וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 4% מהישראלים שילמו שוחד בשנה האחרונה

אסף רותם

7.12.2006 / 12:54

16% מהישראלים אמרו כי הממשלה מעודדת שחיתות. הישראלים מאמינים כי צה"ל הוא המוסד הנקי ביותר משחיתות

4% מהישראלים הודו כי הם או מי מבני ביתם שילם שוחד ב-12 החודשים האחרונים - כך עולה מסקר השחיתות העולמי. כמדי שנה מפרסמת שבי"ל (שקיפות בי"ל) ישראל, הסניף הישראלי של הארגון הבינלאומי Transparency International, שמנוהל על ידי סוזאן תם, את סקר השחיתות העולמי. הסקר מודד כיצד נתפשת השחיתות בציבור המדינות השונות במדינתם כפי שנערך על ידי הארגון העולמי.

הסקר מודד גם כיצד רואה האזרח הצלחת תהליכי המאבק בשחיתות במדינתו, ומה הם הסקטורים הבעייתיים ביותר במדינה. הסקר, אשר מתפרסם זו השנה הרביעית, נערך בקרב 59,661 אזרחים מעל גיל 15 ב-62 מדינות. שחיתות הוגדרה כ"ניצול כוח פוליטי או אחר לקידום אינטרסים אישיים".

הסקר בישראל נערך בקרב 500 איש, ולפיו 66% מהנשאלים חושבים כי הממשלה אינה עושה די למאבק בשחיתות או איננה עושה זאת בצורה אפקטיווית. לא פחות מ-16% מהציבור אף חושבים כי הממשלה מעודדת שחיתות.

55% מהציבור סבור כי השחיתות משפיעה על חייו האישיים. 81% מהציבור חושב כי לשחיתות יש השפעה על הסביבה העסקית ו-86% טוענים כי לשחיתות יש השפעה על הפוליטיקה.

לגבי מוסדות המדינה, נראה כי למרות המלחמה הכושלת, וחרף תקציבי הביטחון העצומים, ציבור הישראלי מאמין דווקא כי צה"ל הוא הארגון הפחות מושחת בישראל. זאת, למרות השקיפות הנמוכה שמאפשר תקציב הביטחון לגבי השימוש במשאבים. מעניין יהיה לדעת כיצד הציבור חושב שאלה מנוצלים, ולהשוות להוצאה בפועל. גם השנה נתפסות המפלגות הפוליטיות כמושחתות ביותר עם ציון 4.2 (מתוך 5 - 5 מציין שחיתות רבה) ומובילה אחריו הכנסת עם הציון הלא מעודד של 3.8.

"עולה מהסקר כי הממשלות אינן עושות די כדי להלחם בשחיתות", אומר דורון נבות, חבר הנהלת שבי"ל. לדבריו, על הממשלה בישראל לעשות יותר כדי להתגבר על תופעות השחיתות בישראל.

המפלגות והפרלמנט בראש המושחתים

ב-10 בדצמבר מתכנסות המדינות אשר אשררו את אמנת האו"ם נגד שחיתות, בירדן לוועידה ראשונה, ואילו מדינת ישראל אינה אחת מ-78 המדינות אשר אישררו את אמנת האו"ם. ישראל לא אישרה את האמנה, שמכילה סעיף כנגד שוחד בעסקות בינלאומיות, מה שעשוי להקשות על משרד הביטחון במכירת נשק. פעילות משרד הביטחון במכירת נשק, לפי פרסומים שונים, מושתתת על שוחד, בעיקר בעולם המתפתח.

גם הציבור בעולם חושב כי ממשלות לא עושות מספיק למאבק בשחיתות. המפלגות הפוליטיות והפרלמנט עדיין צועדים בראש כמושחתים ביותר ואחריהם עולם העסקים והמשטרה. מיליוני אנשים מסביב לעולם מתמודדים עם תוצרי השחיתות מדי יום וסבורים כי על הממשלות שלהם לעשות יותר על מנת לעצור את השחיתות במדינתם.

רק 20% מהנשאלים בכל העולם סבורים כי הממשל שלהם אפקטיווי במידה מסוימת במאבק שלו בשחיתות. 38% סבורים כי הממשל שלהם לא אפקטיווי כלל ו-15% סבורים כי הממשל שלהם מעודד שחיתות. למרות הציונים הגבוהים יחסית של ארה"ב ובריטניה במדד השחיתות העולמי אשר התפרסם בחודש שעבר, סבורים כמעט 20% מתושבי מדינות אלו כי הממשל שלהם מעודד שחיתות. מן הסקר במדינות אפריקה ואמריקה הלטינית, עולה כי המשטרה היא הגוף העיקרי אשר מקבל שוחד. 17% השיבו כי נתנו שוחד לגורם במשטרה.

רוב אזרחי העולם חושבים כי השחיתות משפיעה יותר על החיים הפוליטיים והעסקיים מאשר על חייהם הפרטיים. לדעתה של סוזאן תם, זו טעות, שכן שחיתות שלטונית ועסקית גורמת לכך שכספים אשר אמורים להיכנס לקופת המדינה ולעזור לרווחת תושביה מגיעים לכיסים אחרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully