וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבנקים יגבו עמלות קנייה ומכירה על קרנות הנאמנות

שלומי שפר

11.11.2006 / 17:58

דיסקונט כבר הודיע כי יגבה עמלת קנייה ומכירה של 0.1%, הבנקים האחרים צפויים ללכת בעקבותיו

הציבור הרחב המשקיע בקרנות הנאמנות, הוא שוב זה שנאלץ לשלם מכיסו את מחיר ועדת בכר לרפורמה בשוק ההון. בנק החליט לגבות החל מה-1 בדצמבר עמלת קנייה ומכירה של 0.1% על קרנות נאמנות, בנוסף לעמלות ההפצה שהוא ויתר הבנקים גובים מיצרני הקרנות - הגופים שמנהלים אותן. הבנקים האחרים טרם קיבלו החלטה בנושא, אולם ההערכות בענף הן כי לאחר שבנק דיסקונט היה הראשון שהעז להיכנס למים צוננים אלו, הבנקים האחרים יפעלו באופן דומה בקרוב. מבנק דיסקונט נמסר היום, כי הגבייה באה לכסות עלויות תפעוליות רבות שיש ליועצי ההשקעות, כתוצאה מהרפורמה בשוק ההון.

עמלת קנייה ומכירה של קרנות נאמנות נפוצה מאוד בעולם, ובעבר גם בישראל גבו עמלה זו. אולם הבנקים בישראל הפסיקו לגבות אותה, בעיקר בשל העובדה שהם ניהלו את מרבית כספי הלקוחות בקרנות הנאמנות, ופיצו את עצמם בעמלות דמי ניהול שמנות ובהיעדר תחרות בתחום. כבר במהלך הדיונים על מסקנות הוועדה, מסרו בכירים בבנקים כי הם מתכוונים לפעול נגדה בשתי דרכים - האחת - להסיט את כספי הלקוחות מקרנות הנאמנות לפיקדונות מובנים אותם הם מנהלים, והשנייה היא לחזור ולגבות עמלות קניה ומכירה על קרנות הנאמנות. מהבחינה הזו, הבנקים קיימו את הבטחתם.

רפורמת בכר בשוק ההון הורתה להוציא את קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים, אך פיצתה אותן בזכות למכור פנסיה, וכן באפשרות לקבל ממנהלי הכספים עמלות הפצה. ההערכה בשוק ההון היתה ועודנה כי את העמלות ההפצה יגלגלו מנהלי הקרנות והקופות בסופו של דבר, לפחות בחלקן על הלקוחות. כעת מתברר כי הבנקים משיתים על הלקוחות עמלה נוספות - עמלת קנייה ומכירה של אותן קרנות.

כך יוצא כי בסופו של דבר, ועדת בכר השיגה את מטרתה - הקטנת הריכוזיות של הבנקים וכוחם בשוק ההון המקומי, אולם מבחינת הלקוחות מתברר כי אלו ישלמו בשנים הקרובות הרבה יותר דמי ניהול ועמלות על אותן קרנות נאמנות בדיוק. עמלת קנייה ומכירה של 0.1% הופכת רכישת חלק מקרנות הנאמנות לכמעט ולא כדאית מבחינה כלכלית - בעיקר מדובר על קרנות אג"ח וקרנות שקליות שממילא מעניקות ללקוחות תשואה זעומה מעבר לניירות הערך בעצמם. נציין כי מאז רפורמת בכר, חלה עליה מדודה, אך מתמדת בדמי הניהול של קופות הגמל.

ועדת בכר אומנם טלטלה את שוק ההון המקומי, ואולם בישראל, כמו בישראל, היא פתרה בעיקר את בעיות העבר ומיעטה, אם בכלל, להתמודד עם השאלה כיצד ייראה שוק ההון הישראלי בשנים הקרובות. כבר עם הדיונים, קבעו רבים כי במסקנותיה המהפכניות הקימה ועדת בכר את התשתיות לועדת בכר השנייה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully