וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדש באוניברסיטת חיפה: מסלול לליצנים רפואיים

13.11.2006 / 18:17

סטודנטים לתיאטרון משלבים את הלימודים עם קורסים בסיעוד, על מנת לעבוד בבתי החולים כליצנים. סטודנט: "זו תרפיה בליצנות"

תוכנית חדשה ראשונה מסוגה בארץ, המכשירה ליצנים רפואיים, נפתחה השנה בחוג לתיאטרון של אוניברסיטת חיפה. במהלך התוכנית ילמדו הסטודנטים לתואר ראשון בתיאטרון במשולב עם קורסים מתחום הסיעוד, במטרה להפוך אותם לליצנים המיומנים בעבודה במערך הטיפול של בתי חולים ברחבי הארץ.

"התוכנית תלמד את הליצנים הרפואיים דברים שלא לומדים בבתי ספר למשחק כמו היחס בין מטפל למטופל או הפסיכולוגיה של מטופל הסובל מכאב", אומר ד"ר עתי ציטרון, ראש החוג לתיאטרון באוניברסיטת חיפה. "אני מאמין שבסופו של דבר התוכנית הזו תהפוך אותם לליצנים רפואיים טובים יותר", הוסיף.

"הליצנות מאפשרת ליצור קשר עם אנשים שהצוות הרפואי לא מצליח להגיע אליהם או לא יודע איך להגיע אליהם", מסביר הרצל ציוני, חבר בקבוצת "רופאי חלום" וסטודנט בתוכנית החדשה של אוניברסיטת חיפה. "כשהליצן מגיע הוא משתמש בכלים הפותחים שערים, חוצים גבולות, ולוקח את המטופלים למקומות אחרים, למקומות חווייתיים. זו הסחת דעת, שהחולה לא יכאב את מכאובו ויוכל לעוף אתנו אל מקומות פנטסטיים. זו תרפיה בליצנות", קובע ציוני.

לדברי ציוני, בשנים האחרונות עולה ההבנה בחשיבות מקצוע הליצן הרפואי ואם עד לפני מספר שנים עבודתם מומנה על ידי תרומות בלבד, כיום בתי החולים בארץ משתתפים במימון שכרם. אבל, קובע ציוני, למרות שבבתי החולים כבר הבינו את חשיבות המקצוע, מערכת הבריאות עדיין מתקשה בכך. "ההכשרה האקדמית תסייע ביצירת סטנדרטים שיקבעו מי יכול לטפל ומי לא", הוא אומר, "יש נטייה לראות את מקצוע הליצן כמשהו לא רציני, זמני, אבל מקצוע הליצן הרפואי מחייב עקביות והשקעה.

הליצן צריך להכיר את הפסיכולוגיה של המטופל

"את מקצוע הליצן הם כבר למדו. אנחנו רוצים להרחיב את ההבנה שלהם בתחום התיאטרון ובתחום הסיעוד", מסביר ד"ר ציטרון. "מעבר ללימודים שעובר כל תלמיד בחוג, נתפרו במיוחד בשבילם גם שיעורים יעודיים. למשל, הם יעברו קורס על הסוציולוגיה של ההומור והליצנות, קורס שלא ניתן בשום מקום אחר בארץ. יש תחום שלם בלימודי סיעוד שמתייחס ליחס שבין מטפל למטופל. מטפל צריך להכיר את הפסיכולוגיה של מטופל בבית חולים".

בתוכנית הנוכחית של החוג לתיאטרון לומדים 19 ליצנים רפואיים, אבל לדבריו של ד"ר ציטרון, מאז שהחלה התכנית הוא מקבל בקשות מכל רחבי הארץ להרחיבה בשנים הבאות. "כיום אנחנו מקבלים אנשים שהם כבר ליצנים רפואיים ומוסיפים להם עוד ידע, אומר ציטרון, אולם המטרה שלי היא לפתוח מסלול מלא באוניברסיטת חיפה שיכלול גם את הפן המעשי של עבודת הליצן הרפואי וגם את הפן האקדמי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully