וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צנזורה, למה זה טוב?

רנן פריד

17.11.2006 / 17:27

איך הביא רוני דניאל הביא לביטול מבצע צה"ל? דיוני וועדת האתיקה לימי מלחמה של מועצת העיתונות - סיבוב שני

מועצת העיתונות החליטה בתחילת חודש ספטמבר, על הקמת ועדה, שתדון בקביעת כללי אתיקה מיוחדים לימי לחימה. הוועדה התכנסה היום (ו') לישיבתה השניה ושמעה את עדויותיהם של הפרשנים הצבאיים יואב לימור מהערוץ הראשון, רוני דניאל מערוץ 2 ואלון בן דוד מערוץ 10.

הוועדה ובראשה נשיאת מועצת העיתונות, השופטת (בדימוס) דליה דורנר, והחברים ירון אנוש, עורכת הדין ארנה לין, והפרשן הצבאי זאב שיף ובהעדר מפקד גלי צה"ל אבי בניהו ופרופסור יורם פרי, בקשה לשמוע את עדותם של השלושה במספר סוגיות, שהבולטת ביניהן היא סוגיית הצנזורה הצבאית.

בהתייחסו לצנזורה סיפר יואב לימור, כי בימי המלחמה הצנזורה הצבאית שלחה נציג לכל חדר קונטרול של מערכת חדשות טלוויזיונית. נציג הצנזורה היה לדעת הכתבים "לא אפקטיבי", היות שמדובר בעידן של שידור חי. הצנזורה שלטה למעשה רק על חומרים ודיווחים שהגיעו למערכת החדשות מבעוד מועד ולא על חומרים שהועברו בשידור חי.

לימור סיפר כי הצנזורה הורתה לו ולשאר הכתבים לא לדווח על נפילתן של קטיושות בים או פגיעתן במקומות אסטרטגים וכי הוא אף בחר להחמיר עם הנחיה זו והשתדל לא לדווח כלל על מיקומים מדויקים של נפילות. הוא ציין כי הוא אינו חושב, שהעדר קשר רציף עם הצנזור הביא אותו להעביר ידיעה עיתונאית שסיכנה מבצע צבאי.

רוני דניאל סיפר לוועדה, כי לאחר ששמע שרשתות זרות עומדות לדווח על מבצע צבאי, שעומד להתחיל, הוא עלה לשידור ודיווח עליו בעצמו. בצה"ל הוחלט בעקבות הדברים לבטל את המבצע בגלל סכנה שנשקפה לחיילים כתוצאה מהדיווח. דניאל העיד כי הצנזורה הצבאית פנתה אליו פעמים ספורות במהלך ימי הלחימה, אך הסתפקה בהנחיות כלליות שלדעתו היו מעטות מדי.

אלון בן דוד, לעומתם, העיד כי היה בקשר ישיר עם הצנזורה, שכלל מספר רב של התקשרויות והתייעצויות יום יומיות. הוא ציין כי קשר הדוק זה לא מנע ממנו מלדווח במקרה שחש חובה לעשות כך. לדעתו של בן דוד, הצנזורה צריכה להיות גוף מייעץ בלבד וכי אחריות הדיווח צריכה להיות של הכתב. יושבת ראש הועדה, דליה דורנר, התנגדה לדבריו ואמרה, כי יש לקבוע נוהל שידריך את הכתבים באופן מסודר כדי לא להיגרר ל"התנהגות פרטיזנית" כדבריה.

"רוצים שהעם יאמין שניצחנו"

בסוגיית הריבוי המסיבי של שעות שידור החדשות בימי במלחמה טען לימור כי היותו של הערוץ הראשון ערוץ ציבורי אילצה אותו לשדר סביב השעון. דבר שגרם למיחזור דיווחים ולעייפות חומר: "כשאתה משדר יותר מדי, יש לך תחושה, שאולי אתה אומר דברים שלא היית צריך להגיד", סיכם לימור. בן דוד טען שהשידור הפתוח דרש מעיתונאים לאסוף כמויות גדולות של אינפורמציה במצב של ערפל, ובמצב שכזה לדבריו, אין תמיד מה לדווח.

הוועדה העלתה בפני הכתבים גם את הטענות הרבות שנשמעו מהציבור לגבי ביקורתם הקשה על התנהלות הלחימה. בן דוד סיפר כי ערוץ 10 בחר במודע להשמיע ביקורת על התנהלות המלחמה ולדעתו לציבור הישראלי היה קשה לשמוע, שישנם סימני שאלה לגבי היכולת של צה"ל להשיג את מטרותיו. בן דוד סיפר כי ביקורת זו גררה גם טענות מהצבא: "שיקפנו מלחמה, שהייתה לא טובה ורוצים שהעם יאמין שניצחנו", אמר.

ביום שישי הבא תשמע הוועדה, בדלתיים סגורות, את עדותיהם של סימה וקנין, הצנזורית הראשית של צה"ל ואת ראש מטה ביטחון מידע, ששמו אסור לפרסום. בשלב השני של היום, אותו יורשו העיתונאים לסקר ישמעו עדותיהם של העיתונאים אביב לביא ויוסי לוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully