וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

290 מ' שקל לחרדים תמורת חוק ההסדרים

צבי זרחיה

14.12.2006 / 17:30

בלשכת שר האוצר מכחישים. סיעת העבודה תבעה העברת כסף ליעדים חברתיים, אך האוצר טוען שאין לו כסף לכך

יו"ר ועדת הכספים ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), יקבל 290 מיליון שקל מתקציב המדינה לטובת מוסדות דת וחינוך חרדיים. בתמורה לכך ייכנס החל ביום ראשון הקרוב סדרת דיונים מרתוניים של הוועדה, בנוגע לחוק ההסדרים במשק, במגמה להשלים את החקיקה תוך כעשרה ימים. כך עולה מ"דיל" שהושג בימים האחרונים בין ליצמן לאוצר.

ליצמן נפגש בימים האחרונים שר האוצר אברהם הירשזון והציג בפניו את דרישותיו התקציביות להעברת התקציב וחוק ההסדרים בוועדה, במהירות רבה. עסקה זו התגבשה לאחר שלאוצר התברר כי אין מי שיעביר את הצעת התקציב וחוק ההסדרים בוועדת הכספים בתוך שבועיים - סיום שנת התקציב.

בלשכת שר האוצר דחו את הידיעה ומסרו בתגובה כי, אמנם התקיימו שיחות עם ליצמן על התקציב, אבל לא היו סיכומים בעניין.

ועדת הכספים עוד לא החלה את דיוניה בחוק ההסדרים במשק, אף על פי שוועדת הכנסת אישרה כבר ביום רביעי בשבוע שעבר העברת 40 מסעיפיו אל ועדת הכספים. בעקבות ההבנה בין ליצמן לאוצר, הוא זימן את הוועדה לשורת דיונים מרתוניים בשבוע הבא, כדי להספיק לדון בכמה שיותר סעיפים עד סוף החודש. לקואליציה יש 12 חברי כנסת בוועדת הכספים, ולאופוזיציה יש שבעה ח"כים. ליצמן מתכוון להצביע נגד התקציב ונגד חוק ההסדרים בוועדת הכספים. לעומת זאת, אם שלושה ח"כים מסיעת העבודה בוועדת הכספים - אבישי ברוורמן, אורית נוקד ושלי יחימוביץ' - יצביעו נגד התקציב בוועדת הכספים, הרי שלקואליציה יהיו תשעה ח"כים ולאופוזיציה עשרה ח"כים.

ח"כ חיים אורון (מרצ) מתח ביקורת על קצב החקיקה החפוז ואמר כי "הפיכת תקציב המדינה לבן ערובה היא שפל, שגם קואליציה שיש לה 78 ח"כים יורדת אליו, כאשר היא לא מסוגלת לתפקד".

האוצר: אין כסף

אתמול שוחח בטלפון שר האוצר אברהם הירשזון, עם יו"ר סיעת העבודה ח"כ יורם מרציאנו, אבל לפי שעה, המחלוקת בין הצדדים בעינה עומדת. העבודה תובעת העברה של כ-2 מיליארד שקל ליעדים חברתיים והאוצר טוען שאין לו כסף לכך. ההערכה היא, שאם העבודה לא תרצה לנצל את ההצבעות על התקציב כדי לפרוש מהממשלה, הרי שתושג לבסוף פשרה בין הצדדים. אם ח"כ מסיעת העבודה בוועדת הכספים יתנגדו לתקציב, לא יהיה לממשלה רוב בוועדה. במקרה כזה, יצטרך האוצר לגייס את תמיכת המפד"ל או סיעה נוספת באופוזיציה כדי לזכות לרוב בוועדה.

בתקציב המדינה ל-2006 הושגה אי התנגדותה של המפד"ל תמורת העברה של 122 מיליון שקל ליעדי הציונות הדתית. יהדות התורה שהיתה באופוזיציה, קיבלה 290 מיליון שקל למוסדות דת חרדיים. ישראל ביתנו, שהיתה אז באופוזיציה, קיבלה כספים בסך של 180 מיליון שקל אשר הועברו ליעדים שנקבעו על ידה, ובכלל זה עולים והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. בכנסת מעריכים כי הסדר מסוג זה יושג גם בתקציב 2007, עם כמה מסיעות האופוזיציה.

בשבועות האחרונים לחץ יו"ר הקואליציה ח"כ אביגדור יצחקי (קדימה) להדחתו של ליצמן ולהחלפתו בנציג מסיעת ישראל ביתנו, ח"כ אסתרינה טרטמן, או ח"כ סטס מיסז'ניקוב. ואולם, לפי גורמים כלכליים, רק ליצמן, הנמצא באופוזיציה, יוכל "להביא את הסחורה", כלומר להעביר את חוק ההסדרים ואת התקציב במהירות רבה בועדת הכספים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully