וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמלת הקרנות של דיסקונט ממשיכה להסעיר את השוק

מירב ארלוזורוב

15.11.2006 / 7:01

הרגולטורים זועמים - הבנקים שיקרו לוועדת בכר. משה טרי: אם הבנקים יגבו עמלות על הקרנות נשקול לבטל את עמלות ההפצה

יו"ר רשות ניירות ערך, משה טרי, מאיים לפעול לביטול עמלות ההפצה שגובים הבנקים ממנהלי קרנות הנאמנות בעבור מכירת הקרנות שלהם בסניפי הבנקים. זאת בעקבות הכרזתו של בנק דיסקונט בסוף השבוע שחלף על הטלת עמלה בגין רכישת קרנות נאמנות על ידי לקוחות הבנק. לדברי טרי, האפשרות של ביטול עמלות ההפצה מקובלת גם על המפקחים הבכירים האחרים על שוק ההון, שיחדיו הרכיבו את ועדת הרפורמה בשוק ההון (ועדת בכר).

טרי, כמו החברים האחרים בוועדת בכר, מאשים את הבנקים בהטעיית חברי הוועדה. הוועדה, כזכור, התכוונה לקבוע כי הבנקים יגבו עמלות בעבור מכירה ורכישה של קרנות נאמנות מלקוחותיהם. בלחץ הבנקים, שטענו כי התחרות בתחום העמלות היא קשה ואין להם יכולת להטיל עמלות חדשות על ציבור לקוחותיהם, שונתה ההמלצה. במקום לגבות עמלות מהציבור, הותר לבנקים לגבות את העמלות על מכירת קרנות נאמנות ממנהלי הקרנות - אלו הן עמלות ההפצה.

מבחינת חברי ועדת בכר מדובר היה בוויתור עקרוני חשוב, אבל הם בחרו בו בשל הטענות העיקשות של הבנקים כי לא ניתן לגבות עמלות מהלקוחות, וכי גם לא נכון להתחיל רפורמה בהטלת עמלות חדשות על הציבור. והנה, כשנה בלבד לאחר פרסום המלצות הוועדה, בנק דיסקונט הטיל לפתע עמלה על לקוחותיו בגין רכישת קרנות נאמנות.

טרי, כמו חברי ועדת בכר האחרים, רואה בצעד של דיסקונט סוג של הפרת אמון והפרת התחייבויות שנמסרו גם לכנסת. לדברי טרי, "המעשה שעושה דיסקונט לא מקובל עלינו, מנוגד לדברים שנאמרו בבכר, ואם זה המצב, אז בהחלט נבחן את האפשרות לבטל את עמלות ההפצה ולאפשר לבנקים לגבות אילו עמלות שירצו מהציבור, ממש כפי שהתכוונו מלכתחילה".

מהלך כזה של הרגולטורים, אם הוא אפשרי, יחייב אישור מחודש של ועדת הכספים, ולמעשה הוא יפתח את כל עניין הרפורמה בשוק ההון מחדש.

בתגובה נמסר מבנק דיסקונט: "אין קשר בין עמלת הפצה לבין עמלת קנייה ומכירה. דיסקונט סבר, ועדיין סבור, שעלת ההפצה צריכה להיגבות מהיצרן, ושיעור עמלת ההפצה - להיגזר מהרכב הקרן. לעומת זאת, עמלת קנייה ומכירה היא עמלה תפעולית שהלקוח משלם בגין הפעולה - היא קיימת בגין כל נייר ערך אחר, ואנחנו חושבים שאין הבדל בין הדברים. זאת ועוד, באחרונה חל גידול ניכר בעלויות שחלות על הבנק כמפיץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully