וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשנער גרמני יורה בתלמידים - המחשב אשם?

עפר אדרת, ברלין

23.11.2006 / 11:44

סבסיטאן בן ה-18 פצע 37 תלמידים לפני שהתאבד. בבלוג שלו, לצד תמונות שלו חמוש, הוא תיאר חיים רווי תיסכול ואלימות

הרוחות בגרמניה סוערות בעקבות עוד מתבגר מתוסכל, שירה לכל עבר בבית ספר תיכון בעיירה רדומה, פצע עשרות תלמידים והתאבד. גם הפעם, כמו במקרים הקודמים, מופנית אצבע מאשימה כלפי משחקי המחשב – אשר היוו, לכאורה, את ההשראה למעשה - ובפרלמנט הגרמני נשמעות קריאות לאסור את השימוש במשחקים אלימים.

סבסטיאן ב' (18), פריק מחשבים מתבודד, שהתמכר למשחק "COUNTERSTRIKE", רכש באמצעות האינטרנט ארסנל תחמושת, שלא היה מבייש לוחם במיליציה חמושה. באתר הפרטי שלו, שנסגר בנתיים, הוא תיעד עצמו בתמונות, כשהוא חמוש מכף רגל ועד ראש. ביום שני הוא התפרץ לבית הספר שלו, בעיירה אמסדטן שבמערב גרמניה. כשהוא חמוש באקדחים ובחומרי נפץ הוא ירה לכל עבר. 37 בני אדם נפצעו, חמישה מהם באורח קשה. לאחר מכן ירה בעצמו למוות.

המקרה של סבסטאין אינו יוצא דופן בגרמניה. לפני שלוש שנים אירע מקרה דומה בעיירה קובורג שבבוואריה, כשנער בן 16 ירה במורה שלו, פצע אותה והתאבד. שנה לפני כן, ב-2002, הסתיים טירוף דומה בתוצאות עגומות בהרבה: בן 19 ירה למוות ב-13 מורים, שני תלמידים ושוטר במדינת תורינגן שבגרמניה. מקרים דומים אירעו גם ב-1999.

אלא שסיפורו הטראגי של סבסטיאן מסרב לרדת מהכותרות גם בגלל היומן הוירטואלי שהותיר אחריו בטרם מעשה. התמונה המצטיירת למקרא רשימותיו של סבסטיאן היא של נער מבולבל, כועס ומתוסכל, שברח לעולם הוירטואלי, אך שב "לארץ" כדי לנקום את נקמתו. סגנון הכתיבה שלו מזכיר בחלקים מסויימים את הולדן קוליפלד, גיבורו הנצחי של "התפסן בשדה השיפון" לסלינג'ר.

"מגיל שש עשיתם ממני צחוק! עכשיו אתם צריכים לשלם... אלא שלי יש הומור אחר לגמרי" הוא כותב, ומוסיף: האנשים בבית ספר אינם חפים מפשע בשום מקרה!. אף אחד לא! בראש שלהם רצה אותה תוכנה בדיוק...הדבר היחיד שלמדתי באמת בבית ספר הוא שאני לוזר".

את חייו של נער מתבגר בגרמניה של המאה ה-21 הוא מתאר כרוויים בתסכול: "ב-18 שנות חיי למדתי, שכדי להיות מאושר חייבים להצטרף להמון, להתאים את עצמך לחברה. אבל את זה לא יכולתי ולא רציתי לעשות. אני חופשי". במקום אחר הוא כותב: "אתה חייב שיהיה לך את הפלאפון החדש ביותר, הבגדים החדשים ביותר, ו'החברים' המתאימים. בלעדיהם, אתה לא נחשב". את העתיד הוא מתאר באופן מדכא-משהו, כשהוא כותב: "למה לצאת עבוד? כדי שאקרע את התחת ובגיל 65 אוכל לצאת לפנסיה ו-5 שנים אח"כ להתפגר?".

עכשיו, לאחר מעשה, כולם חכמים. כמו תמיד האשמה מופנית לגורמים חיצוניים כמו משחקי מחשב אלימים או רשת האינטרנט, שמאפשרת גם לבן 18 לקנות רובה ומחסניות. אלא שבדיעבד מסתבר, שכל הגורמים הרלוונטיים נרדמו בשמירה. כך לדוגמה, נגד הנער התנהל בתקופה האחרונה הליך משפטי בגין אחזקת נשק לא חוקי. המשפט היה אמור להתקיים השבוע, באיחור של יומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully