וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נקודת ה-D: מונית שנסעה בשבת, זה כשר?

דפנה שפיגלמן

7.12.2006 / 14:22

דפנה שפיגלמן משוכנעת שהחרדים וידאו שכל חברות התעופה הזרות שמטיסות אותם, אינן בבעלות יהודית. הרי אם לא – גם הן בלתי כשרות

אף פעם לא טסה איתי נזירה, אבל אני זוכרת במעורפל כומר יושב ליד פתח המטוס פעם באיזו טיסת פנים של אלאיטליה. אני כמובן לא יכולה לשכוח את קבוצת הצופים הענקית והרעשנית שטסה איתי בפעם האחרונה שחזרתי מגרמניה לישראל, או את נבחרת השחייה המרגשת שחזרה מאולימפיאדת הנכים. כמובן שאני אף פעם לא שמה לב לנוכחותם של כל הנוסעים הרגילים שמאז ומעולם היו על כל טיסה שאני יכולה לזכור: הציבור החרדי. לבד מטיסת פנים אחת בסין, מעולם לא הייתי על מטוס שלא היו עליו חרדים. זו כמובן לא ביקורת, ואל תקפצו עלי, כי זו בטח לא הערה גזענית. מצטערת, אני לא. זו עובדה פשוטה: יהודים חרדים טסים ללא בעיה או אבחנה, בכל חברה שטיסותיה עונות על צרכיהם, ללא הבדל דת, מין או גזע. ומצוין שכך.

עכשיו עלתה במוחי השאלה המתבקשת: אם החרדים מוכנים לטוס בכל חברה, לעלות על כל טיסה שמתאימה ללו"ז שלהם, איך זה שדווקא כשחברת אל-על טסה בשבת (ובלי להתייחס בכלל לנסיבות החריגות של הטיסות האחרונות) קמה מהומת עולם? למה רק כשחברת אל-על מחללת שבת, מאיימים החרדים בחרם צרכנים? למה רק החברה הישראלית אל-על (או כל חברה ישראלית אחרת כמובן) צריכה להסתדר במגבלות המחמירות, כשבאופן חד וברור מוכנים החרדים לעלות על כל טיסה של כל חברה מחללת שבת אחרת?

אז ביררתי. "הבעיה של טיסות אל על בשבת היא חילול השבת ע"י יהודים, שכן החברה בבעלות יהודית", הסבירו לי דתיים ידידותיים לחילונית, "ומרגע שחוללה השבת פעם אחת, החברה כבר מחוללת. לטוס בדלתא האמריקנית, או סוויסאייר השוויצרית, זו לא בעיה. הרי זו לא חברה של יהודים".

הבנתי. מטוסים השייכים לבן העם היהודי, לא יכולים לטוס בשבת כי אז הם מחללים ומחוללים. אוקיי, עיקרון פשוט.

אבל לפי ההגיון הזה, והיות ומדובר בציבור קפדן הבודק, ושב ובודק בציציות – נשאלת השאלה האם בדקו החרדים מי הבעלים של חברות התעופה הזרות? האם הם וידאו שבעליה של סוויסאייר השוויצרית או אייר פראנס הצרפתית הם גויים? האם מישהו שאל את עצמו אם יו"ר ומנכ"ל דלתא לארי קלנר הוא יהודי? ומה לגבי ג'רלד גרינשטיין מנכ"ל דלתא? נשמע לכם שם מאוד קתולי?

יכול להיות שהחרדים לא באמת מחרימים דווקא את אל-על בגלל בעלות יהודית, אלא מסיבות אחרות?

ולמה להישאר רק במטוסים? מה לגבי מוניות? כשאישה חרדית עולה על מונית עם חמשת ילדיה הקטנים ביום גשום, היא מוודא ראשית עם הנהג כי זה האחרון שומר שבת? היא מבטיחה שהמונית ובעליה היהודי מעולם לא נהגו קודם בשבת?

ומה היה קורה אם חברת אל-על הייתה מעבירה את הבעלות ביום שבת לגוי כזה או אחר, ומחזירה אותה לשליטת בעליה היהודים בשאר ימות השבוע, משל הייתה חמץ בפסח? האם אז היו החרדים טסים ללא בעיה ומפסיקים לאיים בחרמות ומלחמות קודש?

התשובה, לצערי, על כל השאלות האלה, היא ככל הנראה - לא.

כי לא מדובר פה באמת בשמירת שבת או בחילול קודש. העניין האמיתי הוא שמירת סטטוס קוו וחילול השליטה. הבעיה היא לא מטוסים בלתי כשרים ומלחמת קודש. הבעיה היא עקרונית ומלחמת הורדת ידיים. כשציבור מסוים רגיל לשלוט במשך שנים ארוכות "בשטחים ציבוריים" נרחבים קשה לו לוותר. ובצדק. למה לו?

התשובה היא, כי הגיעה העת. הגיע הזמן להפסיק להעמיד פנים ולנופף באיומים וחרמות מעל בעלי ומנהלי אל-על. כל עוד במהלך השבוע נוסעים החרדים במוניות מחללות שבת, נכנסים לחנויות מחללות שבת וטסים בחברות אחרות מחללות שבת - אין סיבה אמיתית להחרים את אל-על כי זו טסה בשבת. טוב יעשו קברניטי אל-על אם יפסיקו לפחד כל כך מהחרם החרדי. יפה יעשו אם יזכרו שנוסעים רבים אינם שותפים לקריאה שלא לטוס בשבת. מה שטוב לשאר חברות העולם – יהיה טוב גם לאל על.

כי אם אני רוצה לטוס בחברת אל-על בשבת – זו זכותי.
ואם החרדים לא רוצים לטוס בשבת – זו זכותם.
ושבו בנים לגבולם, במטוסי אל-על. או ישראייר כמובן, או לופטהנזה, או כל חברה אחרת שמוכנה לטוס הלוך וחזור מארץ הקודש המשוגעת הזו אל הניכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully