וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר חדש: עתיד היערות ירוק מכפי שצפו בעבר

15.11.2006 / 16:59

חוקרים מאירופה, מארה"ב ומאסיה שיתפו ניתחו את מצב היערות בעולם, והגיעו למסקנות מעודדות, אחרי שבעבר ניבאו עולם "קירח"

במספר הולך וגדל של מדינות מצליחים לשנות את מגמת כריתת היערות ואפילו להגדיל את שטחם, כך מראה ניתוח חדש ומפתיע של היערות בעולם. המחקר, שחובר על ידי חוקרים מאירופה, מארה"ב ומאסיה, מציע קרן של תקווה לאחר שבועיים בהם פורסמו אזהרות חמורות בנוגע להתחממות כדור הארץ. יערות אלו מטהרים חלק מזיהום האוויר ומאזנים באופן מסוים את השפעת ה[[פחמן הדו-חמצני]] של המין האנושי.

לפי המחקר, ניתן לעצור את ההידרדרות האקולוגית של יערות העולם תוך שילוב של מדיניות נכונה ומעט מזל. זאת בניגוד לאמונה שרווחה לפני עשרים שנה, לפיה זו תוצאה בלתי נמנעת של התיעוש ושכדור הארץ עומד להיות ריק מעצים. "זו הפעם הראשונה שבה מתועדת העובדה שמדינות רבות ביצעו תפנית - ושהיערות חוזרים בהדרגה", אמר ג'סי אאוסובל, חוקר איכות הסביבה מאוניברסיטת רוקפלר בניו יורק. הוא ציין, שבעבר חשב כי ב-2050 יחיה בעולם "קירח".

החוקרים חישבו, ששטח היערות גדל ב-15 השנים האחרונות ב-22 מתוך 50 המדינות בעלות מספר העצים הרב ביותר, ושמדינות אחרות צפויות להצטרף אליהן בעשורים הקרובים. עם זאת, לפי הדו"ח, בכמה מדינות, בעיקר אינדונזיה וברזיל, ביעור היערות ממשיך ואף מחמיר. בגלל הכריתה במדינות אלה, המגמה העולמית עדיין שלילית - כלומר שטח היערות הכללי קטן.

התעשרות מדינות גורמת לצמצום הכריתה

במדינות רבות, צמצום ביעור ה[[יערות]] ב-15 השנים האחרונות נובע בחלקו משינויים חברתיים כתוצאה מהתעשרות אותן מדינות. תהליכי העיור, שהביאו להקטנת מספר האנשים החיים בכפרים, גורמים לצמצום כריתת יערות לצורכי חימום ובנייה. גם במדינות ענקיות כמו סין והודו ניכר צמצום בכריתת היערות. אותן מדינות, נאמר, אוכפות חוקים האוסרים על ביעור היערות.

בעיתון "הראלד טריביון" דווח, כי מומחים אחרים היום ספקנים בנוגע לממצאי המחקר. פטר הולמגרן מארגון המזון והחקלאות של האו"ם טען כי יש מחסור בנתונים אמינים על יערות בחלקים רבים של העולם, ולכן קשה לסמוך על הנתונים החיוביים של הדו"ח. הוא ציין, שחלק מהמידע שבו סופק לחוקרים על ידי ממשלות, שלדעתו לא מודדות בצורה מוצלחת את שטח היערות, או שהופק באמצעות תצלומי אוויר, שיטה שנחשבת כלא אמינה. "אנחנו לא ממש יודעים אם יש שינוי כלל עולמי", אמר הולמגרן.

הולמגרן הזהיר גם, שבחלקים רבים של העולם יש עדיין כריתת יתר של יערות וטיפול לקוי בהם. כך לדוגמה, ציין, אף שסין נטעה יערות עצומים, לא ברור אם העצים בהם חזקים מספיק כדי לשרוד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully