היעד לסיכול בפעילות איבה, בחינת אופציה אחרת לחיסול, בדיקת זהות הנפגע ואם חלה טעות יש לשוב לפסק הדין מיום ג' ולהציע פיצויים וכמובן, חשוב מכל, הימנעות מפגיעה באזרחים תמימים. אין יותר שיטות של "שלוף וחיסלנו".

בקיצור – גם כשהתותחים יורים – אמרת - חייבים לשמור על החוק, וכך עשית עם הצמרת המשפטית העכשווית: הנשיאה: דורית בינייש והמשנה אליעזר ריבלין והכל בתקווה שההחלטה הזו תרתיע גם את אלו שחושבים שבגן עדן ממתינות להם 72 בתולות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully