וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם ביל גייטס לא ייזהר, יקרקפו אותו

רויטרס

24.11.2006 / 0:21

שבט מפוצ'ה האינדיאני מאשים את חברת מיקרוסופט ב"פירטיות רוחנית", לאחר שהשיקה ללא רשות גרסת חלונות בשפתם, מפוזוגון

אינדיאנים משבט מפוצ'ה בצ'ילה מנסים לתבוע את ענקית התוכנה מיקרוסופט במסגרת מאבק משפטי שמעלה שאלות לגבי עצם ה"בעלות" על שפה מדוברת. המאבק התעורר לאחר שמיקרוסופט השיקה בחודש שעבר בצ'ילה גירסה של חבילת התוכנה חלונות בשפת מפוזוגון, השפה שדוברים כ-400 אלף בני שבט מפוצ'ה, אשר מרביתם מתגוררים בדרום צ'ילה.

לדברי מיקרוסופט, השקת הגירסה בשפת מפוזוגון נועדה לסייע לבני שבט מפוצ'ה להצטרף לעידן הדיגיטלי "ולפתוח חלון שיאפשר לשאר העולם ליהנות מהעושר התרבותי של בני שבט זה". עם זאת, מנהיגי שבט מפוצ'ה מאשימים את חברת התוכנה הגדולה בעולם בפגיעה במורשת התרבותית של השבט, וטוענים כי תרגום התוכנה לשפת מפוזוגון נעשה ללא אישור. הם אף שלחו מכתב למייסד מיקרוסופט, ביל גייטס, בו האשימו את החברה ב"פירטיות רוחנית".

"אנו חשים כי מיקרוסופט ומשרד החינוך של צ'ילה התעלמו מאיתנו בהחלטתם להקים ועדה לבחינת הסוגיה, ללא הסכמתנו,השתתפותנו וללא התייעצות כלשהי עימנו", אמר אוקן הוילקמן, אחד ממנהיגי שבט מפוצ'ה העומדים מאחורי התביעה. "זוהי אינה הדרך הנכונה ללכת בה".

מיקרוסופט סירבה להתייחס לפרשה, בטענה כי לא ניתן לעשות זאת עד לסיום ההתדיינות המשפטית. החברה תירגמה את מערכת ההפעלה חלונות לעשרות שפות של שבטים אינדיאנים ביבשת אמריקה, בהם שבטי מוהוק, קוצ'ואה ואינוקטיטוט, אולם מעולם לא ניתקלה בהתנגדות כה עזה.

עם זאת, ייתכן כי צפוי לענקית התוכנה מאבק עיקש. שבט מפוצ'ה ידוע כשבט לוחמני. בני השבט היו מהשבטים היחידים בדרום אמריקה שהצליחו להדוף ניסיונות לכבוש את אדמותיהם, הן של בני השבט האינדיאני אינקה, והן של הספרדים, אשר משלו במרבית שטחי דרום אמריקה במשך יותר ממאתיים שנה.

בני שבט מפוצ'ה הגישו את התביעה נגד מיקרוסופט מוקדם יותר החודש בבית משפט בעיר טמוקו שבדרום צ'ילה, אולם שופט בית המשפט פסק כי יש להגיש את התביעה בעיר הבירה סנטיאגו. בית המשפט בסנטיאגו צפוי להחליט בתוך שבועיים האם יש ממש בתביעה נגד מיקרוסופט.

"אם בית המשפט יפסוק נגדנו, בכוונתו לעתור לבית המשפט העליון, ובמקרה שזה ידחה את תביעתנו, נפנה לבית המשפט הבינלאומי לזכויות אדם", אמר לאוטארו לונקון, פעילי מבני שבט מפוצ'ה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully