וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ סירב לאפשר גירושים אזרחיים

21.11.2006 / 12:58

השופטים קבעו כי לרבנות יש סמכות להתיר גם נישואים אזרחיים. השופט ברק: על הכנסת למצוא פתרון בחוק לנישואים שלא כדת משה

שופטי בג"ץ החליטו היום כי לרבנות יש סמכות להתיר גם נישואים אזרחיים. בקול ישראל דווח, כי פסק הדין ניתן בעתירה שהגישה אישה נגד החלטת בית הדין הרבני הגדול להתעלם מהתנגדותה להתגרש, להענות לבקשת בעלה ולבטל את נישואיה עמו בקפריסין לפני כעשרים שנה.

האשה טענה בעתירתה, כי לבית הדין הרבני אין סמכות להתיר את הנישואים, מפני שאלה לא נערכו לפי דת משה וישראל. לטענתה, נישואים אזרחיים נחשבים "נחותים" בעיני בית הדין הרבני והוא יתירם גם "ללא כל עילה עניינית".

הבעל הגיש בקשה לבית הדין הרבני על מנת שיתיר את הנישואים ללא צורך בגט, מכיוון שהצדדים אינם נשואים כדת משה. האשה ציינה בתביעתה כי אינה מוכנה להתגרש מבעלה, אך גם אינה מוכנה לחיות איתו. בית הדין הרבני האזורי קיבל את עמדת הבעל וקבע כי מי שהתחתן מתוך כוונה שלא להתחתן לפי מנהגי ההלכה, אכן אינו זקוק לגט. האשה ערערה לבית הדין הרבני הגדול וטענה שלא ניתן לקבוע שבני הזוג פנויים לנישואים בזמן שהנישואים האזרחיים מוכרים ותקפים. לטענתה, לא מספיקה הקביעה שבני הזוג אינם נשואים כדת כדי להתיר את הנישואים האזרחיים.

בית הדין הרבני הגדול קיבל הערעור וקבע כי יש בסמכותו להתיר קשר נישואים של בני זוג יהודים בישראל, באמצעות גט או באמצעות פסק דין.

בפסיקתו כתב השופט ברק, כי המצב בו כדי להתחתן בנישואים אזרחיים טסים בני הזוג לחו"ל מביא את מערכת המשפט להתמודדויות קשות, וכי על בית המחוקקים, הכנסת, למצוא פתרון בחוק למצב. "פסק הדין בבית הדין הרבני המשלים ופסק דיננו שלנו, המשקפים את הדין הקיים, עשויים להוות בסיס נורמטיבי עליו תוכל הכנסת להשתית את הפתרון הראוי לנישואין אזרחיים אלה, הנערכים בין יהודים ישראלים מחוץ לישראל". כתב ברק והוסיף, כי "כל עוד המחוקק לא יאמר את דברו, אין מנוס מפתרונן השיפוטי של הבעיות שהחיים מעוררים. רואה אני בפסק הדין הרבני נקודת מוצא ראויה לגיבושו של דין שיפוטי בסוגיה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully