וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחלת האיידס היא של כולנו

1.12.2006 / 13:23

לפני 25 שנה שמענו על מחלת האיידס, וחשבנו שהיא משהו זר ומוזר שלא קשור לחיינו. כעת נדבקים בישראל 350 אנשים כל שנה

ה-5 ביוני, 1981. זהו התאריך הרשמי לפרוץ מגפת האיידס בעולם המערבי. אז עוד קראו לה GRID, ראשי תיבות של "כשל חיסוני אצל הומוסקסואלים". בתוך פחות משנה הבינו שהמחלה הזו היא של כולם ושמה שונה ל"תסמונת הכשל החיסוני הנרכש".

כשנתיים אחר כך צפינו במה שנקרא אז "מבט לחדשות", שם דיווחה של שרי רז על התפרצות המגפה. זה נראה כמו משהו מוזר ורחוק וחשבנו שהמחלה הזו לא תהיה חלק מאיתנו. אז אומנם שיעור ההדבקה בישראל נמוך יחסית, אבל המחלה הזו מוגדרת כמחלה כלל עולמית, ובמשך 25 שנה כמעט באף מדינה בעולם אין ירידה בתפוצתה. למעלה מ-40 מיליון בני אדם נושאים את הנגיף, 90% מהם באפריקה.

כל מי שחי בתחילת שנות ה-90' זוכר בוודאי את הפרסומת של חברת האופנה "בנטון" שזיעזעה את העולם, בה נראים בני משפחתו של חולה איידס סועדים אותו. אם תנברו בארכיוני העיתונים של אז, תוכלו לראות תמונות ולקרוא על איך רופאים עוטים עליהם חליפות מגן ומסיכות על הפה "כדי לא להידבק". גם כלי האוכל שהוגשו לחולים היו מפלסטיק. המצב היום שונה.

"היום אין הבחנה בין חולים ונשאים" אומר אריק אלעד, דובר הוועד למלחמה באיידס. "יש קוקטייל תרופות וכל מי שמטופל בו מוגדר כנשא. הקוקטייל מאפשר לחיות חיים ארוכים עם HIV, כאילו היה כמו כל מחלה כרונית אחרת, סוכרת למשל". למרות שהיום ידוע שהנגיף עובר בדרכים מאוד מסוימות, אריק מספר על רופא השיניים שסירב לטפל באשה שהודתה בפניו שהיא נשאית.

בישראל חיים היום כ-5,000 נשאים רשומים. אריק מספר, כי לפי הערכות הוועד וגופים אחרים, על כל נשא ידוע ישנם כשניים עד שלושה נשאים שלא יודעים שהם כאלה. משמעות הדבר, שבישראל יש כ-15 אלף נשאים. "עשרות אחוזים מהאוכלוסיה לא נבדקו בחייהם. יש פחד גדול ויש את הסטיגמה של המחלה", אמר אריק. לדבריו, סכנת ההידבקות הגדולה מגיעה מאלה שאינם יודעים שהם נשאים, מכיוון שהם ממשיכים בקיום יחסי מין ללא אמצעי הגנה. "אלו שיודעים שהם נשאים מטופלים על ידי תרופות שגורמות לסיכוי ההדבקה לרדת, ובכל מקרה הם נוקטים משנה זהירות ביחסים עם פרטנרים אחרים".

בשנתיים האחרונות התגלו בבדיקות כ-700 נשאים חדשים, 350 בכל שנה. אריק מגדיר זאת כ"מצב טוב" ביחס לעולם המערבי. "רבע מהם מוגדרים כ'גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים'. אנחנו לא מגדירים אותם כהומואים, מכיוון שחלקם רואים עצמם כדו מיניים ואצל חלקם מדובר בהתנסות חד פעמית עם גבר". מכלל הנבדקים במרכזי הבדיקה ברחבי הארץ כ-0.015% מתגלים כנשאים. מתוך אלה שניגשים להיבדק בוועד למלחמה באיידס, 0.6% מתגלים כנשאים, פי ארבעה. "זה אומר שאנו מגיעים אל הקהלים הנכונים", מסביר אריק.

עד 160 ש"ח לבדיקה

ה-1 בדצמבר, יום המאבק הבינלאומי באיידס, יפתח את חודש המודעות למחלה בארץ, והוועד למלחמה באיידס יוצא בקמפיין ובפעילות הסברתית. הקמפיין יעודד את הציבור לגשת לבדיקות מתוך הגישה שככל שיותר אנשים ידעו את הסטטוס שלהם, כך המגפה תתפשט פחות. אבל הבדיקה בוועד אינה בחינם: מי שירצה להיבדק בוועד ייאלץ לשלם. הבדיקה הרגילה עולה 110 שקלים, שאת תשובותיה מקבלים אחרי מספר ימים. אם תרצו לקבל תשובה בתוך 20 דקות בבדיקה שקיימת כבר מספר שנים בעולם, תאלצו להיפרד מ-160 שקלים.

"הסכום כולו הולך לתרומה לפעילות ההסברה והתמיכה, שום דבר מזה אינו הולך למטרות רווח", מסביר אריק. "הבדיקה המהירה אינה מיובאת לארץ באופן המוני ולכן היא עולה יותר כסף". לשאלה האם לא כדאי לתת אותה דווקא במחיר מוזל כדי להבטיח שלא יהיה מצב בו נבדק חושש לחזור אחרי מספר ימים ולקבל תשובה ענה אריק, כי "מי שכבר מגיע להיבדק מגיע גם לקבל את התשובה. אנחנו מסירים את המחסומים ואת הפחד. גם אם התשובה חיובית – אצלנו נשארים אנונימים, ובכל מקרה יש לנו מערך תמיכה של אנשי מקצוע. התמיכה היא נפשית, כלכלית ומשפטית. אנשים לא יודעים שמגיעות להם זכויות על פי חוק וכשהם מגלים על כך, הם חוששים לתבוע את זכויותיהם כדי לא להחשף". למרות הדברים הללו נציין, כי החל מהשבוע ניתן לבצע את הבדיקה המהירה ללא תשלום בבית הפתוח בירושלים.

תקציב הוועד למלחמה באיידס מורכב מתרומות בלבד. אלו המעוניינים לתרום מוזמנים לעשות זאת בטלפון הסלולרי, הקישו את המספר 10 ושלחו ב-SMS למספר 3300. וזכרו – גם היום, הדרך היחידה למנוע הידבקות בנגיף היא שימוש בקונדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully