וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זולפא אלחוסייני, עזה

זולפא אלחוסייני, עזה

29.11.2006 / 10:41

נאום שדה בוקר של אולמרט הכניס את תושבי עזה לאופוריה: המשכורות, האסירים והסכם הקבע כבר בדרך. חולי פוליטיקה שכמותם

הלוואי ויכולתי להראות לכם את השמחה והתקווה בעיניים אזרחי רצועת עזה במהלך היומיים שעברו מאז "נאום שדה בוקר" של ראש ממשלת ישראל, אהוד אולמרט. מאז הנאום אזרחי הרצועה נמצאים בסוג של התרוממות רוח שלא ראיתי כמוה כבר מספר חודשים. הדבר נובע מההצהרות הישראליות והפלסטיניות בדבר פיתרון קרוב למצור ולסגר המהודק שהאזרחים הפלסטיניים חיים בו, ולהידברות שתביא לשיחרור אסירים פלסטיניים והחזרת גלעד שליט, וכמובן הפסקת אש.

האמת היא שהאנשים כאן היו מאוד צמאים לביטויים מעודדים, שיתנו דחיפה למצב הרוח בימים קשים אלה, בעוד המצב הפנים פלסטיני לא ממש השתנה. רבים מעריכים כי המצב גם לא ישתנה כי הוא תלוי בחרם שמפעילות ישראל, ארצות הברית ואירופה על הפלסטינים.

רבים מהאנשים ששוחחתי איתם היו בהלם מהתגלגלות הדברים באופן כה מהיר. פתאום ישראל מסכימה להפסקת אש הדדית לאחר שסירבה להצעות חמאס בעניין זה רק לפני מספר ימים. רואים בבירור את סימני מדיניות ההבלגה של אולמרט לאחר ירי רקטה על שדרות בבוקר הפסקת האש לתוקפה, ועוד יותר מזה את ההכרזות שלו בשדה בוקר על מתן אופק מדיני לפלסטינים, ועל המוכנות לחזור למשא ומתן עם אבו מאזן, שיחרור אסירים פלסטינים ושיחרור שליט. כל אלה השאירו את הפלסטינים בעזה פעורי פה ולא מאמינים למה ששמעו.

אז החלו לרוץ כל התסריטים החיוביים, למשל זה שהממשלה הפלסטינית תשלם את המשכורות בבת אחת ופתיחת מעבר רפיח באופן סדיר לתנועת נוסעים פלסטינים משני צידי הרצועה. מתחילות גם לרוץ השערות לגבי מספרם של האסירים הפלסטינים שישוחררו, ובעוד כמה ימים זה יקרה. האופטימיות אצל האנשים לא מוכנה בכלל להתערער, ואם אחד מהמשתתפים בשיחה רוצה להסתייג ומזכיר שהיו בעבר הבטחות ישראליות שכשלו וכו' מיד כולם קופצים עליו ואומרים "טפו, טפו, טפו, אל תפתח פה לשטן". ואם אתה מסתייג מהאמונה שיהיו משכורות בקרוב, כולם יגידו לך "מה הבעיה שלך, תגיד אינשאללה ובעזרת השם".

מייחלים להסכם קבע

הפלסטינים בכלל ידועים כעם המושפע מאוד מפוליטיקה. כל דבר בזירה המדינית המקומית והבינלאומית נתפס אצלם כנועד להביא פיתרון למשבר הפלסטיני הנוכחי. כך למשל האנשים יודעים תמיד מתי אבו מאזן נוסע לירדן, מתי הניה נוסע למצרים, מספרים שבוש יהיה בירדן, עומר סולימאן יבקר בישראל, חאלד משעל היה במצרים וכך הלאה. בימים עברו כל הנסיעות האלה היו נתפסות כדבר רגיל וחסר משמעות, אבל הפעם האנשים רוצים להאמין שכל העולם נרתם ופועל למען סיום סבלו של העם הפלסטיני, ואפילו רק לפיתרון חלקי שיפתח שער לתהליך מדיני רחב יותר שידון בהסכם הקבע.

למהירות ההכרזה הישראלית בדבר אופק מדיני יש משמעות רבה עבור האזרחים כאן. הם מאמינים שהתבשיל הוכן מראש ושהיה כבר תהליך של בישול איטי במהלך החודשים האחרונים והוא זה שהביא להסכם הפסקת האש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully