וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טרי שוקל לאסור מכירת סטרקצ'רים צמודי מניות

רם דגן

28.11.2006 / 20:19

יו"ר הרשות ני"ע: הבנקים עושים שימוש במילה "פיקדון מובנה" בכדי לשכנע את הלקוחות שמדובר במוצר לא מסוכן

רשות ני"ע שוקלת לאסור על הבנקים למכור פיקדונות מובנים (סטרקצ'רים) שהתשואה שלהם תלויה בביצועי מניות, מדדי מניות או בביצועים של נכסים ספקולטיוויים אחרים. ברשות חוששים כי אם ימשיכו בנקים למכור את הפיקדונות האלה, תהיה סכנה ליישום רפורמת בכר. בעקבות הרפורמה, נאלצו בנקים למכור את קרנות הנאמנות שלהם.

פיקדונות מובנים יכולים להוות מכשיר השקעה תחליפי לקרנות נאמנות והחשש הוא שלאחר מכירת הקרנות יעדיפו הבנקים למכור ללקוחות שלהם פיקדונות ולא את הקרנות שנמכרו לחברות הביטוח ולבתי ההשקעה הפרטיים. ככל הנראה, תבקש הרשות להביא לשינוי חקיקה שיאפשר לבנקים למכור אך ורק פיקדונות הצמודים למדד המחירים, או לשערי מט"ח.

מאז נמכרו הקרנות הבנקאיות לחברות הביטוח ולבתי ההשקעות הפרטיים, סבלו הרוכשים מפדיונות אדירים של עשרות מיליארדי שקלים. הטענה של רוכשי הקרנות היתה כי הבנקים שלא זוכים לאחר המכירה להכנסת דמי הניהול מהקרנות, מעדיפים למכור ללקוחות שלהם פיקדונות מובנים, שם הם נהנים משיעורי רווחיות גבוהים. בעקבות הטענות האלו, קיימה הרשות בדיקות שלאחריהן טען יו"ר הרשות משה טרי, כי לא נמצאו פגמים בהתנהלות הבנקים. אתמול שינה טרי את הטון. "עוד טרם מכרו הבנקים את קרנות הנאמנות וקופות הגמל החל אצלם תהליך פיתוח מוצרים תחליפיים. לאחר מכירת הקרנות, שיווק זה הפך לאגרסיווי יותר".

יו"ר הרשות יצא אתמול נגד הבנקים כשאמר כי הם "עושים שימוש במונח השיווקי 'פיקדון מובנה'. לדבריו, מונח זה, ובעיקר המילה פיקדון, עלול להביא את השומע למסקנה כי אין במוצר זה שום דבר מיוחד או מסוכן. ואולם, מוצר זה רחוק מלהיות פיקדון רגיל. הסיכונים הכורכים במוצר זה אינם גלויים על פניו של המוצר, ויתרה מכך, הם מוסתרים על ידי חזית של מוצר פשוט ותמים", כך לדברי טרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully